دریافت مالیات از خریداران ارز با هدف کنترل سوداگری و مهار دلالان در این بازار در دستور کار قرار گرفته سات.  

 پیش از این سازمان امور مالیاتی شیوه نامه اخد مالیات از خریداران حقیقی و حقوقی ارز را به سازمان امور مالیاتی شهرها و ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در نامه‌ای به رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن معرفی خریداران عمده ارز به همراه میزان دلار خریداری شده از ابتدای سال جاری تا ۱۷ دی ماه، خواستار رسیدگی به مبادلات این اشخاص و اقدام لازم در خصوص وصول مالیات‌های متعلقه شد.

محمد قاسم پناهی با اشاره به اعلام خبری مبنی‌بر دریافت مالیات از نقل‌وانتقال ارز گفت: افرادی که در سنوات گذشته به‌ویژه سال ۹۷ از بانک مرکزی ارز دریافت کرده‌اند، باید از آن در فعالیت‌های اقتصادی استفاده می‌کردند که هم‌اکنون ما در حال بررسی هستیم که اگر از این ارز در چرخه اقتصادی استفاده نکرده‌اند، با آن چه کرده‌اند؟ سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور، با بیان اینکه افرادی که در فعالیت‌های اقتصادی از ارز استفاده کرده و با آن کالا وارد کرده یا وارد خط تولید کرده‌اند پرونده مالیاتی دارند، افزود: این افراد مشکلی ندارند و بالطبع مالیات مضاعفی پرداخت نمی‌کنند؛ اما اگر کسانی ارز دریافت کرده و در فعالیت‌های اقتصادی وارد نکرده نباشند یا به یک نحوی در بازار فروخته‌اند باید پاسخگو باشند که ارز را چه کرده‌اند؟ پناهی تصریح کرد: اگر این افراد را ارز در بازار آزاد فروخته باشند، سازمان امور مالیاتی مابه‌التفاوت قیمتی را که این افراد از بانک مرکزی ارز دریافت کرده‌اند، با میانگین نرخ ۳ ماهه پس از دریافت آن را به‌عنوان نرخ ارز تلقی کرده که مابه‌التفاوت آن به‌عنوان درآمد فرد محسوب می‌شود و از این درآمد متعاقبا مالیات دریافت می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.