گروه جهان- هیاتی از قانون‌گذاران آمریکایی به سرپرستی سناتور «پاتریک. جی. لیهی» روز شنبه عازم کوبا شد همکاری‌های گسترده‌تر و اختلافات بازمانده را مورد بحث و بررسی قرار دهد. این اولین هیات آمریکایی است که از زمان اعلام اوباما مبنی بر برقراری روابط دیپلماتیک با کوبا عازم این کشور ‌شود. «لیهی»، دموکرات از ورمونت، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این بار برای بحث از انتظارات دو طرف از یکدیگر و عادی‌سازی رابطه، به کوبا می‌رویم.

ما به دنبال یافتن فرصت‌های بیشتری برای همکاری بیشتر هستیم و هدف‌مان ترغیب مقام‌های کوبایی برای رسیدگی به مسائلی است که در زمره نگرانی‌های واقعی مردم آمریکا و نمایندگان آنها در کنگره است.» «اندرو. ام. کومو» فرماندار کالیفرنیا هم که به تازگی علاقه خود را به سفرهای خارجی برای یافتن راهی برای بهبود کسب‌وکار در داخل اعلام کرده، به دنبال سفر به کوبا است. همراهان لیهی در این سفر سه روزه دموکرات‌های دیگر کنگره هستند: سناتور ریچارد.جی. دُربین از ایلی نوی، دبی استابنو از میشیگان و شلدون وایت هاوس از رود آیلند، کریس وان هولن از مریلند و پیتر ولش از ورمونت. قرار است این هیات با مقام‌های کوبایی، کاردینال «حییم لوکاس اورتگا‌ای آلامینو» و سفرای مکزیک، اسپانیا، نروژ و کلمبیا دیدار کنند. در بیانیه این هیات گفته شده که قرار است نمایندگان آمریکایی با «نمایندگان جامعه مدنی» هم دیدار کنند. به گزارش نیویورک تایمز، این دومین سفر لیهی به کوبا طی یک ماه است. در ماه دسامبر، زمانی که اوباما ناگهان بحث رابطه با کوبا را مطرح کرد، او همراه با دو نماینده دیگر برای چیدن سنگ‌های رابطه میان دو کشور به کوبا سفر کرد. در این سفر الن.پی.گراس، پیمانکار سابق دولتی از مریلند که ۵ سال در کوبا زندانی بود لیهی را همراهی می‌کرد. گراس به‌عنوان بخشی از توافق میان آمریکا و کوبا که به نیم قرن عدم رابطه میان دو کشور خاتمه داد، آزاد شد.

آغاز دوباره دیدارهای دوجانبه

پیش از اعلام سفر از سوی نمایندگان کنگره آمریکا، دولت اوباما اعلام کرده بود که در راستای عادی‌سازی رابطه میان دو کشور محدودیت‌های مسافرتی به کوبا را لغو خواهد کرد. در حالی که تحریم‌های تجاری آمریکا علیه کوبا باقی است، تغییرات قانونی که از جمعه گذشته آغاز شده به تدریج محدودیت‌های مسافرتی را لغو کرده و اجازه می‌دهد بانک‌های آمریکایی تعاملات خود را با کوبا از سر گرفته و شعبه‌هایی در این کشور دایر کنند. این اقدام باعث تسهیل خدمات مخابراتی با این جزیره شده و صادرات دستگاه‌های ارتباطی و خدمات حمایتی را مجاز می‌سازد. جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد: «این تغییرات مردم آمریکا را قادر خواهد کرد که منابع بیشتری در اختیار مردم کوبا قرار دهند تا مردم این کشور وابستگی اندکی به اقتصاد به شدت دولتی در این کشور داشته باشند. همچنین باعث تسهیل روابط روبه رشد ما با مردم کوبا می‌شود.» توافق تاریخی میان رهبران آمریکا و کوبا در ۱۷دسامبر اعلام و باعث شد روابط خصومت‌آمیز ۵۰ساله میان دو کشور تا حدودی به سوی آرامش پیش رود. به گزارش الجزیره، این توافق محصول ۱۸ ماه مذاکرات پنهانی است که منجر به آزادی جاسوسان زندانی شد. بر اساس توافق صورت گرفته الن گراس، پیمانکار آمریکایی که ۵ سال در کوبا زندانی بود در ازای آزادی چند جاسوس کوبایی که در آمریکا زندانی بودند، آزاد شد. گراس هم اکنون با هیات آمریکایی در کوبا به سر می‌برد. آغاز ترمیم رابطه دیپلماتیک با کوبا مخالفانی در میان احزاب و سیاستمداران آمریکایی داشت. عده‌ای این رابطه را ضعف و عقب‌نشینی آمریکا تلقی کردند اما گروه‌های اقتصادی و تجاری از این فرصت برای یافتن بازارهای جدید در کشوری که نزدیک به سواحل آمریکا است، استقبال کردند. قرار است به زودی مذاکرات دو کشور در مورد «مهاجران» هم به زودی آغاز شود و این به مثابه گام جدیدی در رابطه میان دو کشور تلقی می‌شود. روبرتا جاکوبسون، دیپلمات ارشد آمریکایی که خود لاتین تبار است، مسوولیت سرپرستی تیم مذاکراتی آمریکا را به عهده خواهد داشت. دیدار نمایندگان کنگره آمریکا و دیپلمات‌های ارشد آمریکایی از کوبا برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک و تجاری از دهه ۸۰ به بعد سابقه نداشت. واشنگتن امیدوار است که با بازگشایی سفارت در هاوانا، دیدارهای مقامات عالی‌رتبه میان دو کشور از سر گرفته شود و سفرا در هر دو کشور مستقر شوند. به گزارش الجزیره، بهبود رابطه با کوبا و بازگشایی سفارت در این کشور باعث می‌شود یکی از پرونده‌های مهم سیاست خارجی آمریکا در دوره اوباما به پایان خود نزدیک شود.