دبیرکل سازمان ملل استعفای اخضر ابراهیمی را پذیرفت

گروه بین‌الملل: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، استعفای اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه را پذیرفت. بان در یک کنفرانس مشترک با اخضر ابراهیمی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که پایان کار آقای ابراهیمی ۳۱ ماه مه، یعنی ۱۷روز دیگر خواهد بود.

به گزارش بی‌بی‌سی، اخضر ابراهیمی دیپلمات ۷۴ ساله الجزایری، ماموریت خود را به عنوان نماینده سازمان ملل در امور سوریه از ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۲ (۲۰ شهریورماه ۱۳۹۱) آغاز کرده بود.

او همزمان با برعهده گرفتن این مقام گفته بود که عمیقا نسبت به موفقیت ماموریتش «بدبین» است. ماموریت ابراهیمی برای حل بحران سوریه در حالی آغاز شده بود که اختلاف نظرها بین روسیه و آمریکا بر سر چگونگی رو به رو شدن با بحران سوریه در اوج خود قرار داشت.

از جمله ماموریت‌های موفق ابراهیمی، میانجی‌گری میان دولت سوریه و شورشیان حمص برای تخلیه این شهر بود که پس از ماه‌ها مذاکره امکان‌پذیر شد.

او در مدت ماموریتش، دو نشست میان دولت سوریه و شماری از مخالفان دولت بشار اسد در ژنو برگزار کرد. در پی اعلام استعفای اخضر ابراهیمی، جان کری ضمن قدردانی از تلاش‌های وی برای پایان دادن به بحران سوریه، مدعی شد که بشار اسد عامل شکست ابراهیمی در انجام ماموریتش بوده است!

دیدار اوباما با رئیس ائتلاف ملی سوریه

در واشنگتن

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، به همراه مشاور امنیت ملی خود با احمد جربا، رئیس ائتلاف ملی سوریه در واشنگتن دیدار کرد. اوباما در این ملاقات و گفت‌وگو آنچه را حملات رژیم اسد علیه غیرنظامیان خواند، محکوم کرد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد که کاخ سفید آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرده که حاکی از دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با احمد جربا، رئیس ائتلاف ملی سوریه است. این ائتلاف مهم‌ترین تشکل مخالف دولت سوریه محسوب می‌شود.

در این دیدار که روزسه‌شنبه (۱۳ مه) صورت گرفته، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اوباما را همراهی کرده است.

بنا بر بیانیه‌‌ کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاور وی مدعی شدندحملات و بمباران غیرنظامیان توسط رژیم اسد و همچنین جلوگیری حکومت سوریه از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره ارتش این رژیم را محکوم می‌کنند.

احمد جربا، رئیس ائتلاف ملی سوریه، نیز در این دیدار از اوباما و دولت ایالات متحده به خاطر کمک‌های ۲۸۷ میلیون دلاری به نیروهای مخالف رژیم اسد و همچنین کمک‌های بشردوستانه بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تشکر و قدردانی کرد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، پیش‌تر گفته بود که آمریکا نهایت تلاش خود را کرده است تا این کمک‌ها در اختیار اپوزیسیون میانه‌روی سوریه قرار گیرد و نه به دست کسانی بیفتد که از این کمک‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

گشایش دفتر نمایندگی ائتلاف ملی سوریه در واشنگتن

دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس ائتلاف ملی سوریه در حالی صورت گرفت که سه‌شنبه‌ گذشته (۶ ماه مه / ۱۶ اردیبهشت) ائتلاف ملی سوریه امکان گشایش دفتر نمایندگی خود را در واشنگتن کسب کرده بود. به‌ این ترتیب شرایط لازم برای ارتقای سطح مناسبات دیپلماتیک این تشکل با ایالات متحده آمریکا فراهم آمد.

دفتر نمایندگی در سطح سفارت نیست، اما اعتبار آن بالاتر از «دفتر ارتباطات» است که ائتلاف ملی سوریه تاکنون در واشنگتن داشته‌است. ائتلاف ملی سوریه از پایان سال ۲۰۱۲ میلادی از سوی غرب به‌عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به رسمیت شناخته شده است.

سفارت سوریه در واشنگتن و دو کنسولگری این کشور در آمریکا در ماه مارس ۲۰۱۴ به دستور دولت آمریکا تعطیل شد و کارکنان آنها به سوریه بازگردانده شدند. به‌گفته سخنگوی وزارت امور ‌خارجه آمریکا هدف از ارتقای سطح دیپلماتیک ائتلاف ملی، تقویت «اپوزیسیون میانه‌رو» در سوریه است.

افزایش احتمالی کمک‌های آلمان

به آوارگان سوری

در این میان خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دولت ائتلافی آلمان قصد دارد آوارگان سوری بیشتری را در خاک خود بپذیرد.

توماس اشتروبل، معاون فراکسیون احزاب سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات آلمان روزچهارشنبه (۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت) در گفت‌وگو با نشریه «دی ولت» گفت: «آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مسوولیت بیشتری در قبال سوریه برعهده گرفته است، اما ما می‌توانیم اقدامات بیشتری انجام دهیم.»

