ندا محمدی مسوول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب با بیان اینکه برخی افراد تحت هیچ شرایطی خشمگین نمی شوند، افزود: برخی نیز به دلایل مختلف دچار آشفتگی های هیجانی می شوند که در رفتارهای روزمره به صورت غمگینی، تنش و اضطراب، خشم و سردرگمی، تکرار شونده و کوتاه مدت است.

وی، ویژگی های بیماری روانی را تغییرات غیر طبیعی در تفکر، حافظه، ادراک و قضاوت فرد نام برد و ادامه داد: این ویژگی ها در گفتار و رفتار قابل شناسایی است و می تواند باعث ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره شغلی، تحصیلی و ارتباط فرد با دیگران شود.

محمدی نشانه های طولانی مدت و تکرارشونده در فرد مبتلا به اختلالات روانی را سبب اخلال در فعالیت های روزانه و مزاحمت برای خود و دیگران نام برد و اضافه کرد: مشکلاتی در زمینه‌های خانوادگی، زناشویی و ناسازگاری و همچنین مسایل جوانان، از شایع ترین مشکلات سلامت روانی است.

این کارشناس سلامت روان با تاکید بر اینکه در بیشتر مواقع، این مشکلات دلیلی بر اختلال روانی در افراد به شمار نمی آید، گفت: یک مشاوره یا راهنمایی ساده می تواند کمک بزرگی به حل مشکل این افراد باشد.

وی، وابستگی عاطفی افراطی به دیگران، ضعف اعتماد به نفس و مشکلات تحصیلی و همچنین نشانه هایی در کارکرد بدنی نظیر اختلال در خواب، اشتها، فعالیت جنسی و همچنین اختلال در رفتار، تکلم و تفکر، هیجانات یا عواطف را از دیگر مشکلات سلامت روان نام برد.

محمدی با اشاره به اینکه اضطراب و افسردگی جزو اختلالات روانی است که در جامعه به عنوان ناراحتی عصبی شناخته می شود، گفت: افسردگی با نشانه هایی مانند خلق و خوی غمگین، اضطراب، کاهش علاقه و لذت بروز می یابد؛ در کشور ما، بیشترین شکایت افراد افسرده، بروز علائم بدنی و جسمانی است که با مراجعه متعدد به پزشک بهبودی حاصل نشده و به عنوان دردهای عصبی شناخته می شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.