گروه جهان: منابع غربی می‌گویند که کشتی‌های جنگی کشورهای غربی در نزدیکی لیبی پهلو گرفته‌اند. حالا گفته می‌شود که دوباره احتمال دخالت غربی‌ها در لیبی بالا گرفته است. بر اساس اخباری که منتشر شده است کشتی‌های جنگی پهلو گرفته، متعلق به سه کشور بریتانیا، ترکیه و آمریکا هستند. سخنگوی وزارت دفاع تونس سعی کرد درخصوص حضور این کشتی‌ها در سواحل المهدیه در این کشور توضیح اضافه‌ای ندهد.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، خواستار دخالت نظامی کشورهای غربی در بحران لیبی هستند. درخواست ایتالیا پس از آن مطرح شده که حضور آوارگان لیبی و مهاجرت غیرقانونی آنها به این کشور در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است. همزمان گفته می‌شود که روز دوشنبه، ارتش لیبی به سوی یک کشتی باری ترکیه شلیک کرده است که در پی این حمله یکی از خدمه‌ آن کشته شده است. سخنگوی ارتش لیبی می‌گوید که کشتی باری در آب‌های بین‌المللی بوده اما این کشتی به درخواست ارتش برای تجسس پاسخ مثبت نداده است. در ماه‌های اخیر درگیری‌ها در لیبی بالا گرفته است و در عمل در حال حاضر سه جبهه در این کشور در حال جنگ هستند. قاچاق اسلحه نیز در این کشور بحران‌زده از کشورهایی مثل ترکیه به شدت افزایش یافته است. در بازار سیاه فروش اسلحه در این کشور، بیشتر سلاح‌های سبک خودکار و نیمه‌خودکاری که وجود دارد، ساخت ترکیه است. لیبی می‌گوید که آنها به گمان اینکه در کار قاچاق سلاح هستند، به سمت کشتی شلیک کرده‌اند. سایت آنلاین روزنامه حریت‌دیلی ترکیه در این‌باره گزارش داد که ترکیه هم‌اینک ناوهای جنگی خود را به سمت این کشور روانه کرده است. حضور همزمان دو ناو دیگر در این منطقه این شائبه را ایجاد کرده است که غربی‌ها قصد دارند برای آرام کردن اوضاع لیبی، دخالت نظامی کنند. در این میان، فرضیه دیگری هم مطرح شده و آن هم اینکه ایتالیا خواستار دخالت نظامی کشورهای اروپایی در این کشور شده است تا از این طریق جلوی مهاجرت بی‌رویه لیبی‌تبارها، به‌ویژه آفریقایی‌ها را بگیرد. ایتالیا خواستار حضور ناظران نظامی در این کشور شده است؛ در کشوری که هم‌اینک دو دولت وجود دارد و یک گروه تندرو هم نسبت به داعش اعلام وفاداری کرده است. تاکنون غربی‌ها برای بازگرداندن آرامش به این کشور با گروه‌های درگیر در لیبی مذاکراتی برگزار کرده‌اند که هربار جلسات به شکست ختم شده است. اینک برخی کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که در امور لیبی دخالت موثر انجام دهند تا آرامش به این کشور بازگردد. به گفته تحلیلگران، مانیفست تازه‌ غربی‌ها مبنی بر دخالت موثر در لیبی، در ارتباط با حضور مهاجران غیرقانونی در این کشور نوشته شده است. غربی‌ها نگران این موضوع هستند که با افزایش قاچاق انسان به داخل مرزهایشان، حضور نیروهای افراطی به قاره سبز بیش از پیش هموار شود و موجب ایجاد حالت فوق‌العاده امنیتی در این قاره شود.

به نوشته بلومبرگ، ۴ سال پس از سقوط معمر قذافی در لیبی، هنوز آرامش به این کشور بازنگشته است و هم‌اینک دو دولت و دو پارلمان در این کشور وجود دارند که خود را نماینده اصلی مردم این کشور می‌دانند. در این میان غرب می‌گوید از دولت الثینی حمایت می‌کند. دولت الثینی مورد حمایت مصری‌ها هم قراردارد، زیرا این گروه در حال مبارزه با افراطی‌های تازه سربرآورده در این کشور هستند.

بر اساس اسنادی که سازمان ملل منتشر کرده است،از جمعیت ۶ میلیونی لیبی ۴۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند و هزاران نفر نیز در جنگ داخلی کشته شده‌اند. بلومبرگ می‌گوید که زندگی هر روزه مردم این کشور با اخباری همچون آدم‌ربایی، قتل و غارت و جنگ پر شده است. فروش سلاح در این کشور به‌طور آشکاری انجام می‌شود. لیبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی به ایتالیا نزدیک است. حضور شماری از افراطیون در این کشور بحران‌زده می‌تواند راه ورود این افراد را به داخل قاره سبز هموار کند.

چندی پیش سران اتحادیه اروپا درخصوص این مساله گردهم آمدند و یکی از گزینه‌های ارائه شده برای حل بحران مهاجران غیرقانونی، حضور نظامی کشورهای غربی در این خصوص بوده است. اینک برخی ناظران می‌گویند که پهلو گرفتن ناوهای جنگی کشورهای غربی در نزدیکی مرزهای لیبی بازگشت به تئوری دخالت موثر است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد که حضور ناوهای جنگی غرب به‌دلیل حادثه کشتی‌ باری بوده است، از این‌رو کشورهای غربی منتظر بحث و جدل ترکیه با مقامات لیبی هستند و سپس در مورد دخالت نظامی تصمیم خواهند گرفت.