حسین موسوی: سیپراس، نخست‌وزیر تازه یونان نخستین خط و نشانش را برای رهبران کشورهای بزرگ اروپایی کشید. او روز دوشنبه به پارلمان یونان رفت و سخنرانی تند و آتشینی علیه برنامه‌های ریاضتی ایراد کرد. او گفت که قصد دارد زخم‌های ناشی از برنامه‌های ریاضتی را درمان کند و در این مسیر توجهی به کمک‌های بین‌المللی ندارد و برنامه‌های ضدریاضتی‌اش را آغاز خواهد کرد. وی همچنین قصد دارد اصلاحاتی را که در دوران انتخابات وعده‌ داده بود، عملی کند، از جمله لغو مالیات بر دارایی، پایان دادن به اخراج‌های دسته‌جمعی و بالا بردن حداقل دستمزد و رساندن آن به رقم دوران پیش از بحران.

رویترز در این‌باره گزارش می‌دهد که نخست‌وزیر یونان در نخستین سخنرانی خود در پارلمان یونان نشان داد که قصد دارد به‌عکس خواسته رهبران اروپایی اصلاحات مدنظرش را پیاده کند. او گفته است توجهی به گفته‌های رهبران اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول ندارد و می‌خواهد اصلاحات مالیاتی‌اش را پیگیری کند و دستمزدها را افزایش دهد.

چنانچه وی این برنامه‌ها را پیاده کند، در واقع نشان داده که به هشدارهای رهبران اروپایی بی‌توجه است و قصد ندارد روی کمک‌های بین‌المللی از جمله کمک ۲۴۰ میلیارد یورویی حساب باز کند. سیپراس در سخنرانی روز دوشنبه خود گفت تعهدی به برنامه‌های رهبران اروپایی ندارد و تنها تعهد وی درمان زخم‌های ناشی از دوران ریاضتی است. رهبر ۴۰ ساله حزب چپگرای سیریتزا که در میان تشویق هر از گاه نمایندگان مجلس یونان سخنرانی می‌کرد، ضمن هشدار به رهبران اروپایی که خواستار مذاکره در مورد برنامه‌های وی هستند گفت: «کمک‌های مالی بین‌المللی شکست خورده است. یونان قابل مذاکره نیست، حاکمیت ملی‌مان قابل مذاکره نیست.» در حالی که سیپراس پس از پیروزی در انتخابات گفته بود یونان قصد جدایی از اتحادیه اروپا را ندارد و به‌طور تلویحی کمی از آتش انتقادهای رهبران اروپایی کم کرده بود، اما با ارائه برنامه‌های خود در روز دوشنبه نشان داد در میان ارکستر سمفونیک «ریاضت طلبان اروپایی»، ساز خود را می‌زند و قصد دارد سازناساز این اتحادیه شود. آلمان به رهبری آنگلا مرکل که رهبری این ارکستر را به عهده گرفته است از هواخواهان سرسخت برنامه‌های ریاضتی است. برنامه‌های ریاضتی مخالف تحرک اقتصادی است و می‌خواهد با صبوری و ترمیم اقتصادی دوره بحران را پشت‌سر بگذارد. سیپراس اما گفته که قصد دارد دنباله‌رو برنامه‌هایی باشد که به تحرک اقتصادی منجر می‌شود. او پیش از این گفته بود یونان آماده سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی است و قصد دارد تا با سیاست درهای باز پای سرمایه‌گذاران خارجی را به این کشور باز کند.

او می‌گوید: دولت جدید درخواستی برای کمک‌های جدید نخواهد کرد، زیرا درخواست جدید همان، تکرار اشتباهات پیشین است.

سیپراس ادامه می‌دهد: آتن می‌خواهد بازار اوراق قرضه را ببندد و برنامه‌های مالی خود را بدون درنظر گرفتن کمک‌های مالی سریع و فوری پیگیری کند تا بتواند بدهی‌های خود را رفع و رجوع کند.

او با کوبیدن آخرین میخ بر برنامه‌های ریاضتی یونان گفت: «مردم یونان به او این قدرت را داده‌اند تا به فوریت برنامه‌های ریاضتی را پایان و خط‌مشی‌ یونان را تغییر دهد.» نخست‌وزیر یونان ادامه می‌دهد: «بنابراین نخستین قربانی برنامه‌های ریاضتی کمک‌های خارجی است که نتیجه‌ای جز شکست و نابودی به همراه نداشته است.»

