دنیای اقتصاد: طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف برق با محوریت ارائه مشوق به مشترکان کلید خورد. فعالیت‌های مدیریت مصرف برق همه ساله با ورود به نیمه دوم خرداد ماه، به‌صورت رسمی در کشور آغاز می‌شود؛ برهمین اساس در سال جاری نیز فعالیت های مدیریت مصرف برق که اساس آن ارائه مشوق‌هایی جهت جلب همکاری مشترکان برای کاهش مصرف برق است، با دستور و هماهنگی شرکت توانیر آغاز شد. این طرح‌ها که به‌صورت هدفمند تدوین شده دربرگیرنده تمام مشترکان به جز مشترکان خانگی و روشنایی معابر می‌شود.

علاوه بر طرح‌های تشویقی در سال جاری سه طرح «ذخیره عملیاتی، طرح تعطیلات و تعمیرات و استفاده از مولدهای خودتامین» نیز از سوی شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و با همکاری شرکت های برق منطقه‌ای و توزیع برق در دستور کار قرار گرفته است. بازسازی خطوط تولید را می‌توان یکی از اهداف پیش‌بینی‌شده سه طرح مذکور دانست. براساس طرح‌های پیش‌بینی شده در بخش کشاورزی برنامه ویژه‌ای برای کاهش بار مصرفی در کشور پیش‌بینی شده است که براساس آن کشاورزان می‌توانند از طریق هماهنگی با شرکت‌های توزیع برق استان خود در ۴ ساعت پیک مصرف، اقدام به خاموش کردن موتورهای آب خود کنند و در مقابل از ساعت ۲۰ از برق رایگان در سایر اوقات شبانه‌روز استفاده کنند. در برنامه کاهش بار برنامه‌ریزی‌شده اداری و سایر مصارف نیز، مشترکان دیماندی و اداری با کاهش حداقل ۱۰ درصدی مصرف برق مشمول دریافت پاداش همکاری خواهند شد. براساس این گزارش ویژگی مشترک همه این طرح‌ها، تشویق‌محور و اختیاری بودن آنهاست، به گونه‌ای که مشترکان برای همکاری با برق ترغیب شوند. اجرای این طرح‌ها به‌صورت سراسری، همه‌ساله از نیمه خرداد ماه به‌صورت رسمی آغاز می‌شود و تا ۱۵ شهریور ماه ادامه دارد که البته تنها در یک مورد، طول دوره همکاری برای مشترکان اداری و دیماندی، از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ماه تعریف شده است. این گزارش حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از ۵ هزار واحد صنعتی به‌صورت اختیاری با صنعت برق همکاری می‌کنند. در نتیجه این همکاری‌ها، مشترکان از تخفیفات بسیار مناسبی در بهای برق مصرفی برخوردار می‌شوند که در نهایت کاهش هزینه تمام شده در تولید و نیز اشتغال‌زایی را نیز به دنبال دارد. از سوی دیگر آمار منتشر شده از سهم مصارف مختلف در سال ۹۵ بیانگر آن است که سال گذشته بیشترین سهم مصرف در کشور به بخش خانگی اختصاص داشته است. سهم بخش خانگی نیز در این سال برابر با ۲/ ۳۳ درصد بوده است. سهم بخش عمومی نیز ۹۵ برابر با ۸/ ۹ درصد است و بخش کشاورزی نیز در این مدت زمان مذکور سهمی ۹/ ۱۵ درصدی داشته است. همچنین سهم بخش صنعت نیز در سال ۹۵، ۳۲ درصد بوده، در عین حال سال گذشته بخش‌های روشنایی معابر و سایر مصارف (تجاری) به ترتیب سهمی ۸/ ۱ و ۳/ ۷ درصدی داشته‌اند.

تورم تولیدکننده برق در سال ۹۵

همچنین بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم تولیدکننده برق در تمامی فصول سال ۹۵ به جز فصل پاییز، روند صعودی داشته است. مرکز آمار ایران شاخص کل قیمت تولیدکننده برق را بر مبنای سال پایه ۹۰ اعلام کرده که بر اساس آمار مذکور می‌توان گفت نرخ تورم سال ۹۵ نسبت به سال قبل آن ۵/ ۴ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر آمار اعلام شده از تفکیک ساعت اوج بار نیز بیانگر آن است که این شاخص در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ نیز افت ۳۶/ ۴ درصدی داشته است.

درخصوص شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعات میان بار نیز آمار اعلام شده از روند نزولی این شاخص در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده این شاخص در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ نیز افتی ۳۹/ ۴ درصدی داشته است. از سوی دیگر بررسی این شاخص در ساعات کم بار نیز در سال ۹۵ نسبت به سال ماقبل آن افت ۸۳/ ۴ درصدی داشته است.