آژیر جنگ در راهروهای پنتاگون سینگر نویسنده کتاب جنجالی «شبح ناوگان»

پیتر سینگر، آینده‌پژوه و استراتژیست آمریکایی به‌تازگی کتابی با نام «شبح ناوگان» منتشر کرده است که در آن با افشای اسناد پنتاگون از احتمال جنگ فراگیر بین چین و آمریکا خبر می‌دهد. روزنامه وال‌استریت ژورنال هم با اشاره به انتشار این کتاب می‌گوید: بسیاری از افسران پنتاگون بر صحت اطلاعات این کتاب مهر تایید زده‌اند. سینگر در این کتاب می‌گوید جنگ جهانی سوم یک امر دور و دراز پنداشته می‌شود؛ اما باید گفت دنیا در هیچ زمانی به این اندازه به جنگ جهانی سوم نزدیک نبوده‌ است. چین در حال طراحی مجدد سامانه‌های موشکی‌اش است و آمریکا نیز در حال پیشبرد برنامه‌های پیشرفته نظامی‌اش در زمینه «های‌تک» است. سینگر می‌گوید در راهروهای پنتاگون، این روزها بیش از هر زمانی زمزمه‌های جنگ شنیده می‌شود.


در راهروهای پنتاگون آژیر جنگ شنیده می‌شود
اژد‌های زرد در هاوایی
سینگر،استراتژیست معروف آمریکایی: در هیچ زمانی به این اندازه به جنگ جهانی سوم نزدیک نبوده‌ایم

حسین موسوی:
بسیاری می‌گویند که جنگ جهانی آینده بر سر کمبود آب است اما برخی اعتقاد دارند تا پیش از اینکه استارت یک جنگ فرا‌گیر در زمینه کمبود آب زده شود، آمریکا و چین رو در روی هم لشکرکشی خواهند کرد و کار به جنگ بر سر آب کشیده نخواهد شد.


تحرکات چند سال اخیر این نظریه را تقویت کرده است که چین و ایالات‌متحده خود را برای رودررویی تمام عیار آماده می‌کنند. سوای درگیری‌های این دو کشور در دریای چین جنوبی، این دو کشور بالقوه آماده درگیری هستند. چین به‌عنوان یک ابرقدرت نوظهور با شتاب هرچه تمامتر به سمت نوسازی صنایع هسته‌ای خود پیش می‌رود. این کشور در حالی که در جنگ سرد نظاره‌گر رقابت تسلیحات اتمی بین شوروی و ایالات‌متحده بود و راهبرد دوری از هیاهوی جنگ سرد را در پیش گرفته بود؛ اما در این اواخر، به‌ویژه در دوران ریاست‌جمهوری شی‌جینگ پینگ به سمت انبار کردن تسلیحات اتمی و نوسازی صنایع دفاعی و اتمی خود رفته است.


اتاق فکر (Rense) در هنگ‌کنگ اخیرا مقاله‌ای درخصوص جنگ احتمالی بین دو طرف نوشته است که حاکی از آماده شدن پکن برای یک جنگ فراگیر با ایالات‌متحده است. «ویلی وو- لاپ لام»، تحلیلگر ارشد این اتاق فکر در مقاله‌ای با عنوان «چین خود را برای جنگ با آمریکا آماده می‌کند»، می‌نویسد: جنگ عراق، موجب شد تا رهبری حزب کمونیست چین را متقاعد کند هر آن باید آماده جنگ با آمریکا شد. این موضوع در دوران شی‌جینگ پینگ نیز شدت بیشتری پیدا کرده است و چین به سوی میلیتاریزه شدن پیش می‌رود.


