توضیحات سفیر ایران درباره تصمیم جدید کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطر نشان کرد که استفاده از این مواد «در مصارف پزشکی برعهده هر کشوری گذاشته شده است و الزامی در اجرای این تصمیم در این راستا وجود ندارد.»

وی افزود: بسیاری از کشورها هنوز بر این باورند که این مواد همچنان برای سلامت افراد بسیار خطرناک هستند و از اینرو، به مصارف پزشکی آن نیز بر مبنای مطالعات و پژوهش های علمی خود، اعتقادی ندارند.    

غریب آبادی همچنین تاکید کرد: در ایران، ممنوعیت استفاده از این مواد به طور مطلق بوده و جمهوری اسلامی ایران مطابق با قوانین داخلی خود و همچنین کنوانسیون ۱۹۶۱ مواد مخدر، به اقدامات کنترل ملی و سختگیرانه خود در زمینه استفاده غیرقانونی و تولید کانابیس و مواد مرتبط آن، با هدف حفاظت از سلامت و رفاه عمومی ادامه می دهد. این ممنوعیت، شامل مصارف پزشکی نیز می شود. 

نماینده دائم کشورمان از ستاد مبارزه با موادمخدر و ناجا خواست تا در صورت لزوم، آگاهی بخشی لازم را به جامعه در مورد اینکه این مواد در عرصه بین المللی رفع ممنوعیت نشده اند و برابر قوانین داخلی نیز تحت منع مطلق قرار دارند، انجام دهند.

تصمیم کمیسیون موادمخدر سازمان ملل متحد دیروز با ۲۷ رأی مثبت در برابر ۲۵ رأی منفی اعضا به تصویب رسید.تمامی کشورهای غربی عضو کمیسیون که حامی چنین تصمیمی بودند، به این مصوبه رأی مثبت دادند.

غریب ابادی دیروز (پنجشنبه) با ایراد سخنانی تصریح کرد: ما عمیقا نگران هستیم که تصمیم کمیسیون مواد مخدر این پیام غلط را صادر کند که این مواد به اندازه کافی برای سلامت افراد خطرناک نیستند و بنابراین، منجر به افزایش قابل توجه تولید و استفاده از این مواد گردد. 

وی افزود: این که این مواد همچنان تحت جدول یک کنوانسیون ۱۹۶۱ مواد مخدر و به تبع آن، کنترل های کامل بین المللی قرار دارند، ناشی از این حقیقت است که کانابیس و مشتقات آن کاملاً مستعد اعتیاد آوری و ایجاد اثرات سوء هستند و مزایای درمانی که این آثار را جبران کند، ندارند.

نماینده دائم کشورمان بر همین اساس از دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر، هیأت بین المللی کنترل مواد مخدر و سازمان بهداشت جهانی خواست تا بطور مداوم عواقب منفی این تصمیم و خروج این مواد از جدول ۴ را رصد نموده و ارزیابی های خود در مورد تأثیرات و پیامدهای اجرای آن بر سلامت عمومی در سراسر جهان را به کشورهای عضو ارائه کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه تأکید کرد: این تصمیم نباید به عنوان یک تأییدیه در استفاده غیر علمی و غیر پزشکی از کانابیس یا توجیهی برای قانونی کردن مصرف تفننی این مواد تلقی شود، چرا که چنین اقداماتی با تعهدات حقوق بین المللی کشورهای عضو تحت قانون کنوانسیون ۱۹۶۱ مواد مخدر و همچنین کنوانسیون ۱۹۸۸ قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و مواد روانگردان ناسازگار خواهد بود.

غریب آبادی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مطابق با قوانین داخلی خود و همچنین برابر ماده ۳۹ کنوانسیون ۱۹۶۱ مواد مخدر، به اقدامات کنترل ملی و سختگیرانه خود در زمینه استفاده غیرقانونی و تولید کانابیس و مواد مرتبط آن، با هدف حفاظت از سلامت و رفاه عمومی ادامه می دهد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.