دنیای اقتصاد: فاجعه در معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر استان گلستان به وقوع پیوست و براساس اخبار اولیه حدود ۸۰ معدنچی در این معدن حبس شدند. انفجار حوالی ساعت ۱۲ ظهر روز گذشته و بر اثر تجمع گاز متان داخل معدن به وقوع پیوست و براساس اطلاعات اولیه انفجار همزمان با زمان تعویض شیفت در معدن رخ داده و بر اثر آن تعداد زیادی از کارگران مصدوم و تعدادی نیز در زیر آوار محبوس شدند و تا زمان تنظیم این گزارش نیز خبر موثقی از تعداد کشته‌ها اعلام نشده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از آماده باش تمامی مراکز امداد و درمانی برای رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان خبر داد.

معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر در ۱۴ کیلومتری آزادشهر و ۹۰ کیلومتری شرق گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد و ۵۰۰ کارگر در این معدن مشغول به کار هستند. این معدن شامل دو قسمت بوده که براساس گزارش‌های اولیه پس از انفجار ۴۰ نفر در یک قسمت معدن و ۳۰ تا ۴۰ نفر دیگر درسمت دیگری از معدن گرفتار شده‌اند که این امر افزایش تعداد محبوسین در معدن را به همراه داشته است و به گفته فتحی مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان وجود گاز زیاد در تونل ورودی معدن زغال‌سنگ یورت آزادشهر دسترسی به کارگران محبوس شده در معدن را دشوار کرده است. به گفته برخی از حاضران در محل انفجار به دلیل خارج نشدن گاز از داخل معدن رخ داده و به دلیل اینکه حادثه در زمان تغییر شیفت کارگران صورت گرفته؛ عده‌ای زیاد در پیرامون نقطه انفجار بوده‌اند و به همین دلیل برخی از حاضران در محوطه نیز علاوه بر محبوسین در میان مجروحین قرار دارند. در این خصوص اسدالله قره‌خانی الوستانی نماینده مردم علی‌آباد کتول نیز با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیقی از مصدومان و محبوس شدگان این حادثه در دست نیست درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرده، در صورتی که انفجار در زمان تغییر شیفت رخ داده باشد امکان افزایش آمار مصدومان یا کاهش آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد بی‌احتیاطی در اتصال سیم‌های فنی سبب بروز این حادثه شده باشد، گفت: همه نهادها اعم از هلال‌احمر، اورژانس و آتش‌نشانی و... مشغول فعالیت بوده تا اقدامات لازم را جهت کمک به حادثه‌دیدگان انجام دهند. قره‌خانی الوستانی با اشاره به اینکه احتمال مسمومیت با گاز برای تیم‌های فنی که جهت کمک به حادثه‌دیدگان رفتند وجود دارد گفت:‌از استان‌های همجوار سگ‌های زنده‌یاب و تیم‌های فنی به منطقه حادثه‌دیده اعزام شدند. نماینده مردم علی‌آباد کتول خاطر نشان کرد: در صورتی که کمک به حادثه‌دیدگان با دقت انجام نگیرد احتمال بروز حادثه مجددا وجود داشته و ممکن است خود نیروهای امدادی نیز دچار مشکل شوند. مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: از ابتدای دهنه ورودی آنگونه که کارگران معدن بیان می‎کنند، حدود یک‌هزار و ۸۰۰ متر فاصله است. صادقعلی مقدم مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اما انفجار گاز انباشته شده در معدن یورت آزادشهر را دلیل احتمالی این حادثه عنوان می‌کند. وی با بیان اینکه ماموران امداد و نجات از سراسر استان گلستان به محل حادثه اعزام شدند می‌گوید: یکسری از گروه‎های امدادی کارخانه‎های معدن برای نجات وارد معدن می‎شوند که ۲۱ نفر از این عزیزان دچار گازگرفتگی و مصدومیت شدند. مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه بیش از ۱۵ کارگر معدن به‌صورت سرپایی درمان شدند، افزود: تعدادی از کارگران معدن نیز به بیمارستان‎های شهرستان آزادشهر و گنبدکاووس اعزام شدند.

