تظاهر کنندگان که شعارنوشته‌هایی را در اعلام حمایت با مهاجران در دست داشتند پس از تجمع در مقابل پارلمان انگلیس به سمت ساختمان وزارت کشور (Home Office) تظاهرات کردند.

شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی شعارهایی را همچون «امبر راد بایستی استعفا دهد» و «از نسل ویندراش در انگلیس استقبال می‌کنیم» سر می‌دادند.

برخی افراد حاضر در جریان این تظاهرات سیاست‌های سخت‌گیرانه وزارت کشور انگلیس در قبال مهاجران را محکوم و تأکید کردند که این رویکرد منجر به ایجاد فضای تنفر و بیگانه هراسی در جامعه شده است.

وزیر کشور انگلیس طی روزهای اخیر به‌شدت از سوی افکار عمومی به دلیل اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی در قبال گروه موسوم به «نسل ویندراش» تحت‌فشار قرارگرفته است. در همین پیوند چندین نشست اضطراری در پارلمان انگلیس به‌ منظور رسیدگی به وضعیت اقامت «نسل ویندراش» برگزار شده است.

نسل ویندراش کسانی هستند که از کشورهای کارائیب در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی به همراه والدین خود هم‌زمان با اولین موج مهاجرت‌ها از کشورهای همسود (تشکلی عمدتاً از مستعمره‌های سابق بریتانیا) به انگلیس آمده بودند. بااین‌حال وزارت کشور انگلیس اخیراً هزاران کارت ورودی متعلق به آن‌ها را نابود کرده که این اقدام، اثبات حقوق شهروندی اعضای فاقد ویزای نسل ویندراش را سخت‌تر می‌کند.

جرمی کوربین رهبر مهم‌ترین حزب مخالف دولت و دیانا ابوت وزیر کشور کابینه در سایه خواستار کناره‌گیری «راد» از وزارت کشور شده‌اند.

کوربین طی اظهاراتی، عملکرد دولت دراین‌باره را شرم‌آور خوانده و گفته بود: اقدام دولت انگلیس از روی سنگدلی و مایه نامیدی است.

وی تصریح کرد: نخست‌وزیر انگلیس دولتی را اداره می‌کند که بی‌رحم و بی‌کفایت است.

او چهارشنبه گذشته که در نشست پرسش و پاسخ ازنخست وزیر انگلیس در پارلمان سخن می‌گفت پرسید که آیا زمان آن فرانرسیده که وزیر کشور در اقدامی مسئولانه از مقام خود کناره‌گیری کند؟

«ابوت» نیز در نشست دیگری که به همین مناسبت در پارلمان تشکیل شد خطاب به وزیر کشور گفت که احترام خود را نگه‌داشته و استعفا دهد.

بااین‌حال «راد» خود را تنها فردی می‌داند که قادر به حل‌وفصل این معضل است. او دوشنبه گذشته مجبور شد تا رسماً از اتباع یادشده عذرخواهی و دستورالعملی را صادر کند که بر اساس آن هزینه تقاضا و برخی دیگر از شرایط لازم برای دریافت تابعیت انگلیسی این افراد حذف شود.

نخست‌وزیر انگلیس نیز پیش‌تر در حاشیه نشست سران کشورهای مشترک‌المنافع در لندن از رهبران کشورهای کارائیب به علت برخورد وزارت کشورش عذرخواهی کرده بود.

ناظران بر این باورند که سیاست‌های ضد مهاجرتی دولت «می»، منجر به ایجاد فضای تنفر و تشدید بیگانه هراسی در جامعه شده است. آن‌ها همچنین معتقدند که این مسئله پس از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا تاکنون نمود بیشتری پیداکرده و سبب تجلی اندیشه‌های راست افراطی در کشور شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.