به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، کارشناسان می‌گوید به هر شکل راهی به سمت سازش،‌ وجود دارد اما این آزمونی طولانی و سخت خواهد بود که می‌تواند اهداف عملیات تحت حمایت آمریکا در عراق را از سوی شبه‌نظامیان و نیروهای مردمی عراق به خطر بیندازد.

همزمان با اینکه نیروهای دولتی عراق شهر نفت‌خیز کرکوک را از کنترل نیروهای پیشمرگ کرد خارج کردند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه اعلام کرد ایالات متحده در درگیری داخلی میان بغداد و کردهای استقلال‌طلب جانبداری نمی‌کند. او به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: ما از این حقیقت که آنها درگیر هستند، خوشمان نمی‌آید. ما جانبداری نمی‌کنیم. همانطور که می‌دانید ما سال‌ها روابط بسیار خوبی با کردها داشتیم و همزمان طرف عراق هم بوده‌ایم.

این رویکرد طبیعی چندان مورد استقبال نماینده دولت کردستان عراق در واشنگتن قرار نگرفت. خصوصا اینکه او گفت ایالات متحده آمریکا علنا موجب منزوی شدن کردها شده است چرا که از آنها خواسته بود رفراندوم استقلال ۲۵ سپتامبر را که منجر به بروز اختلافات کنونی با بغداد شد، به تعویق بیندازند.

او به رویترز گفت: واشنگتن با هر گامی بغداد، ایران، ترکیه... را علیه ما تقویت می‌کند و هر کدام از آنها فکر می‌کنند "خب،‌ کردها به حال خود هستند و ما می‌توانیم هر کاری دلمان می‌خواهد انجام دهیم."

اقدام دولت عراق در گرفتن کنترل کرکوک از کردها گامی قاطع از سوی بغداد در مسیر متوقف کردن تلاش استقلال‌طلبانه کردها محسوب می‌شود. این مساله همچنین واشنگتن را در موضع بدی قرار می‌دهد که هم باید حاکمیت دولت عراق را به رسمیت بشناسد و هم روابط با متحدان کردش را حفظ کند. نیروهای پیشمرگ کرد می‌گویند، بغداد باید بهای سنگینی بابت تحریک "جنگ علیه مردم کرد" پرداخت کند.

حمایت ائتلاف نظامی تحت امر آمریکا برای نیروهای عراقی و همچنین کردها در جریان مهم‌ترین مراحل جنگ علیه داعش سرنوشت‌ساز بود. با این وجود، قدرت نفوذ آمریکا هنوز به صورت کامل پس از آزادسازی شهرهای مهم از دست داعش به بوته آزمایش گذاشته نشده است.

خصوصا مشخص نیست که میزان نفوذ ایالات متحده آمریکا بر روی مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پس از به تعویق نینداختن رفراندوم استقلال تا چه میزان است. پل سالم، از اندیشکده موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: بارزانی آموخت که دوستان بسیار اندکی دارد و بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که پیش از رفراندوم ۲۵ سپتامبر تصور می‌کرد.

در همین حال مایکل نایت، کارشناس موسسه واشنگتن در سیاست‌های خاور نزدیک می‌گوید، لازم است ایالات متحده گام‌هایی را برای بی‌اعتنا نشدن کردها در این منطقه بردارد. آن گام‌ها می‌تواند شامل ارسال یک افسر ائتلاف نظامی تحت امر آمریکا به یکی از پایگاه‌های مهم نظامی در آنجا و فشار وارد کردن برای انتصاب یک فرماندار موقت کرد در کرکوک است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.