«مهدی شیرزاد» با بیان این که ایده پارلمان اصلاحات بسیار خوب و درخشان است، اظهارداشت: در جریان اصلاحات هر چه به سمت ساختارهای دموکراتیک تر حرکت کنیم، قوام و دوام این جریان افزایش خواهد یافت.از همین رو حزب اتحاد ملت ایران با این ایده کاملا موافق و همدل است اما آن چه هم اکنون در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حال پیگیری است، ظاهری زیبا با اهدافی نامانوس و غیردموکراتیک است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تصریح کرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پس از دوم خرداد ۷۶ از مجموعه احزاب اصلاح طلب با انگیزه هم افزایی و تقویت گفتمان رییس دولت اصلاحات، احقاق حقوق مردم و پیگیری منافع ملی ایجاد شد اما در حال حاضر از اهداف خود فاصله گرفته است و با اتفاقاتی همچون انتخابات شورای شهر گذشته و بیرون آمدن برخی لیست های موازی از آن، اقدامات آن بیش از آنکه به هماهنگی بیانجامد، منجر به تفرقه شده است.

شیرزاد گفت: به نظرمی رسد طرح پارلمان اصلاحات در حال حاضر توسط هسته سخت دولت پنهان اقتدارگرا ایجاد شده تا هسته سخت اصلاحات را زمین گیر کند. با توجه به شرایط دشوار کشور، به جای آن که تمام تمرکز احزاب بر حل مسائل مردم باشد با طرح موضوعات فرعی می خواهند جریان اصلاحات را درگیر بروکراسی و اختلافات بی اساس کنند که تنها اثر آن بازماندن از کارهای اساسی است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: سردمداران طرح کنونی پارلمان اصلاحات، احزاب تک نفره یا چند نفره ای هستند که مانیفست، راهکار، تشکیلات و عقبه اجتماعی مشخصی نداشته و سوابقشان، صلاحیت سردمداری را از آنان سلب کرده است. این افراد از آقای خاتمی به علت تشکیل شورای عالی سیاست گذاری شکایت دارند چرا که در این شورا علاوه بر احزاب، افراد حقیقی هم عضو هستند، در حالی که رییس دولت اصلاحات با ورود افراد حقیقی به آن جلوی فرصت طلبی ها و زیاده خواهی های احزاب چند نفره را گرفت و حال این افراد با طرح پارلمان اصلاحات در تلاش هستند تا هدف خود مبنی بر ماندن در قدرت به هر شکل ممکن را عملی سازند.

شیرزاد با بیان این که بحث های تشکیلاتی زمانی مفید فایده خواهد بود که برای جامعه دستاوردی داشته باشد، اظهارداشت: تشکیلات برای گعده و دورهمنشینی نیست. جریان اصلاحات باید پیگیر منافع ملی باشد، نه منافع عده ای قلیل. پیگیری مطالبات اقشار مختلف جامعه، باید هدف هر تشکیلات اصلاح طلبی باشد. فعالین مدنی، متفکران، روشنفکران، روزنامه نگاران و اصحاب رسانه باید در تصمیم گیری این جریان حضور داشته باشند چرا که هدف نهایی تمام ساز و کارهای سیاسی بایستی حل مشکلات مردم باشد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور که احزاب جایگاه ضعیفی دارند، نمی توان از مجموعه های شکل یافته از احزاب متعدد انتظار قدرت زیادی داشت. مگر این که این احزاب به سمت تشکیل یک حزب فراگیر پیش روند تا با کنار گذاشتن نام های فراوان، تمام ظرفیت های این طیف از سیاستمداران در یک مجموعه جمع شده و با ایجاد هم افزایی به یافتن راهکارهایی موثر برای کشور امیدوار باشیم. تشکیلات فراگیری که به دنبال منافع ملی همه ایرانیان باشد.

 طرح پارلمان اصلاحات از همان زمان ارائه در سال ۹۶ و از سوی «مصطفی کواکبیان» با منتقدان جدی در احزاب اثرگذار اصلاح طلب روبرو شد.

هدف از ارائه چنین طرحی، پررنگ سازی نقش برخی احزاب در نهادها و شوراهای اصلاح طلب و انگیزه آن برخی ابهامات در عمکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است.

طرح پارلمان اصلاحات آنگونه که اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می گویند در مراحل نهایی تصویب و ارائه به وزارت کشور است. آنچه این روزها ایده پارلمان اصلاحات را با چالش جدیدی مواجه کرده، انتقادات تعدادی از فعالان حزبی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.