این داروها شامل قرص‌های ضد بارداری، داروهای قلبی و برخی مسکن‌هاست که برای تعداد زیادی از مردم در بریتانیا تجویز می‌شود. در یک سوم از ۲۶ هزار نفر شرکت‌کننده در این مطالعه، افسردگی یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف این داروها دانسته شده است.

این تحقیق که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده و در آن افرادی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که ساکن آمریکا بودند، ۱۸ سال یا بیشتر سن داشتند و بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به طور منظم نوعی دارو را مصرف می‌کردند.

این مطالعه دریافت که در برگه اطلاعات ۳۷ درصد این داروها از جمله برخی مسکن‌ها و آنتی‌اسیدها، افسردگی به عنوان یکی از عوارض جانبی بالقوه ذکر شده است.

پژوهش جدید همچنین دریافته که میزان افسردگی در افرادی که داروی بیشتری مصرف می‌کردند بیشتر بوده است. تخمین زده شده که حدود پنج درصد از بزرگسالان آمریکایی از افسردگی رنج می‌برند.

دیما کاتو - سرپرست گروه نویسندگان این تحقیق می‌گوید: "بسیاری از مردم شاید متعجب شوند که بدانند داروهایی که مصرف می‌کنند خطر بروز علائم افسردگی را در آنها افزایش می‌دهد و ممکن است منجر به افسردگی شود."

به گفته الکس ترین، خبرنگار حوزه بهداشت بی‌بی‌سی، متخصصان بریتانیایی اما درباره این مطالعه هشدار داده و گفته‌اند که اگرچه این تحقیق ارتباط مصرف داروها و افزایش خطر افسردگی را نشان می‌دهد اما رابطه علت و معلول را مشخص نمی‌کند.

دیوید بالدوین از کالج سلطنتی روانپزشکان بریتانیا می‌گوید: تعجب آور نیست که مصرف دارو برای مداوای بیماری‌هایی مثل مشکلات قلبی و ریوی با علائم افسردگی مرتبط باشد چرا که خود این بیماری‌ها احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد.

کالج سلطنتی پزشکان بریتانیا هم گفته‌ است که نمی‌توان همه یافته‌های این تحقیق را لزوماً به جامعه بریتانیا تسری داد زیرا سیستم بهداشت در بریتانیا با آمریکا فرق دارد.

دیوید تیلو، از انجمن داروسازی سلطنتی بریتانیا توصیه کرده است که "اگر در حال حاضر دارویی مصرف می‌کنید و هیچ نشانه‌ای از افسردگی در شما دیده نمی‌شود، نباید نگران باشید."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.