گروه ترجمه: در حالی که همچنان نهادهای آمریکایی بر وجود تروریست‌های افراطی تمرکز می‌کنند، همتایان آلمانی آنها اخیرا دستور تحقیق و بررسی را در مورد روند اسلام‌ستیزی داده‌اند.

چهارشنبه گذشته، مقام‌های رسمی به خانه‌هایی در آلمان هجوم بردند و ۴ مظنون به اسلام‌ستیزی را بازداشت کردند. آنها متهم به برنامه‌ریزی برای حمله به مساجد و پناهجویان هستند.

اتهام علیه سرویس اطلاعاتی

آلمان هنوز هم با پیامدهای تشکیل یک گروه تروریستی اسلام‌ستیز به نام «سوسیالیست ملی زیرزمینی» (NSU) دست و پنجه نرم می‌کند که ۱۰ نفر را (که بیشترشان ترک بودند) بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ کشته بود. پیش از آن، ماموران تحقیق پرونده، جامعه مهاجران آلمان را برای بیشتر مرگ‌ها محکوم کرده بودند و این جرایم را نتیجه کشمکش و جرایم گروهی سازمان‌یافته می‌دانستند. بعدها دو نفر از تروریست‌های مظنون، خودکشی کردند؛ فرد سوم، بیته زساپه، در حال حاضر مراحل محاکمه خود را در مونیخ می‌گذراند. حملات آنها باعث بی‌اعتمادی عمیق بین جامعه بزرگ مهاجران و دولت شده است: سرویس اطلاعاتی آلمان متهم شده است که عمدا شواهدی را نادیده می‌گیرد که نشان‌دهنده انجام این حملات توسط افراط‌گرایان جناح راست آلمان است.

درخصوص دستگیری‌های صورت گرفته، وزیر امور داخلی آلمان، توماس ده مایزیر گفت: «اگر این اتهام‌ها درست باشد، آنها اولین گروهی خواهند بود که از شیوه رفتاری NSU پیروی می‌کنند.»

آلمان در مقایسه با اسپانیا، فرانسه یا بریتانیا، طی چند سال گذشته از ترورهای افراطی‌ها در خاک خود و علیه شهروندانش ایمنی بیشتری داشته است. ماموران تحقیق می‌گویند مانع حمله‌های متعددی شده‌اند: اواخر هفته گذشته، مقام‌های آنها یک مسابقه دوچرخه‌سواری پرطرفدار را در آلمان غربی به این دلیل لغو کردند که از حمله افراطیون هراس داشتند. تنها گروه تروریستی که برای سال‌ها توانسته است بدون بازخواست اقدام به کشتار کند، نه یک سازمان مسلمان بلکه یک گروه آلمانی افراطی از جناح راست بوده است که هدف اولیه آن‌ مسلمانان بوده است. جزئیات آشکار شده در ماه‌های اخیر، این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که آیا ناآگاهی آلمان از خطر راست افراطی حتی بیش از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شد؟

پس از آنکه جرایم اتهامی گروه NSU آشکار شد، بررسی هزاران پرونده نشان داد که تعداد کشته‌ها از سال ۱۹۹۰ تاکنون توسط افراطی‌های جناح راست ۸۴۹ مورد و بیش از آن چیزی بوده که تصور می‌شد. برخی آلمانی‌ها، ارتباطی بین بیشتر حملات اخیر و حملات ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی می‌بینند؛ زمانی که به گزارشی از آنتونی فایولا درخصوص موجی از حملات به مراکز و خانه‌های کارگران خارجی منتشر شد. رونی سیفرت، یک باغبان پاره‌وقت ۳۹ساله در تروگلیتز در ابتدای سال در گفت‌وگویی پاره‌ای از عقاید خود را که نشان‌دهنده مهاجرستیزی وی بودند، برملا کرد؛ این مساله موجب نگرانی سیاست‌مداران و مدیران جامعه شهری شد.

مخالفت ژرمن‌ها نسبت به تعداد مهاجرت‌های پناه‌جویان به کشورشان مانند بسیاری از دیگر اروپایی‌ها در حال افزایش است.

سایر کشورها هم با مشکل حملات افراطیون راست روبه‌رو هستند. هر چند بر سر این موضوع توافقی وجود ندارد که به چه حجمی از این درگیری‌ها می‌توان عنوان تروریسم داد. به‌عنوان مثال، در ژوئیه ۲۰۱۳بمبی جلوی یک مسجد در تیمپتون، وست میدلند انگلستان منفجر شد. هر چند در این حادثه کسی مجروح نشد، اما بی‌بی‌سی به نقل از یک از افسر عالی‌رتبه پلیس، این حادثه را یک «اقدام تروریستی» خواند.

در ژانویه، واشنگتن پست گزارش داد که رهبران مسلمانان فرانسوی مدعی‌اند که پس از حمله به دفتر تحریریه «شارلی ابدو» و یک سوپرمارکت یهودی در پاریس شاهد ۵۰ اقدام تروریستی بوده‌اند.

براساس یک نظرسنجی که مرکز تحقیقاتی پیو در سال ۲۰۱۴ انجام داد، تعداد فرانسوی‌هایی که معتقدند کشور آنها باید مهاجران کمتری را بپذیرد، به ۵۷ درصد رسیده است. ۴۴ درصد از ژرمن‌ها هم چنین عقیده‌ای دارند اما وضعیت در ایتالیا و یونان بسیار فجیع‌تر است؛ کشورهایی که به ترتیب ۸۰ و ۸۶ درصد از شهروندان احساسات مهاجرستیز دارند. بر خلاف سایر حوادث گزارش شده از سراسر اروپا، گروه‌های جناح راست آلمان به طرز غیرمنتظره‌ای سازماندهی شده‌اند و برنامه‌ریزی بلندمدتی دارند. در آلمان به نظر می‌رسد که افراطی‌های‌ جناح راست به‌طور ویژه‌ای با یکدیگر مرتبط هستند.

براساس گزارش ماموران تحقیق، افراطی‌های جناح راست آلمان وابسته به شبکه‌ای هستند که طی دهه‌ها در ارتباط با یکدیگر رشد کرده‌اند. سرویس‌های اطلاعات آلمان مدعی هستند برخی از این افراطی‌ها به‌عنوان جاسوس‌های دوجانبه استخدام شده‌اند که وضعیت خطرناکی را به‌وجود آورده است. با این حال، این اقدامات تاکنون نتوانسته به نحو قابل‌توجهی خطراتی را که مسلمانان و سایر مهاجران احتمالا در آلمان با آن مواجه هستند، کاهش دهد. براساس یک گزارش جدید از آمادئو آنتونیو فاندیشن در سال ۲۰۱۴، مراکز پذیرش پناهندگان حدود ۱۵۰ بار در این کشور مورد حمله قرار گرفته‌اند. در آوریل، یک فرد ناشناس خانه‌ای در آلمان شرقی را که قرار بود تبدیل به اقامتگاهی برای پناهجویان شود به‌طور کامل در آتش سوزاند. جرایم خشن توسط افراط‌گراهای جناح راست در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با سال ۲۰۱۳، به میزان ۹/ ۲۲ درصد افزایش یافته است.