در این مطلب به قلم &#۳۹; کارن دو یانگ&#۳۹; آمده است: دیروز / چهارشنبه/ چهار آمریکایی در شهر &#۳۹; منبیج&#۳۹; سوریه کشته شدند شامل دو سرباز؛ یک کارمند غیرنظامی وزارت دفاع و یک پیمانکار نظامی.

از روزی که &#۳۹; دونالد ترامپ&#۳۹; به ریاست جمهوری رسیده است، این بالاترین آمار تلفات نیروهای آمریکایی در سوریه به دست آتش دشمن فقط در یک حادثه است.

&#۳۹;داعش&#۳۹; مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفته است.

همین یک ماه پیش بود که ترامپ اعلام کرد داعش در هم شکسته شده است و ۲ هزار سرباز آمریکایی باید به کشور بازگردند.

این تصمیم گیری؛ استراتژی دولت را در مورد سوریه بکلی به هم ریخت. وزیر دفاع استعفا داد. اظهار نظرهای ضد و نقیضی در مورد شتاب عقب نشینی مطرح شد.

&#۳۹;مایک پمپئو&#۳۹; وزیر خارجه به سراغ متحدان عرب رفت و از آنها استمداد کمک کرد. بستر جدیدی برای خروج آمریکا گسترانده شده است. رئیس جمهور می گوید که تصمیمش عوض نخواهد شد و نیروها هرچه سریعتر و نه دیرتر باید به خانه بازگردند.

زمزمه خروج آمریکا از منطقه جدی است و سایر قدرتها هجوم می آورند که بیایند و این خلاء را پر کنند شامل؛ ترکیه، روسیه و دولت &#۳۹;بشار اسد&#۳۹; تحت هدایت جمهوری اسلامی است.

&#۳۹;منبیج&#۳۹;؛ در سال ۲۰۱۶ به زور و در یک عملیات نظامی سخت بدست مبارزان کرد تحت امر آمریکا و قدرت هوایی آمریکا از چنگال داعش آزاد شد. این شهر، هم نقطه اتصال و هم محل جدال همه بازیگران جنگ سوریه است.

منبیج؛ شهر در ماههای اخیر صحنه رویارویی همه بازیگران جنگ بود. هریک؛ منافع سیاسی و نظامی خود را در این شهر جستجو می کردند و هریک درصدد مسلط شدن برشهر بودند. این شهر در ۲۵ مایلی ( ۴۰.۲۳ کیلومتری) مرزهای جنوبی ترکیه واقع است. تنها بازیگری که در کارزار از میدان به در شد؛ داعش بود. بقیه طرفها مانده اند.

بسیاری معتقدند این حمله که به غیر از سربازان آمریکایی؛ تعدادی از اهالی منبیج و کردهای سوریه را هم از بین برد؛ نتیجه تصمیم احمقانه و ناگهانی عقب نشینی آمریکاست و ثابت می کند که آمریکا لازم است بماند.این بمب گذاری صحه می گذارد بر این واقعیت که ؛ &#۳۹;داعش&#۳۹; نمرده است. هنوز یک نیروی رزمی است در سوریه؛ حداقل برای یک آینده قابل پیش بینی.

این حمله؛ همه مدعای ترامپ در مورد مغلوب شدن داعش را بی اساس کرد. اما همه مدافعان طرح عقب نشینی ترامپ می گویند که این حمله بمب گذاری ثابت کرد که ترامپ حق داشته است که مدعی است بر داعش پیروز شده است و باید برود. چون منظور او از این پیروزی ؛ بردی است به زعم شروط و معیارهای خودش.

یکی از مدافعان رئیس جمهور؛ سناتور جمهوریخواه &#۳۹; راند پل&#۳۹; از کنتاکی است.

راند پل توئیت کرده است که بعد از صحبت کردن با ترامپ؛ تا این اندازه به او افتخار نمی کرده است چون متوجه شده است که رئیس جمهور چقدر بر عقیده اش برای حفظ یک &#۳۹;آمریکای قوی&#۳۹; همچنان مصمم و راسخ است و سرسختانه با حضور آمریکا در جنگهای خارجی مخالف است.

اما این نظر همه شخصیتهای سیاسی آمریکا نیست.

سناتور جمهوریخواه &#۳۹; جک رید&#۳۹; از ایندیانا گفته است:&#۳۹; از همان ابتدای کار من می دانستم که رئیس جمهور دارد اشتباه می کند و دستور عقب نشینی می دهد&#۳۹;

این عضو کمیته نیروهای مسلح سنا می گوید:&#۳۹; این یک خطای استراتژیک برای کل منطقه است&#۳۹;.

ترامپ هیچ اظهار نظری راجع به این حمله نکرده است.

فقط &#۳۹; مایک پنس&#۳۹; معاون اول ترامپ به نمایندگی از رئیس جمهور بیانیه ای صادر کرد و این حمله تروریستی را محکوم کرد و با خانواده های قربانیان اظهار همدردی کرد.

