گروه اقتصاد بین‌الملل: نشریه وال‌استریت ژورنال در تحلیلی که روز پنجشنبه منتشر کرد به نقل از مقامات ارشد آمریکا، از تلاش کاخ سفید برای تکمیل قراردادهای شرکت‌ها با ایران خبر داد و افزود که دولت اوباما قصد دارد امکان برگشت‌پذیری قراردادهای مربوط به توافق مهم هسته‌ای با ایران را از دولت بعدی آمریکا سلب کند. این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که ایران و شرکت آمریکایی بوئینگ در هفته گذشته به قرارداد بزرگ و تاریخی ۶/ ۱۷ میلیارد دلاری خرید جت‌های تجاری برای ایران دست یافتند.

در نامه‌ای که روز پنجشنبه در پاسخ به انتقادات قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا نوشته شد، تیم کیتینگ، معاون ارشد شرکت بوئینگ اعلام کرد که دولت در مشاوره‌هایی که با شرکت بوئینگ داشت این موضوع را روشن کرد که «امکان تامین هواپیماهای مسافربری آمریکایی و اروپایی برای جایگزینی هواپیماهای فرسوده ایران، شرط لازم و حیاتی برای دستیابی به توافق هسته‌ای بود.» علاوه بر این مقامات دولت آمریکا در حال مطالعه این موضوع هستند که به‌طور علنی از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حمایت کنند،‌ موضوعی که به شدت با مخالفت برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی مواجه شده است و از سوی دیگر کشورهایی همچون عمان و سوییس از سال گذشته تا کنون به سازمان تجارت جهانی فشار آورده‌اند که کمیته ویژه‌ای را برای بررسی عضویت ایران تشکیل دهد.

در دوره ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش نیز دولت آمریکا خواسته بود در صورت امضای توافق هسته‌ای ایران، از عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی حمایت شود. حالا دولت اوباما در حال رایزنی برای پیشبرد این هدف است. علاوه بر همه اینها «گروه ویژه اقدام مالی (پولشویی)»، آژانس جهانی مسوول مبارزه با پولشویی نیز اعلام کرده است که حذف نام ایران از فهرست سیاه را در دست بررسی دارد تا توانایی ایران برای انجام تراکنش‌های مالی از طریق بانک‌های غربی افزایش یابد. مقامات دولت اوباما همه این تلاش‌ها را بخشی از استراتژی اوباما در قبال ایران و کوبا خوانده‌اند تا امکان بازگشت سیاست‌های دولت اوباما در قبال این دوکشور توسط دولت بعدی آمریکا نامحتمل شود. با اعلام امضای قرارداد بوئینگ و ایران در هفته گذشته جزئیات این قرارداد به شدت مورد موشکافی قانونگذاران آمریکایی به‌ویژه جمهوری‌خواهان مخالف سیاست‌های اوباما قرار گرفت. این در شرایطی است که دولت اوباما این قرارداد فروش هواپیما به ایران را به مثابه یک رویداد مهم در آستانه نخستین سالگرد امضای برجام در تاریخ ۲۳ تیر سال گذشته قلمداد کرده است و رونق کسب و کار با ایران را به‌عنوان ابزاری برای محکم کردن سیاست‌های اوباما در قبال ایران و برگشت‌ناپذیربودن آن در دولت بعدی آمریکا می‌داند. وال‌استریت ژورنال در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌های آمریکایی بیش از آنکه به آغاز تجارت با کوبا علاقه‌مند باشند به انجام فعالیت‌های اقتصادی با ایران علاقه‌ دارند چون ایران بازار بزرگ‌تری را داراست، افزود: مقامات کاخ سفید ساعت‌های زیادی را صرف توضیح این موضوع به گروه‌های تجاری می‌کنند که چرا دولت آمریکا نمی‌تواند قراردادهای بلندپروازانه بیشتری را با ایران منعقد کند.