تغییر دکترین چین از رویکرد اقتصادی به سمت رویکردهای دفاعی مهم‌ترین تغییر راهبردی پکن به حساب می‌آید. برخی اعتقاد دارند که جنگ جهانی سوم پیش از انتظارات به وقوع خواهد پیوست. پیتر سینگر یکی از آینده‌پژوهان برجسته واشنگتن اعتقاد دارد که در راهروهای پنتاگون آژیر جنگ شنیده می‌شود؛ جنگ جهانی آینده، جنگ چین و آمریکا است. یکی از کارشناسان در پنتاگون می‌گوید: چین نفوذ خطرناکی در صنایع پیشرفته نظامی آمریکا دارد. او اعتقاد دارد که چون پکن، میکروچیپ‌های پیشرفته صنایع هوایی آمریکا را تهیه می‌کند، به راحتی می‌تواند به داخل ساختار صنایع دفاعی آمریکا نفوذ کند و در همان زمان نیز دست به اشغال هاوایی بزند. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، برخی اعتقاد دارند که این اظهارنظرها ممکن است کمی برجسته‌نمایی مشکلات موجود بین دو کشور باشد؛ اما وقتی سینگر از یک اتاق فکرمعتبر، در مورد ارتباط چین و آمریکا هشدار می‌دهد و می‌گوید رابطه چین و آمریکا به سمت یک درگیری پیش می‌رود، مخالفان کمی اظهارنظرهایشان را تعدیل می‌کنند و به سمت احتمال جنگ آمریکا و چین پیش می‌روند. سینگر می‌گوید: جنگ جهانی سوم یک امر دور و دراز پنداشته می‌شود اما باید گفت در هیچ زمانی به این اندازه به جنگ جهانی سوم نزدیک نبوده‌ایم. او می‌گوید: در هفته گذشته در پنتاگون ده‌ها افسر نیروی هوایی به این وزارتخانه رفت و آمد داشته‌اند که نمی‌تواند نشانه خوبی باشد.


ماه پیش از چین خبر رسید این کشور با شدت هرچه تمام‌تر به سمت توسعه تسلیحات اتمی خود پیش می‌رود. روزنامه نیویورک‌تایمز در این خصوص به نقل از یکی از مقامات دفاعی آمریکا هشدار داده است که چین در دوران شی‌جینگ پینگ به‌عکس روسای جمهوری پیشین این کشور به سمت توسعه سخت‌افزاری دفاعی خود پیش رفته است. به نوشته این روزنامه، چین در حال مهندسی مجدد کلاهک‌های چندمنظوره‌ روی موشک‌های بالستیک خود است. بنا به گفته کارشناسان حوزه دفاعی، این مهندسی مجدد روی موشک‌هایی در حال اجرا است که اصطلاحا به آن موشک‌های دوربرد یا قاره‌پیما می‌گویند. نکته‌ای که هم‌اینک قابل توجه به نظر می‌رسد این است که چرا چین پس از دهه‌ها به فکر ارتقای موشک‌های بالستیک با کلاهک‌های چندمنظوره افتاده است. چین در زمان جنگ سرد هیچ علاقه‌ای به درگیر شدن نداشت و خود را وارد رقابت تسلیحات هسته‌ای نکرد اما حالا پس از چند دهه، تغییر اساسی در رویکرد هسته‌ای خود داده است. به نظر می‌رسد چین پس از روی کار آمدن شی‌جینگ پینگ، رئیس‌جمهوری‌اش در حال تغییر سیاست‌های خود در امور دفاعی و بین‌المللی است. «ویلی وو- لاپ لام» اعتقاد دارد: شی‌جینگ پینگ با قدرت هر چه بیشتر در حال نابودی اصلاحات اقتصادی و سیاسی چین است. در این سوی میدان نیز آمریکا به تکاپوی تحلیل عملکرد پکن افتاده است. کارشناسان دفاعی پنتاگون معمولا به پیش‌بینی‌های غیرمستدل گوش نمی‌دهند؛ اما کتاب سینگر نشان می‌دهد پنتاگون به این صرافت افتاده تا خود را برای یک جنگ طولانی با چین آماده کند.


