مایک پمپئو روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، این ادعا را مطرح کرد.

وزیر خارجه آمریکا که هزاران مایل دورتر از مرزهای خود و در همسایگی ایران، پایگاه های نظامی دایر کرده است، اکنون به این پایگاه ها مشروعیت داده و از اینکه موشک های ایران به آنها برسند، ابراز نگرانی کرد.

پمپئو با متهم کردن ایران در سوء استفاده از حسن نیت اعضای سازمان ملل برای پیشبرد اهداف موشکی خود، اظهار کرد: آمریکا آن را تحمل نخواهد کرد و کشورهای خاورمیانه نیز نباید چنین کنند.

وی با تحریف واقعیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گفت: در این قطعنامه از ایران خواسته شده است تا آزمایش موشک های خود را متوقف کند، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ ایران تحت قطعنامه های مختلفی بود که فعالیت موشکی ایران را محدود می کرد. در آن قطعنامه ها گفته شده بود که ایران نباید هیچ گونه فعالیت موشکی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته باشد انجام دهد، حتی آزمایش هم نکند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ایران در آن سال ها مکرر قطعنامه را نقض کرد، آیا ما ایران را تنبیه کردیم، نه درست خلاف آن عمل کردیم و ایران بیشتر فعالیت موشکی داشت. ما می دانیم که مذاکرات هسته ای با تشویق دولت گذشته آمریکا منجر به توافق و صدور قطعنامه شد.

پمپئو با بیان ادعا که در این قطعنامه از ایران خواسته شده است که به هیچ عنوان فعالیت موشکی که توانایی حمل کلاهک هسته ای داشته باشد را انجام ندهد، اظهار کرد: جهان همچنان نگران است، زمانی که همه از ایران می خواهیم فعالیت موشکی خود را متوقف کند، باید هم نظر شویم. اما ایران همچون همیشه بی اعتنا می کند.

وی با بیان اینکه برای دوازدهمین سال متوالی درباره توانایی موشکی ایران صحبت می کنیم، گفت: آهنگ فعالیت موشکی ایران از زمان توافق هسته ای نه تنها کم نشد، بلکه آزمایش و تولید آن بیشتر شد. امروز ایران بزرگترین دارنده موشک های بالستیک در خاورمیانه است.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ۱۰ موشک بالستیک و صدها موشکی که تهدیدی برای شرکای ما درمنطقه است، در اختیار دارند، افزود: در سال ۲۰۱۶ درست زمانی که توافق در حال اجرابود، ایران دو موشک کوتاه برد را آزمایش کرد که تا برد ۵۰۰ و ۷۰۰ کیلومتری داشتند. در ژانویه ۲۰۱۷ ایران موشک میان بردی را آزمایش کرد که می توانست کلاهکی با وزن ۵۰۰ کیلو حمل کند که شامل کلاهک هسته ای می شود.

پمپئو با برشمردن تعدادی از شهرهای اروپایی که بیشتر به منظور تحریک آنها انجام می شد، ادامه داد: اگر فرماندهان نیروهای هوافضا درست بگویند، دیگر پایتخت های اروپایی هم می تواند مورد هدف قرار گیرند. در ژوئیه ۲۰۱۷ زمانی که آمریکا هنوز در توافق بود، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس به یک آزمایش ایران اعتراض کردند.

وی مدعی شد، آن آزمایش نقض قطعنامه بود چرا که تکنولوژی آن در موشک های قاره پیما استفاده می شود.

وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که سند و مدرک داریم که ایران در یمن به حوثی ها تجهیزات و آموزش می دهد، اظهار کرد: کاملا با آنها در تماس است. این برای ریاض، ابوظبی و کسانی که از هواپیماهای مسافربری استفاده می کنند، تهدید است.

پمپئو همچنین ادعا کرد ایران شبه نظامیان عراقی را هم به موشک های میان برد مجهز کرده اند، گفت: ایران موشک میان بردی را آزمایش کرد که می تواند چند کلاهک را حمل کند. اقدامات و حسن نیت ما بی نتیجه بوده است، فعالیت های مخرب موشکی ایران غیرسازنده است و همه معتقدند که ایران قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی صورت می گیرد که هیچ یک از اعضای شورای امنیت به جزخودشان، آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه ندانسته اند.

پمپئو با تشکر از فرانسه، انگلیس و امارات برای همکاری آنها در جلوگیری از آنچه که موشک های ایران به انصارالله یمن نامید، گفت: اسرائیل هم در این زمینه نگران است و می گوید ایران به گروه های نیابتی خود در نزدیکی مرزهای اسرائیل داده است.

وی سوال کرد که چگونه با این فعالیت هایی که او مخرب نامید، چه کار کنند و افزود: اگر این کار را نکنیم تنش در منطقه بیشتر خواهد شد. ما به همه گروه های تروریستی در سازمان ملل اجازه فعالیت داده ایم. مسئولیت شورای امینت حفظ و ثبات بین المللی است و ما از شورای امنیت می خواهیم که تحریم و محرومیت موشکی ایران را مجددا اعمال کنند.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه شورای امنیت نباید در سال ۲۰۲۰ تحریم صدور تسلیحات را لغو کند، مدعی شد ایران اکنون به یمن، افغانستان و سومالی تسلیحات صادر می کند.

پمپئو همچنین گفت ایران به آنچه که او تروریست ها در لبنان، طالبان در افغانستان، الشباب در سومالی و شبه نظامیان عراقی نامید، آموزش می دهد.

وی اظهار کرد: با برداشتن این تحریم ها دست ایران را باز می کنیم، ما باید به هر شکلی جلوی قاچاق تسلیحات ایران را بگیریم. برخی تصمیم آمریکا برای خروج از توافق را زیر سوال بردند، بر اساس همین مطالبی که می گوییم خارج شدیم. پیش از توافق می گفتند که توافق عصر تازه ای را به وجود خواهد آورد، حتی رئیس جمهوری آمریکا گفت زمانی را می بینم که اگر تحریم ها کم شود، ایران توجه خود را به اقتصاد کشور معطوف می کند و از فعالیت های تحریک آمیز خود دست بر می دارد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد بدون شک برجام ایران را از پاسخگویی به جهان محافظت کرده است و همان رفتاری که او انقلابی و مخرب ۳۹ سال گذشته خواند را ادامه می دهد با این تفاوت که به لطف توافق هسته ای پول بیشتری در اختیار دارد.

پمپئو که متحدان وی در همین نشست هم بر ادامه و اجرای برجام تاکید داشتند، مدعی شد: برای ما متحدان در درجه اول هستند. باید بگویم که آمریکا از کشورها می خواهد که به وظیفه خود عمل کنند و سعی کنند که صلح و ثبات و نظم جهانی باقی بماند.

وی با استقبال از کشورهایی که در مقابله با آنچه که فعالیت مخرب موشکی ایران خواند، اقدام می کنند، افزود: این مساله شامل حال رفتار حکومت با مردم ایران نیز خواهد بود. باید بگویم که آمریکا در کنار مردم ایران خواهد ایستاد.

وزیر خارجه آمریکا که بارها تصریح کرده است با اعمال تحریم ها و فشار بر مردم ایران، آنها را به قیام علیه نظام ایران وادار می کنند، این بار دم از حمایت از مردم ایران می زند و بدون در نظر گرفتن شرایط رنج آوری که تحریم های یکجانبه آنها بر مردم وارد کرده است، گفت: دولت ترامپ در ماه مه، ۱۲ مورد را برای تغییر رفتار ایران مطرح کرد. اگر ایران تغییر اساسی بدهد، می تواند وارد اقتصاد جهانی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.