واکنش‌ها به سخنان سیپراس

در شرایطی که سیپراس نخستین تیر خود را از کمان برنامه‌های اصلاحاتی‌اش رها کرد تا بر تن برنامه‌های ریاضتی اتحادیه اروپا بنشاند، سخنان وی در پارلمان یونان توسط رهبران اروپایی جزء به جزء رصد شد. یونانی که از بدهی ۳۰۰ میلیارد یورویی رنج می‌برد، قصد دارد برنامه‌های خود را بدون کمک‌های مالی صندوق‌ بین‌المللی پول پیگیری کند. رهبران اروپایی نیز پس از اعلام موضع سیپراس تمایل اندکی به برنامه‌های وی نشان دادند و گفتند دورانی که یونان بدون هماهنگی با خط‌مشی‌های اروپایی برنامه‌های اقتصادی‌اش را پی گرفت به بدهی ۳۰۰ میلیارد یورویی منجر شد. توماس وایزر، رئیس گروه کاری یورو می‌گوید که وزیران مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا آماده‌اند تا در روز دوشنبه برای مشاوره با سیپراس در آتن گرد هم جمع شوند.

وزیران اروپایی اعتقاد دارند برنامه‌های یونان به افزایش هزینه‌های عمومی منجر خواهد شد و برای دولتی که از لحاظ مالی ضعیف و لاغر شده است؛ این برنامه‌ها به صدمات بیشتر منجر خواهد شد.

این در شرایطی است که سیپراس می‌گوید: یونان از یک «تروئیکای خرابکار» که شامل «بانک مرکزی اروپا»، «صندوق بین‌المللی پول» و «کمیسیون وام اروپا» است، آسیب دیده است. به اعتقاد وی این سه نهاد با تحمیل برنامه‌های ریاضتی به آتن آسیب رسانده‌اند.

او در این باره تاکید کرد: «اولویت نخست دولت من، درمان این زخم‌هایی است که از کمک‌های خارجی به‌وجود آمده است، وظیفه من مقابله با این بحران انسانی است، همان‌گونه که پیش از انتخابات وعده آن ‌را دادم، امروز پیگیر حل این موضوعات خواهم بود.»

این در حالی است که نخستین مجادله سیپراس برای حل مشکلات یونان مقابله با برنامه‌های ریاضتی یونان نیست، این کشور باید نخست موضوع بدهی‌های خود را حل کند. همچنین پس از اعلام برنامه‌های سیپراس مشکل دیگری که برای دولت وی پدید آمده است، تعلیق کمک‌های خارجی است. نخستین کمک صندوق بین‌المللی پول که به مبلغ ۷ میلیارد و دویست میلیون یورو است؛ منتظر تعیین سیاست‌های تازه این دولت است. این در حالی است که آمریکا به کشورهای اروپایی هشدار داده است تا رهبران اروپایی آتن را تنها نگذارند و برای نجات اقتصادی این کشور با سیپراس و دولت تازه وی همکاری کنند. به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، دولت اوباما کشورهای ناحیه یورو را تحت فشار گذاشته است تا مواضع خود را در برابر سیپراس ملایم‌تر و با دولت تازه یونان همکاری کنند. این درخواست آمریکا پس از آن مطرح شده که در لابی بین کشورهای اروپایی با آمریکا، واشنگتن پی به مواضع سرسختانه کشورهای اروپایی در قبال یونان برده است. یکی از مقامات ارشد آمریکا در این‌باره به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «ما از همه گروه‌ها می‌خواهیم که برای رفع مشکل آتن همکاری بیشتری داشته باشند.»

نماینده خزانه‌داری ایالات متحده که به تازگی از آتن بازدید کرده، ادامه می‌دهد: «بیشتر جوامع نمی‌توانند در برابر برنامه‌های ریاضتی دوام بیاورند.» با مطرح شدن برنامه‌های ضدریاضتی آتن و پیروزی حزب سیریتزا، هم‌اینک خطر پیروزی گروه‌های ضدریاضتی در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا، موجودیت برنامه‌های ریاضتی اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند. هفته گذشته، حزب پادموس اسپانیا توانست با قدرت‌نمایی خیابانی هزاران نفر را در مادرید، پایتخت این کشور گرد هم آورد و با برنامه‌های ریاضتی دولت فعلی مخالفت کند.