با این حمله آمار تلفات نیروهای آمریکایی از سه سال قبل که این نیروها وارد سوریه شدند؛ به ۸ تن رسید. همین تعداد، دراکتبر ۲۰۱۷ از افراد &#۳۹;نیروهای عملیات ویژه&#۳۹; آمریکا در نیجر جان خود را از دست دادند.

آمریکا می گوید که خلافت خودخوانده داعش که زمانی قلمروات وسیعی را در دو کشور عراق و سوریه در ید اختیار خود داشت؛ تار و مار شده است اما کماکان ۲۰ تا ۳۰ هزار تن از نیروهایش هنوز در دو کشور زنده اند. خیلی مشخص نیست سیاست و اهداف دولت در مورد بقایای داعش در دو کشور چیست.

اما بسیاری از صاحب نظران سیاسی معتقدند که عقب نشینی تنها راه حل واقع بینانه است.

&#۳۹;رابرت فورد&#۳۹; سفیر سابق آمریکا در سوریه که امروز عضو &#۳۹;موسسه خاورمیانه&#۳۹; در واشنگتن است عنوان می کند:&#۳۹; منبیج دو سال و نیم پیش آزاد شد. به همت مبارزه سخت یک نیروی مسلح زبده آموزش دیده زیر نظر آمریکا یعنی همان نیرویی که اکثریتش را کردها تشکیل می دهند و با همراهی قدرت هوایی آمریکا، داعش از منبیج بیرون رانده شد&#۳۹;.

فورد می گوید:&#۳۹; منبیج در سال ۲۰۱۷ ویترین جنگ داخلی سوریه بود. این شهر از زمان آزاد شدن ؛ شاهد ثبات و آرامش بوده است&#۳۹;.

فورد ادامه می دهد:&#۳۹; این وظیفه هم عراقی ها و هم سوری هاست که خودشان به حساب کار داعش برسند. اینطور نیست که ما فکر کنیم این کار را فقط نیروهای عملیات ویژه که نه عربی می دانند و نه کردی می توانند انجام بدهند؛ البته مشخص است که توانایی و قابلیت و تعهد و زیرکی و هشیاری این گروه قابل قیاس با سایر نیروها نیست&#۳۹;.

طبق توافق با ترکیه؛ نیروهای آمریکایی داخل و اطراف منبیج آرایش گرفته اند. ترکیه به حضور کردهای سوریه متشکل در &#۳۹; واحدهای مراقبت خلق کرد&#۳۹; موسوم به &#۳۹;ی پ گ&#۳۹; در منطقه اعتراض دارد و این گروه را تروریست می شناسد. این نیروها در کنار نیروهای آمریکایی در سوریه با داعش جنگیدند.

روسیه و ترکیه از تصمیم آمریکا برای عقب نشینی نیروهایش از شمالشرق سوریه استقبال کرده اند. سربازان آمریکایی در این ناحیه در حقیقت یک خاکریز حائل میان نیروهای ترکیه و مبارزان کرد بودند. این نیروهای کرد کنترل شهرهای مرزی عرب نشین و کردنشین را در اختیار دارند.

&#۳۹;رجب طیب اردوغان&#۳۹; از این وضعیت گلایه کرده است و ادعا کرده است که ادامه کار مبارزه با داعش را به عهده بگیرد. همین پیشنهاد اردوغان در یک تماس تلفنی با ترامپ در تاریخ ۱۴ دسامبر /۲۳ آذر / بود که تصمیم ترامپ برای عقب نشینی را قطعی کرد.

مقامات ارشد دولت ترامپ در ماه سپتامبر اعلام کرده بودند؛ تا زمانی که داعش کاملا شکست نخورده است و از همه مهمتر؛ تا زمانی که همه نیروهای ایرانی از سوریه بیرون نرفته اند؛ سربازان آمریکایی خاک سوریه را ترک نخواهند کرد.

&#۳۹; جان بولتون&#۳۹; مشاور امنیت ملی آمریکا در سفری در هفته های گذشته به اسرائیل و ترکیه تاکید کرد که آن اهداف همچنان معتبر است. ظاهرا ترامپ هم تسلیم این دو شرطی که بولتون آنها را برشمرده شده است، منتها در ملاء عام موافقت خود با این شروط را بیان نمی کند. ترکیه اظهارات بولتون را &#۳۹;یک اشتباه جدی&#۳۹; خوانده است.

آمریکا و ترکیه توافق کرده اند که یک &#۳۹; منطقه امن &#۳۹; داخل خاک سوریه در مرز با ترکیه تعیین شود. معلوم نیست کدامیک از این منطقه محافظت خواهد کرد و علیه چه کسی.

و اما در روسیه , &#۳۹;سرگئی لاوروف&#۳۹; وزیر خارجه گفته است که دولت طرحهای خودش را برای این منطقه مرزی دارد. لاوروف منتقل کردن کنترل این سرزمینها به دولت سوریه و نیروهای مسلح سوریه را &#۳۹; بهترین و تنها راه درست &#۳۹; خوانده است.

قرار است &#۳۹; ولادیمیر پوتین &#۳۹; رئیس جمهور روسیه و اردوغان هفته آینده در مسکو با هم دیدار کنند و اوضاع منطقه را با توجه به برنامه واشنگتن برای عقب نشینی، بررسی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.