زائران افغان تا چه زمانی اجازه ورود به کشور دارند؟

مهدی شیردل روز یکشنبه در حاشیه بازدید از موکبی در مرز دوغارون افزود: در پنج روز گذشته بیش از ۱۵ هزار زائر کربلا از طریق گذرگاه رسمی دوغارون وارد جمهوری اسلامی ایران شده اند.

او اظهار کرد: تا امروز افزون بر ۳۸ هزار و ۵۰۰ ویزای اربعین در افغانستان برای اتباع این کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود برای عزاداری های پایانی ماه صفر ۴۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی از معبر دوغارون وارد ایران شوند.

فرماندار تایباد گفت: برای جابه جایی زائران این کشور همسایه روزانه به صورت ثابت ۵۰ دستگاه اتوبوس ایرانی در دوغارون مستقر هستند.

شیردل افزود: در پنج روز گذشته ۶ هزار و ۳۰۰ زائر افغانستانی کربلا با ناوگان حمل و نقل ایرانی و چهار هزار و ۲۰۰ نفر با ناوگان افغانستانی از دوغارون راهی مرزهای خروجی کشور برای سفر به عتبات عالیات شده اند.

وی اضافه کرد: زائرانی که هنوز وارد ایران نشده‌اند، طی سه روز آینده خود را به مرز دوغارون خواهند رساند.

خبر مرتبط
واکنش ترامپ به فاجعه افغانستان و عملیات ۷ اکتبر

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اولین گردهمایی انتخاباتی، بار دیگر به سیاست‌های دموکرات‌ها خرده گرفت و بایدن و هریس را مسوول خروج فاجعه‌بار از افغانستان و جنگ در اوکراین و غرب آسیا دانست.

فرماندار تایباد گفت: همه زیرساختهای لازم برای سفری آسان و بدون دغدغه برای زائران افغانستانی کربلا در این منطقه فراهم شده و مشکلات سالهای گذشته نیز به حداقل رسیده است.

شیردل افزود: با هم افزایی و تلاش دستگاههای اجرایی تایباد سعی شده خدماتی درخورشان زائران ارائه شود و در این راستا از همه ظرفیتهای شهرستان استفاده شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای سهولت در ورود زائران اربعین افغانستانی به دوغارون، تعداد گیت های ورودی در سالن مسافری پایانه مرزی دوغارون ۲ برابر شده و از چهار گیت به هشت گیت افزایش یافته و مسیر ورود زائران از مسافران جداسازی شده است.

اتباع افغانستان برای شرکت در آیین عزاداری پایان ماه های محرم و صفر، سفر خود از مرز دوغارون را به صورت رسمی از سال ۱۳۹۶ به این کشور آغاز کردند که با شیوع کرونا، این سفرهای زیارتی در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ متوقف شد، اما پس از فروکش کردن کرونا تاکنون افزون بر ۱۵۰ هزار نفر از مشتاقان افغانستانی زیارت مقابر اهل بیت (ع) به کشور عراق مشرف شده اند.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.