فارن پالیسی در تحلیلی نوشت: تیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هیچ راهبردی برای بعد از توافق هسته ای ایران ندارد و تنها درخواست هایی را مطرح نموده است.

این گزارش افزود: پس از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران و عدم پایبندی به اجرای برجام، مایک پامپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه طی اظهاراتی آنچه را که راهبرد جدید واشنگتن برای مقابله با ایران در سراسر خاورمیانه خوانده است، ارائه و معرفی نمود.

فارن پالیسی نوشت: البته سخنرانی پامپئو یک راهبرد مشخص و تدوین شده علیه ایران به شمار نمی رود بلکه فهرستی از آرزوهای مقام های آمریکایی است. پامپئو ۱۲ درخواست را از ایران مطرح کرده است.

علاوه بر بسیاری از مسائلی که پیش از این در برجام به آن اشاره شده و آمریکا با خروج خود این توافق بین المللی را نقض کرده است، پامپئو این درخواست ها را نیز از ایران داشته است: پایان دادن به حمایت از گروه های تروریستی در خاورمیانه، احترام به حاکمیت دولت عراق و اجازه دادن برای خلع سلاح شبه نظامیان شیعه، پایان دادن به حمایت نظامی از حوثی های یمن و همکاری برای دستیابی به یک راهکار سیاسی در این کشور، خارج کردن همه نیروهای تحت فرمان از سوریه، پایان حمایت از طالبان و سایر گروه های تروریستی در افغانستان و پایان دادن به تهدید کشورهای همسایه که بسیاری از آنها متحدان و هم پیمانان آمریکا هستند.

فارن پالیسی در ادامه افزود: کسانی که در دولت اوباما کار می کردند، خواستار متوقف کردن این گونه فعالیت های ایران بودند هر چند تیم اوباما مهمترین اولویت خود را متوقف کردن ایران از دستیابی به سلاح اتمی قرار داده بود. این دقیقا کاری بود که توافق هسته ای انجام داد، هرچند دستاورد و نتیجه آن نامطمئن است.

ترامپ و پامپئو مدعی هستند که یک راهبرد کامل برای نحوه مقابله با ایران دارند. این راهبرد چیست؟ پامپئو گفته است که ایالات متحده از فشار بی سابقه مالی علیه ایران استفاده خواهد کرد. ولی چیزی که موسوم به راهبرد است و از سوی پامپئو رونمایی شد، بیشتر فهرستی از آرزوها است که بر مبنای رویا و توهم توخالی پایه ریزی شده است. این توهم و رویای توخالی بیشتر از اینجا ناشی می شود که دولت ترامپ قصد دارد سایر کشورهای جهان را برای اعمال یک رژیم سختگیرانه تر تحریم ها که حتی شدیدتر از سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی است، متقاعد و راضی کند.

فارن پالیسی پرسید: دولتی که قادر به انجام کارهای ساده و آسان نیست، قادر به پرکردن پست های حساس و کلیدی دولتی نیست، قادر به اجرای فرمان های رئیس جمهور نیست و از تحقیر نزدیک ترین شرکا و متحدانش کوتاهی نمی کند، قصد تشکیل مجدد رژیم تحریم های سختگیرانه علیه ایران را دارد؟ و آمریکا قصد دارد این کار را با رئیس جمهوری انجام دهد که حتی متحدانش نیز به او اعتماد ندارند، رئیس جمهوری که ثابت کرده است از توافقنامه هایی که با حسن نیت امضا شده اند، تبعیت نمی کند. واقعیت این است که تیم ترامپ طرح و راهبردی برای اجرای درخواست های واشنگتن ندارد. آمریکا احتمالا قادر نخواهد بود همکاری مورد نیاز اروپا برای اعمال فشار مالی بی سابقه علیه ایران را جلب کند، آن هم به دلیل عملکرد دولت ترامپ در مدیریت توافق هسته ای ایران در ماه های اخیر.

واکنش اروپا به اظهارات پامپئو نیز کاملا منفی بود. بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس، طرح پامپئو را "بسیار سخت و دشوار" ارزیابی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.