جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو  در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران گفت: مجوز داروی رمدسیویر در درمان کرونا داده نشده است و خرید و فروش آن تخلف محسوب می شود.

کیانوش جهانپور در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا ما با کمبود کیت و افزایش قیمت آن مواجه هستیم؟ گفت: یک تقاضای واقعی برای دریافت کیت وجود دارد که سازمان بهداشت با توجه به آن اقدام به تولید کیت می‌کند. با توجه به آمار تا به امروز بیش از ده برابر اسفند ماه و پنج برابر فروردین و اردیبهشت ماه، تست روزانه در مراکز و نظام آزمایشگاهی کشور انجام می‌شود؛ اما مسئله کمبود کیت از درخواست های داوطلبانه برای انجام تست در بخش خصوصی نشأت می‌گیرد و ربطی به تست های رایگان PCR در مراکز داخلی ندارد.

وی در ادامه گفت: بخش دانشگاهی کشور کیت ها را از بازار نمی‌خرند بلکه کیت ها توسط هیأت امنای ارزی خریداری شده و در شبکه بهداشتی کشور توزیع می‌شود و تامین کیت‌های بخش خصوصی مسئله‌ای کاملا متفاوت است. امروزه میانگین روزانه حدود ۲۵ الی ۳۰ هزار تست در کشور انجام می‌گیرد و این تست ها متمایز از درخواست های داوطلبانه اشخاص است. زیرا هر کشوری در مواجهه با درخواست تمام جمعیت برای تست های مکرر، دچار بحران خواهد شد.

 جهانپور در مورد اجرای طرح ترافیک در تهران و محدودیت اصناف اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا مسئول اظهار نظر در این حوزه هستند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تایید تاثیر داروی رمدسیویر در درمان کرونا اعلام کرد: این دارو تا به این لحظه مورد تایید کمیته علمی و کمیته درمان ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست و در مرحله تحقیقاتی قرار دارد و در پروتکل های کشوری قرار ندارد. از این دارو تعدادی در گذشته وارد کشور شد و بر روی تعدادی از بیماران به عنوان نمونه کار شد و تعدادی دیگر هم در راه است ولی هنوز بررسی های تحقیقاتی به جایی نرسیده است که کمیته آن را تایید کرده باشد. ولی اگر کسی خارج از طرح تحقیقاتی اقدام به تجویز یا عرضه این دارو کند تخلف به حساب می‌آید که البته اکثر این دارو ها در بازار سیاه تقلبی هستند.

وی در خصوص استعفای زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران ضمن بی اطلاعی از این خبر گفت: تا به این لحظه این خبر را نشنیدم .

جهانپور در رابطه با کمبود انسولین در بازار دارو گفت: با توجه به مشکلات ناشی از حمل و نقل بین‌المللی در دوره بحران کرونا، تحریم و برهم خوردن برنامه تخصیص ارز برای تأمین انسولین، در دو ماه اخیر شاهد نوعی تاخیر در دریافت انواعی از انسولین قلمی بودیم که با تخصیص ارز و ثبت سفارش توسط شرکت ها، این محموله پس از برچسب گذاری در داروخانه ها توزیع خواهد شد و امیدواریم تا ماه های آتی مشکلات کمتری در این زمینه داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار مبتلایان کووید ۱۹ افزود : طبق آمار در اسفند ماه با اپیدمی این بیماری مواجه شدیم که در فروردین ماه به اوج  رسید که البته با رعایت قرنطینه و نکات بهداشتی توسط اکثریت جامعه این روند در اردیبهشت ماه کاهش داشت؛ اما در مسیر حرکت به سمت کنترل بیماری که با بازگشایی برخی مکان های عمومی و افزایش تردد و رفت و آمد و عدم رعایت موارد بهداشتی در خرداد ماه با روند افزایشی مبتلایان و درنتیجه مرگ و میر بیشتر مواجه شدیم که امیدواریم مردم با رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کنند. پیش بینی می‌شود در صورت رعایت این موارد و  تعهد به پویش ملی "من ماسک می زنم" و تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در ۲۸ روز آینده شاهد کاهش آمار مبتلایان باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.