او در کتاب «شبح ناوگان» نوشته است: آمریکا در حال تجهیز ناوگان هوایی و دریایی خود است. واشنگتن در نظر دارد تا تسلیحات دفاعی خود را در زمینه پهپادها و روبات‌های دفاعی گسترش دهد. شرکت‌های خصوصی نظامی آمریکا در حال حاضر، بیش از هر دوره دیگری در حال انعقاد قرارداد با پنتاگون هستند. مارک جاکوبسن، یکی از کارشناسان امور دفاعی در وال استریت ژورنال می‌گوید: وقتی سینگر در مورد موضوعی کتاب می‌نویسد، مطمئن باشید که این کتاب درست است و او آینده‌پژوه بزرگی است. آمریکا در دوران اوباما به سمت دوری از جنگ و گریز پیش می‌رفت. برخی می‌گویند او با به کارگیری سیاست‌های مونروئه قصد داشت خود را از منازعات دنیا، به ویژه در حوزه خاورمیانه دور نگه دارد. اما خطر بالقوه‌ای که داعش برای آمریکا ایجاد کرده است، تغییرات اساسی در سیاست‌های باراک اوباما به‌وجود آورده است. اوباما برای نابودی داعش به فکر یک «جنگ کوچک» است اما کتاب سینگر می‌گوید خطر احتمالی مربوط به جنگ خاورمیانه نیست و احتمال درگیری آمریکا با چین و روسیه در حال افزایش است. «جنگ بزرگ» هم‌اکنون یک احتمال قوی است که توسط کارشناسان و آینده‌پژوهان مطرح شده است و سینگر اعتقاد دارد سیگنال‌های جنگجویانه آمریکا و چین مدام در حال تقویت است. گفته می‌شود پنتاگون به واقع در حال بررسی موضوعی است که می‌تواند آمریکا را به یک جنگ واقعی نزدیک کند. پنتاگون می‌گوید احتمال درگیری بین نیروهای دریایی و هوایی چین و آمریکا وجود دارد اما این جنگ به یک درگیری کوچک محدود نخواهد شد و احتمال دارد دنیا شاهد یک جنگ فراگیر باشد. سینگر در کتاب خود می‌گوید در راهروهای پنتاگون موردی که شنیده می‌شود یک «جنگ تمام‌عیار» مانند جنگ جهانی دوم است. برخی می‌گویند درگیری‌های چین و آمریکا در حوزه دریای چین جنوبی در حال افزایش است. پکن بی‌توجه به درخواست آمریکا برای متوقف کردن ساخت فرودگاه نظامی در جزایر مورد مناقشه، پیشاپیش زنگ جنگ را نواخته است. این کشور چندی پیش در اقدامی یکجانبه حریم هوایی و دریایی خود را گسترش داد و بی‌توجه به اعتراضات کشورهای همسایه برای خود قلمرویی تازه تعریف کرده است. سینگر اعتقاد دارد این قلمرو تازه می‌تواند خطرات یک جنگ همه‌گیر را تقویت کند. سرهنگ رندال رید، معاون اجرایی نیروی هوایی ایالات‌متحده که میزبان سینگر در پنتاگون بوده است،می‌گوید: ما از سینگر دعوت کردیم تا نظرات وی را در مورد خطرات واقعی دنیا بشنویم. پائولا تورن‌هیل، افسر بازنشسته پنتاگون می‌گوید: زمانی که سینگر از توسعه تحقیقات ربوتیک صحبت می‌کند، یعنی اینکه زنگ خطر در پنتاگون به صدا در آمده است. آمریکا به دنبال این است که با استفاده از تسلیحات «های تک» با فناوری‌های پیشرفته، حضور انسانی را در جنگ‌های آینده کمتر از پیش کند.


در تحقیقاتی که سینگر داشته است، آمریکا قصد دارد در جنگ‌های فراگیر از تسلیحات‌ های تک استفاده کند. اصولا دو کشور هستند که توانایی جنگ فراگیر دارند. یکی روسیه و دیگری چین. آمریکا در این اواخر با هر دو این کشورها به شدت مشکلات امنیتی پیدا کرده است. اما به‌رغم اینکه همگان روسیه را خطری بالقوه می‌دانند، چین در حال حاضر خطر بیشتری برای منافع آمریکا ایجاد کرده است. چند صباحی است که در آمریکا در مورد هک شدن سایت پنتاگون صحبت می‌شود. موضوعی که به نام «cyber Pearl Harbor» معروف شده است. گفته می‌شود جاسوسان چینی در این عملیات مجازی به اطلاعات بسیار گرانبهایی در مورد آخرین دستاوردهای آمریکا در زمینه «های تک» دست یافته‌اند. سینگر اعتقاد دارد چنین عملیات‌های نظامی تنها با یک هدف صورت می‌گیرد: جنگ بزرگ. جاسوسی کشورها از یکدیگر امر طبیعی است اما چینی‌ها در این اواخر با تغییر از صنایع غیرنظامی از صنایع پیشرفته نظامی آمریکا جاسوسی می‌کنند.