جشن در غزه جدال در اسرائیل
دنیای اقتصاد: پس از پذیرش آتش‌بس میان حماس و اسرائیل اوضاع در سرزمین‌های اشغالی برای دولت نتانیاهو سخت و نامساعد شده است. احزاب مخالف با انتقاد از نتانیاهو به دلیل شروع جنگ به جدال با وی پرداختند. اما در غزه شرایط به شکل دیگری است. پس از اعلام خبر آتش‌بس، رانندگان خودرو‌ها با روشن کردن چراغ‌هایشان و بوق زدن، شروع آتش‌بس را جشن گرفتند. از بلندگوهای مساجد نیز شعار «الله‌اکبر» پخش شد. همچنین مردم غزه با پرچم‌های حماس در سطح این شهر حضور یافته و علیه رژیم اسرائیل شعار سر دادند.


چگونه آتش‌‌بس بلند مدت در سرزمین‌‌های اشغالی برقرار شد؟
جشن در غزه؛ جدال در اسرائیل

حسین موسوی: برخی تحلیلگران می‌‌گویند که فشارها روی دولت نتانیاهو، موجب شد تا مذاکرات آتش‌‌بس نتیجه دهد. فشار چپ‌‌ها و همچنین هم‌‌قطاران نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین‌‌های اشغالی، دولت نتانیاهو را بیش از پیش تحت فشار گذاشته است.

چپ‌‌ها نیز از جمله منتقدان نتانیاهو هستند و از هزینه‌‌های بی‌‌شماری که به اسرائیل تحمیل شده است انتقاد دارند. در فلسطین اما مردم به خیابان‌‌ها آمده‌‌اند و برای پیروزی پایکوبی می‌‌کنند. اینک صحبت بر سر توافقی است که اصطلاحا «آتش‌بس نامحدود» نامیده می‌‌شود. به گزارش آسوشیتدپرس، این آتش‌‌بس از ساعت ۱۹ روز سه‌‌شنبه به اجرا درآمد. هر چند برخی منابع گفتند که تا ساعات پایانی سه‌‌شنبه صدای تیراندازی شنیده می‌‌شد و رژیم اسرائیل نیز دو ساختمان بلند در غزه را با جت جنگنده مورد هدف قرار داده است. با این وجود مردم غزه پس از اعلام خبر آتش‌‌بس به خیابان‌‌ها آمدند و جشن پیروزی گرفتند. یک مقام رژیم صهیونیستی نیز گفت بر اساس این توافق محاصره غزه کاهش می‌یابد و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و مصالح ساختمانی به این منطقه جنگ‌زده داده خواهد شد. طرف‌های فلسطینی و رژیم اسرائیل با میانجی‌گری مصر مذاکرات غیرمستقیم در قاهره را برگزار کردند. بر اساس اظهارات سخنگوی حماس، توافق در مورد ساخت یک فرودگاه و بازگشایی بندر در غزه نیز به گفت‌وگوهای یک ماه آینده موکول شده است.

شادی در غزه، آژیر خطر در سرزمین‌های اشغالی

پس از پذیرش آتش‌‌بس اما اوضاع در سرزمین‌‌های اشغالی برای دولت نتانیاهو سخت و نامساعد بوده است. در این راستا دولت نتانیاهو به دلیل سیاست این رژیم در حمله به غزه از سوی احزاب رقیب به شدت تحت فشار بوده است. «زهوا گلان»، دبیرکل حزب چپ «مرتز» در کنست با انتقاد از نتانیاهو گفت که این آتش‌‌بس 50 روز با تاخیر امضا شده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری‌‌ها نیز گفت که نتانیاهو در تمامی عملیات خود شکست خورده و اسرائیل هزینه‌‌های بی‌‌شماری متحمل شده است. به گفته وی نتانیاهو و دولت وی هیچ عایدی از جنگ نداشته است. این در شرایطی است که برخی از راست‌‌های اسرائیلی نیز از دولت نتانیاهو انتقاد کرده‌‌اند و «دنی دنون» از حزب لیکود در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل گفت: «بارها از خودم پرسیده‌‌ام این عملیات‌‌ها برای چه انجام شده است؟ در حالی که می‌‌شد هزینه کمتری متقبل شد؟» در مقابل اما برخی از تحلیلگران فلسطینی با حس بدبینی نسبت به اجرای مفاد آتش‌‌بس از سوی اسرائیل می‌‌گویند که باید منتظر جزئیات توافق بود. در این ارتباط «نورا عراکات»، وکیل و استاد دانشگاه جورج میسون می‌‌گوید که آتش‌‌بس قابل اطمینان نیست و اعتماد لازمه را ایجاد نمی‌‌کند. با این وجود در غزه روز سه‌‌شنبه جشن بزرگی برپا شد و از بلندگوهای مساجد شعار «الله‌‌اکبر» پخش می‌‌شد.

