سال ۹۹ به‌عنوان «جهش تولید» نام‌گذاری شده، این جهش از مقدمات پیشرفت و توسعه پایدار کشور است؛ اما امسال تفاوتی با سال‌های قبل دارد و آن تعطیلی واحدهای تولیدی در ابتدای سال و مشکلات اقتصادی حاصل از شیوع کرونا است، اما لازمه جهش تولید چیست و چه موانعی بر سر راه تولیدکنندگان قرار دارد؟ غلامحسین هاشمیه، فعال صنعتی و مدیرعامل شهرک صنعتی «سالاریه» بابیان اینکه صنایع کوچک و متوسط حدود ۹۰ درصد صنعت  و ۶۰ درصد سهم اشتغال در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: علاوه بر درصد قابل‌توجهی که صنایع کوچک و متوسط در کل صنعت کشور دارند و میزان اشتغال‌زایی بالای آنها، می‌توان از قابلیت هماهنگ‌شدن سریع با شرایط جدید در شرایط بحرانی در خصوص دور زدن تحریم‌های ظالمانه به‌عنوان مزیت‌های صنایع متوسط و کوچک نام برد؛ زیرا تجربه نشان داده این صنایع در تحریم‌ها موفق‌تر از صنایع بزرگ عمل کردند و به دلیل گستردگی و تعدادشان، دشمنان نمی‌توانند آنها را سریع شناسایی کرده و به آنها آسیب برسانند.

هاشمیه در ادامه افزود: شهرک صنعتی سالاریه با وسعت ۵۰۴ هکتار یکی از شهرک‌های صنعتی استان تهران با حمایت‌های دولت در رفع محدودیت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت در سال ۶۳ احداث ‌شده است. صنایع فعال در شهرک صنعتی سالاریه شامل صنایع فلزی، کانی غیرفلزی، غذایی، برق و الکترونیک، نساجی و پوشاک، شیمیایی، سلولزی، خدماتی و قالی‌شویی است.

وی تاکید کرد: این شهرک یکی از شهرک‌هایی است که دارای مرکز بهداشت و طب کار، آتش‌نشانی و شبکه تصفیه پسماند است و سال گذشته به‌رغم تمامی مشکلات، ۳۵ واحد جدید در این شهرک واگذار شد. 

به گفته مدیرعامل شهرک صنعتی سالاریه آخرین آمار واگذاری زمین این شهرک ۴۰۰ واحد است و ازنظر زیرساختی مشکلات و معضلاتی دارد؛ البته به همت مدیرعامل شرکت شهرک‌ها کسری آب این شهرک مرتفع شده و این مشکل ۲۰ روز پیش با حفر چاه و اتصال آن به چرخه رفع شده است. همچنین دو واحد تولیدی که در حوزه پنل‌های خورشیدی در شهرک اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند تا اواخر امسال به چرخه تولید اضافه می‌شوند؛ در حال حاضر نیز از ۴۰۰ واحد تولیدی بیش از ۲۰۰ واحد فعال و نیمه فعال است و برای ۲۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه اگر زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی اصلاح و متناسب با جهش تولید آماده باشند، تولیدکنندگان نیز آماده جهش تولید هستند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به لحاظ تحریم‌های ظالمانه، دولتمردان و مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز اتکا به تولید داخلی ندارند، البته باید گفت به‌ غیر از این راه دیگری هم نیست. تولیدکنندگان نیاز به آب و برق پایدار دارند و فکر نمی‌کنم این موارد خواسته‌های زیادی باشد.

هاشمیه گفت: مطالبات دیگر صنعتگران تامین سرمایه در گردش با نرخ حداکثر شش درصد و پذیرفتن محل فعالیت واحد صنعتی به‌عنوان وثیقه پرداخت تسهیلات، حذف اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از صنعتگران و دریافت از مصرف‌کننده نهایی و تسهیل در روند صدور مجوزهای لازم حداکثر دو ماه از شروع درخواست تا تولید است.

به گفته مدیرعامل شهرک صنعتی سالاریه اصلاح قانون هوای پاک و حذف ماده ۱۱ این قانون از دیگر مطالبات است؛ چراکه این ماده تصریح می‌کند  «هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و تغییر محل واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان است و سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه، به استعلام‌های درخواست جواز تاسیس و بهره‌برداری پاسخ دهد و در صورت عدم موافقت آن سازمان، دلایل آن را به استعلام‌کننده به‌صورت کتبی ارائه کند.» وی افزود: طبق این ماده کوچک‌ترین طرح توسعه‌ای در داخل یک واحد صنعتی نیازمند طی پروسه‌ای اداری و طولانی است که عملا صنعتگران را از توسعه و بهینه‌سازی و افزودن خط تولید منصرف می‌کند. هاشمیه در پاسخ به این سوال که در مورد قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و دریافت آن از صنایع هم انتقاداتی وجود دارد، منطق این انتقادات چیست، افزود: مالیات ارزش‌افزوده باید طبق قانون از مصرف‌کننده نهایی اخذ شود، اما اکنون می‌بینیم که از تولیدکننده دریافت می‌شود. در همین حالت نیز قرار بود طبق قانون یک درصد از ۹ درصد ارزش‌افزوده‌ای که از صاحبان صنعت دریافت می‌شود، برای نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی هزینه شود، اما تاکنون این مبلغ پرداخت‌ نشده است.

مدیرعامل شهرک صنعتی سالاریه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خبرهایی مبنی بر تعدیل نیرو در شهرک‌های صنعتی در پی شیوع ویروس کرونا منتشر می‌شود، صحت دارد، خاطرنشان کرد: در خصوص شهرک‌های صنعتی دیگر نمی‌توانم اظهارنظر کنم، اما در شهرک صنعتی سالاریه نه‌تنها تعدیل نیرو نداشتیم، بلکه جذب نیرو هم داشته‌ایم و هم‌اکنون واحدهای صنفی شهرک جهت جذب نیروی بیشتر اعلام آمادگی کردند؛ در این حالت از مسوولان توقع حمایت همه‌جانبه داریم تا بتوانیم با قدرت بیشتر به فعالیت خود ادامه دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در ۵ ماه نخست سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۰۰ نفر کارگر در شهرک صنعتی سالاریه جذب‌ شده و در ماه‌های آتی واحدهای جدیدی به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شهرک صنعتی سالاریه در ادامه بیان کرد: با پیگیری فرماندار  شهرستان ورامین و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، چاه آب جدید شهرک صنعتی سالاریه به بهره‌برداری رسید و مشکل آب شهرک صنعتی سالاریه مرتفع شد.