ظریف در گفت وگو با برنامه «بلا قیود» (بدون محدودیت) بخش عربی بی بی سی گفت: ایران از آغاز بحران یمن خواستار گفت وگو با عربستان سعودی برای حل بحران این کشور بود، اما سعودی ها با این پیشنهاد مخالفت کردند.

وزبر امور خارجه کشورمان افزود: در آغاز بحران یمن در سپتامبر ۲۰۱۳ نامه ای به «سعود الفیصل» وزیر سابق خارجه عربستان نوشتم با این هدف که با کمک عربستان و ایران این بحران خاتمه پیدا کند، اما پاسخ منفی بود و در جواب گفتند، امور جهان عرب ارتباطی به ایران ندارد.

وی افزود: دلیل مخالفت عربستان با پیشنهاد ایران این بود که آن ها گمان می کردند که خیلی سریع پیروزی در یمن محقق می شود.

ظریف ادامه داد: پس از آغاز حمله نظامی عربستان به یمن بار دیگر پیشنهاد آتش بس در یمن و آغاز مذاکرات مستقیم میان گروه های یمنی را دادیم که مخالفت کردند.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: با وجود اینکه وارد چهارمین سال از بحران یمن شدیم و تاکنون غیر نظامیان زیادی در این کشور جان باختند، اما هنوز فرصت برای یافتن یک راه حل سیاسی باقی است و اگر عربستان سعودی قصد حل صلح آمیز این بحران را دارد، ایران می تواند شریک خوبی برای کمک در این موضوع باشد.

وی در پایان تاکید کرد: هرگونه راه حلی برای بحران یمن باید از طریق گفت و گو و مذاکره میان یمنی ها حاصل شود و طرف های خارجی به جای دیکته باید برای رسیدن به راه حل سیاسی اقدام کنند و ما آماده کمک برای حل سیاسی بحران یمن هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.