گروه جهان: مقام‌های کاخ سفید روز پنج‌شنبه اعلام کردند که پرزیدنت اوباما نسبت به اعزام نیروهای نظامی جدید به عراق و تاسیس پایگاه در این کشور برای مبارزه با داعش رویکردی باز در پیش گرفته است. رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: وقتی نیروهای عراقی در میدان جنگ با داعش حضور دارند، ما هم مجموعه‌ای از پایگاه‌ها را ایجاد خواهیم کرد و مشاورانی به عراق خواهیم فرستاد که در کنار سربازان عراقی و قبایل محلی حضور خواهند داشت.

نیویورک‌تایمز در این رابطه می‌نویسد: «با این حال، این پایگاه‌ها به دست نیروهای عراقی اداره خواهند شد و آمریکایی‌ها همچنان از اعزام نیروی زمینی خودداری می‌کنند اما حضوری فعال‌تر در خطوط مقدم جنگ علیه داعش خواهند داشت.» نیویورک‌تایمز می‌افزاید: «با بدتر شدن اوضاع در عراق، دولت اعلام کرد که پایگاه جدیدی در استان الانبار- پایگاه اصلی داعش- ایجاد می‌کند که در آن ۴۵۰ نیروی آمریکایی حضور خواهند داشت که تعداد سربازان آمریکایی را به ۳۵۵۰ نفر خواهد رساند.» مقام‌های دولتی می‌گویند در حال ارزیابی این مساله هستند که آیا بازگشایی این پایگاه جدید تاثیری در هماهنگی در مبارزه علیه نیروهای داعش خواهد داشت یا خیر. به گزارش نیویورک‌تایمز این «مقام‌ها» که هویت آنها معلوم نیست، اعلام کرده‌اند که بازگشایی پایگاه‌های دیگری بدون اعزام نیروی جدید محتمل است. با این حال، آن «مقام‌ها» می‌گویند ایجاد هرگونه پایگاه جدید مستلزم نیروهای جدید خواهد بود. آمریکا پس از خروج نیروهایش از عراق در سال ۲۰۱۱ از اعزام نیروی زمینی به این کشور ممانعت کرده است. با این حال، ایالات‌متحده تعدادی نیرو در قالب مشاور در عراق باقی گذاشته است. به گزارش نیویورک‌تایمز، اگرچه برخی بازگشایی پایگاه‌های جدید آمریکایی در عراق را «تغییر استراتژی» ایالات‌متحده در جنگ با داعش قلمداد کرده‌اند اما «حامیان رویکرد سخت‌تر علیه داعش این موضوع را اقدامی قابل‌قبول اما ناکافی دانستند.» در عین حال، مخالفان هم نسبت به درغلتیدن آمریکا به مبارزه‌ای طولانی‌تر و در نهایت بی‌فایده و خونبار هشدار دادند. ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش ایالات‌متحده می‌گوید: این پایگاه‌های نظامی می‌توانند در نقاطی با اهمیت راهبردی بالا، مانند راه اتصالی بغداد به تکریت تا مناطق شمالی عراق مانند موصل، مشغول فعالیت شوند. به گزارش نیویورک‌تایمز، الگویی که می‌تواند در سایر مناطق به‌کار گرفته شود این است که در مناطق حساس پایگاه‌های نظامی آمریکایی احداث شود که تعدادی مشاور در آن اقامت دارند اما در عین حال، مدیریت این پایگاه‌ها به طرف عراقی واگذار می‌شود ولی هیچ اثری هم از حضور نیروهای زمینی آمریکایی نخواهد بود. در واقع، نقش اصلی این پایگاه‌ها و مشاوران آمریکایی مدیریت نحوه مبارزه با داعش، آموزش نظامیان و ارائه تاکتیک در مواقع ضروری است.


هزینه آمریکا در نبرد با داعش


وزارت دفاع آمریکا برای نخستین بار گزارشی از جزئیات هزینه جنگ علیه داعش را منتشر کرد. در گزارش پنتاگون آمده است که عملیات آمریکا در عراق و سوریه علیه این گروه از اوت ۲۰۱۴ تا کنون بالغ بر ۷۴/ ۲ میلیارد دلار بوده است. این هزینه به این معنا است که آمریکا روزانه حدود ۱/ ۹ میلیون دلار برای مبارزه با داعش خرج کرده است. وزارت دفاع در گزارش خود تصریح کرده تنها حملات هوایی علیه این گروه تروریستی برای نیروی هوایی این کشور حدود ۸/ ۱ میلیارد دلار هزینه در برداشته است. براساس این گزارش هزینه عملیات شناسایی، لجستیکی و رزمی نیروی هوایی آمریکا حدود ۵ میلیون دلار در روز بوده است. تنها به‌کارگیری هواپیمای فوق‌پیشرفته «اف ۲۲» هزینه‌ای حدود ۶۸ هزار دلار برای یک ساعت پرواز در برداشته است. هزینه مشارکت تفنگداران دریایی آمریکا در عملیات «ضدداعش» نیز تا کنون حدود ۴۳۸ میلیون دلار بوده است. نیروی زمینی آمریکا نیز برای جنگ علیه «دولت اسلامی» حدود ۲۷۴ میلیون دلار هزینه کرده است که شامل مخارج آموزش نیروهای عراقی نیز می‌شود.