همچنین مردم غزه با پرچم‌‌های حماس در سطح این شهر حضور یافته بودند و علیه رژیم اسرائیل شعار سر دادند. به گزارش دویچه‌‌وله انگلیسی زبان، پس از اعلام خبر آتش‌بس، نیروهای حماس در نوار غزه با شلیک هوایی به شادمانی پرداختند. رانندگان خودرو‌ها نیز با روشن کردن چراغ‌هایشان و بوق زدن شروع آتش‌بس را جشن گرفتند. درگیری اخیر میان این رژیم و فلسطین باعث شهادت بیش از دو هزار نفر از ساکنان نوار غزه شد که بیشتر آنان زنان و کودکان بودند. در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که آژیر هشدار حمله موشکی در جنوب سرزمین‌‌های اشغالی، دقایقی پس از اعلام خبر آتش‌بس به صدا درآمد. یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت که در حال بررسی هستند که آیا موشکی به این منطقه شلیک شده است یا خیر. این خبرگزاری گزارش داد که ساعاتی پیش از اعلام توافق بر سر آتش‌بس، در اثر حمله خمپاره‌ای از سوی فلسطین، یک اسرائیلی کشته و 2 نفر زخمی شدند. به گفته پلیس این رژیم، این حمله در منطقه اشکول رخ داده است. سامی ابوزهری سخنگوی حماس اما پس از اعلام خبر آتش‌‌بس گفت که این یک پیروزی بزرگ برای ملت فلسطین است و به برخی از تقاضاهایی که «آنی» است رسیده‌اند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز ضمن حمایت از این آتش‌‌بس گفت که ما می‌‌دانیم که این فرصت به‌‌وجود آمده است تا به یک نتیجه اساسی و مطمئن ختم شود. در 50 روز بحران غزه تا روز سه‌شنبه 2200 نفر از مردم فلسطین شهید و بیش از 11 هزار نفر زخمی شدند. در طرف اسرائیلی نیز بر اساس گفته‌‌های منابع خبری 70 نفر کشته شده‌اند که 64 نفر آنها نظامی و شش نفر دیگر غیرنظامی بودند.

تکرار توافق سال ۲۰۱۲

بر اساس گزارش رسانه‌ها، به نظر می‌رسد که جزئیات توافق اعلام شده توسط حماس بسیار مشابه شرایطی است که منجر به پایان درگیری میان حماس و رژیم اسرائیل در سال ۲۰۱۲ شد.

در آن زمان این رژیم پذیرفت در صورت پایان یافتن موشک‌پراکنی از غزه، محاصره این منطقه پرجمعیت را به تدریج کاهش دهد؛ وعده‌ای که محقق نشد و دور تازه‌ای از مقاومت را به همراه داشت. ر‌‌وزنامه نیویورک تایمز اما در این خصوص نوشت که آتش‌‌بس بین رژیم اسرائیل و مقامات غزه در شرایطی به وقع پیوست که هنوز مسایل عمده‌‌ای حل نشده باقی مانده است. با این وجود برخی از خبرگزاری‌‌ها گفتند که حماس به مهمترین خواسته خود، یعنی ماهیگیری تا 6 مایلی دریا رسیده است و بیشترین بحثی که مقامات غزه بر آن اصرار داشتند بر سر این موضوع بوده است.