نزدیک به سه دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پیدا شدن سه کشور ساحلی تازه برای خزر، سرانجام کنوانسیون رژیم حقوقی جدید این دریا را روسای جمهور پنج کشور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزافستان و ترکمنستان امضا کردند.

بی بی سی فارسی در ۲۴ ساعت گذشته با رجب صفروف مصاحبه‌ای صورت داد که بازتاب‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

طبق آنچه که بی بی سی فارسی ادعا کرده وی در این مصاحبه می‌گوید: ما تعجب کردیم که ایران خودش از ابتدا روی سهم ۵۰ درصد پافشاری نکرد!

رجب صفروف، اما در گفتگو با برنامه اینترنتی پشت پرده، بخش‌های منتشر شده از مصاحبه‌اش با بی بی سی را تکذیب کرده و گفته است: اصلا من چنین چیزی را نگفته ام؛ من گفتم انتظار داشتیم ایران از حق خودش دفاع کند و این ۵۰ درصد را طلبکار خواهد بود. چون مساله ۵۰ درصد بابت فروپاشی شوروی بوده و اگر مشکلی بوده مربوط به این طرف است نه مشکل ایران. ما نمی‌گوییم ایران بازنده است. نمی‌گوییم ایران از حقوق خودش گذشت کرده است.

او در خصوص خواسته ایران در این دوره از مذاکرات نیز می‌گوید: جمهوری اسلامی می‌خواهد حداقل ۲۰ درصد از سهم دریای خزر را دارا باشد و پیشنهادی که در کنوانسیون برای ایران مطرح شد، ۱۳.۹ درصد بوده است. ایران این میزان سهم را قبول نداشت و دیگر این موضوع وارد کنوانسیون نشد؛ به همین خاطر درصد آن برای هیچ کشوری اصلا مشخص نیست.

وی همچنین ادعا‌ها در خصوص سهم ۵۰ درصدی شوروی و ایران از دریای خزر را بی اساس دانسته و می‌گوید: مادامی که دو کشور شوروی و ایران وجود دارند، بهره برداری از این دریاچه بین این دو کشور تقسیم می‌شود و در هیچ قراردادی نیامده که سهم این کشور‌ها ۵۰-۵۰ بوده است.

اما آنچه که دور از واقعیت توسط رسانه دولتی انگلیس انعکاس یافت خیلی زود فضای مجازی را دربرگرفت و کاربرانی نیز بدون اطلاعات کارشناسی به این موضوع دامن زدند. آنچه که ضروری ست دقت و حساسیت به موضوعات مطرح شده در فضای رسانه‌ای دشمن در اوضاع حساس کنونی است که یقینا اتحاد ملی و امنیت جامعه را هدف قرار داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.