فیض‌الله کاکوئی، مسوول معدن زمستان یورت شمال غربی نیز درخصوص دلیل این حادثه به «ایلنا» گفت: زمانی که موتور دیزل از کار می‌افتد کارگران توسط یک دستگاه باتری که خارج از تونل تهیه کرده بودند، قصد روشن کردن موتور دیزل کشنده لکوموتیو را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر شده و تعداد زیادی از کارگران دچار حادثه می‌شوند. وی با بیان اینکه جدا از کارگران محبوس تعدادی از مجروحان کارگرانی هستند که به نیت کمک به همکاران محبوس خود وارد تونل می‌شوند، گفت: حجم بالای گاز باعث مصدومیت این کارگران شده و به بیمارستان انتقال یافته‌اند.

دستور ویژه معاون اول

به دنبال این حادثه معاون اول رئیس‌جمهوری بر ضرورت رسیدگی فوری به مصدومان حادثه انفجار معدن زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان تاکید کرد. اسحاق جهانگیری پس از جلسه هیات دولت و اطلاع از حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان، در تماس تلفنی با استاندار گلستان و وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفت و خواستار بررسی ابعاد مختلف و علل وقوع این حادثه قرار گرفت. جهانگیری ضمن اعلام همدردی با حادثه‌دیدگان و خانواده‌های آنان، از استاندار گلستان خواست با فوریت و به‌صورت ویژه بستری و درمان کارگران و معدنکاران آسیب دیده را در دستور کار خود قرار دهند و همه ظرفیت‌ها و امکانات امدادی استان را برای یافتن کارگران محبوس شده به کار گیرند. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین در تماس تلفنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از علی ربیعی نیز خواست مسائل درمانی کارگران معدن زمستان یورت و جبران خسارات وارد شده به آنان را با جدیت پیگیری کند. جهانگیری از مراکز درمانی و نیروهای امدادی استان هم خواست به‌صورت ویژه به حادثه‌دیدگان انفجار معدن زمستان یورت رسیدگی کنند و از هیچ اقدامی برای کمک کارگران عزیز فروگذار نکنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دستور ویژه‌ای برای پیگیری حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر صادر و ضمن اعلام همدردی با حادثه‌دیدگان جعفر سرقینی، معاون معدنی و رسول یاراحمدی، مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارتخانه را برای بررسی موضوع به منطقه اعزام کرد.محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌صورت ویژه ابعاد مختلف این حادثه را بررسی و مراتب را در کوتاه ترین زمان ممکن به اطلاع مردم خواهد رساند. همچنین اتاق بحران استان با حضور استاندار نیز در محل حادثه تشکیل شد.

معدن همیشه مخاطره‌آمیز

موضوع مخاطرات جدی در معادن یکی از دغدغه‌های اصلی متولیان این حوزه است. این در حالی است که در برخی استان‌ها با بی‌توجهی به این مهم برخورد می‌شود. بررسی‌های صورت گرفته در معادن استان‌ها نشان می‌دهد، شماری از معادن یا فاقد مسوول ایمنی هستند یا فرد متصدی این امر، فاقد صلاحیت‌های تعریف‌شده در قانون است. مطابق قانون ایمنی معادن و آیین‌نامه مربوطه، هر معدنی که دارای ۲۵ نفر کارگر باشد، باید نسبت به به‌کارگیری یک نفر به‌عنوان مسوول ایمنی اقدام کند و اکنون چند سال از تصویب این قانون سپری شده، اما بهره‌برداران معدنی درخصوص اجرای آن سهل‌انگاری می‌کنند. در حال حاضر، معدن زغال‌سنگ از معادن مخاطره‌آمیز در سطح جهان محسوب می‌شود. وضعیت ایمنی در معادن زغال‌سنگ با توجه به گازخیزی بالا و احتمال بروز حوادث و انفجار از اهمیت بالایی برخوردار است و در اسفند ۱۳۹۲ شاهد وقوع انفجار در معدن زغال‌سنگ چشمه پودنه کرمان نیز بودیم که منجر به کشته شدن سه معدنکار شد.