عبدالحسین روح‌الامینی امروز در رویداد مجازی معرفی نیازهای فناورانه حوزه تجهیزات پزشکی، دارو و سلامت که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با تاکید بر اینکه ارتقای شرکت‌های دانش بنیان در قانون اصل ۴۴ و سایر قوانین بالادستی تاکید شده است، افزود: این امر از تاکیدات مقام معظم رهبری و نظام است و سازوکارهای اجرایی آن نیز در معاونت علمی و صندوق نوآوی و شکوفایی و صندوق توسعه ملی دیده شده است.

وی ادامه داد: در این مسیر نکته مهم این است که بیشتر سازوکارهای ارتقای شرکت‌های دانش بنیان را به لحاظ دانشی و نیروی انسانی داریم ولی مساله اصلی سرمایه گذاری و تجاری سازی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.

روح الامینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ابعاد اقتصاد دانش بنیان در کشور نسبت به سایر حوزه‌ها و صنایع با فناوری‌های پایین و متوسط مانند معدن، فولاد، مس، نفت، پتروشیمی و گاز از ابعاد مینیاتوری برخوردار است. به این معنی که اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان یک هزارم اقتصادهای مذکور است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان باید نسبت به سایر حوزه‌ها رشد ده‌ها هزار برابری داشته باشد، یادآور شد: ایران در ۶ تا ۸ حوزه علم و فناوری مزیت نسبی دارد برای مثال همانطور که صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در گزارشی که سال گذشته ارائه کرده است، ۲۵ درصد اعتبارات این صندوق در حوزه‌های تولید داروهای جدید و بیوتکنولوژی که یکی از مزیت‌های نسبی کشور است، سرمایه گذاری شده است.

وی اضافه کرد: موفقیت کشور در دو حوزه تولید داروهای جدید و بیوتکنولوژی با تجاری سازی، رفع نیازها و صادرات به اثبات رسیده است؛ از این رو از نهادهای مربوط درخواست می‌شود که طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهند تا در لابه‌لای تبصره‌ها، مواد بودجه ۱۴۰۰، برنامه هفتم توسعه و مشوق‌هایی که از سوی بانک‎ها اعطا می‌شود، از این ایده‌ها حمایت لازم صورت گیرد.

روح الامینی اظهار کرد: مشکلی که در کشور داریم، این است که ابعاد اقتصاد دانش‌بنیان کوچک است و باید ابعاد آن بزرگ شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر طرحی در زمینه جهش تولید دانش بنیان در دستور کار کمیسیون‌های صنایع، بهداشت و درمان و آموزش قرار دارد و لوایح این طرح در دسترس است و پس از این وبینار شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند این لوایح را دریافت و مطالعه کنند و پیشنهادهای خود را به مجلس ارائه دهند.

وی افزود: از سوی دیگر جوامع دانش بنیان باید در روند قانونگذاری به‌روز باشند و در گلوگاه‌ها، نظرات خود را ارائه دهند.

روح الامینی با اشاره به هماهنگی‌های ایجاد شده میان دولت و مجلس یادآور شد: ما باید شرایط پسا کرونا را جدی بگیریم و از آن در جهت صادرات محصولات با کیفیت استفاده کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی، بازار منطقه را بزرگترین بازار دنیا دانست که بسیاری از کشورها درصدد کسب این بازار هستند و خاطر نشان کرد: بازارهای منطقه مانند کشورهای عراق، سوریه، لبنان، یمن و کشورهای حاشیه جنویی خلیج فارس دارای بازار ۵۰۰ میلیونی است که می‌تواند محصولات با کیفیت ما را به خود معطوف کند.

وی تاکید کرد: این بازار یک بازار سهل‌الوصولی است که متاسفانه ما در بسیاری از آنها غائب هستیم و یا اگر حضور داریم میزان مشارکت ما کم است و باید ابعاد بزرگتری به خود بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.