وی افزود که دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی آلمان در حال حاضر مشغول بررسی طرحی هستند تا شمار بیشتری از آوارگان سوری بتوانند در آلمان پناه گیرند.

این کشور در آغاز قصد پذیرش ۵ هزار آواره را داشت، اما در سال گذشته میلادی این ظرفیت را دو برابر کرد. احتمال می‌رود که بر اساس طرح جدید که در دست بررسی است، این ظرفیت به میزان پذیرش ۵ هزار پناه‌جوی دیگر نیز افزایش یابد.از سوی دیگر سایت اینترنتی محیط نوشت، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فدریکا موگرینی، همتای ایتالیایی خود در مقر وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن مدعی شد:‌ اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در ماموریت خود شکست نخورد بلکه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دلیل شکست وی است!

در چنین شرایطی دولت روسیه اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه‌ای را در حمایت از مذاکرات سیاسی در سوریه به شورای امنیت ارائه داده است. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با بیان این مساله گفت: متن پیش نویس قطعنامه روسیه براساس مسائل انسانی استوار است و هدف از آن حمایت از گفت‌وگو میان طرف‌های درگیر در سوریه براساس آنچه در حمص شاهد آن بودیم، است. وی گفت: قطعنامه پیشنهادی روسیه بر استقلال و یکپارچگی اراضی سوریه تاکید دارد و نسبت به وخیم شدن اوضاع انسانی در این کشور به‌دلیل نبود مذاکرات سیاسی سازنده، هشدار داده است. روسیه با ارائه این پیش نویس به شورای امنیت از این شورا می‌خواهد تا حمایت کامل از مذاکرات سیاسی در سوریه و آوردن طرفین درگیر پای میز مذاکره را در دستورکار خود قرار دهد.

چورکین در عین حال تاکید کرد: پیش نویس قطعنامه روسیه در پاسخ به قطعنامه پیشنهادی فرانسه که هفته گذشته به شورای امنیت ارائه شد، نیست. پاریس هفته گذشته با ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای خواهان ارجاع پرونده سوریه به دادگاه جنایی بین‌المللی در لاهه شده بود.

وی در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد، نظام سوریه تنها دلیل عدم رسیدن به توافق برای حل و فصل بحران سوریه است؛ چرا که نظام هیچ گونه مذاکره‌ای را قبول نمی‌کند. کری تاکید کرد: من از تلاش‌های ابراهیمی که با نیت خالصانه برای برگزاری مذاکرات میان دو طرف و بر اساس بیانیه ژنو اقدامات لازم را انجام داد بسیار قدردانی می‌کنم.

وی با طرح این ادعا که نظام سوریه با استفاده از شبکه‌های حاوی مواد منفجره و سلاح‌های شیمیایی شهروندان سوری را هدف قرار می‌دهد، گفت: با این حال فردی چون بشار اسد ادعا می‌کند که حق دارد رهبری آینده کشور خود را بر عهده بگیرد. کری خاطر نشان کرد:‌ جوامع متمدن در حال حاضر نمی‌توانند چنین چیزی را بپذیرند و برای فشار آوردن بر نظام اسد تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند.

استعفای ابراهیمی در شرایطی پذیرفته شده است که قرار است انتخابات ریاست جمهوری سوریه در ماه آینده برگزار شود. بشار اسد رئیس‌جمهور کنونی از جمله نامزدهای انتخاباتی است.

اما سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: در صورتی که دمشق انتخابات ریاست جمهوری را به تاخیر بیندازد، می‌توانیم دور سوم مذاکرات ژنو را آغاز کنیم. به گزارش « ایسنا»، به نقل از شبکه خبری سوریه نیوز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: از سرگیری مذاکرات ژنو و آغاز دور جدید مذاکرات به موافقت نظام با تشکیل دولت انتقالی که دارای اختیارات کامل باشد، وابسته است اما دمشق در دو دور قبلی مذاکرات با این مساله مخالفت کرد.

وی افزود: نظام سوریه باید انتخابات ریاست‌جمهوری را به تاخیر بیندازد تا بتوانیم مذاکرات را از سر بگیریم. کارنی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین انتخاباتی نقض بیانیه ژنو است.

دیروز منابع سوری اعلام کردند که بازرسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی برای تحقیق درباره احتمال استفاده از گاز کلر در سوریه، وارد دمشق شده‌اند.

بنا به گزارش سایت روزنامه الیوم السابع، نضال شیخانی، از فعالان سوری که پیگیر پرونده سلاح‌های شیمیایی این کشور است، اعلام کرد: کمیته‌ای که سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی برای تحقیق درباره احتمال استفاده از گاز کلر در شمال سوریه تشکیل داده بود، شامگاه روز سه‌شنبه وارد دمشق شد و پس از انجام مقدمات، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز خواهد کرد. بنا به گفته شیخانی با انجام هماهنگی‌های لازم و نیز فراهم شدن مقدمات لجستیکی و حمایت‌های امنیتی، گروه مذکور به شمال سوریه اعزام می‌شود تا در خصوص ادعاهای مطرح شده مبنی بر استفاده از گاز سمی کلر در جنگ میان مخالفان و ارتش سوریه تحقیق کند.

پیش‌تر گزارش‌ها و تصاویری از استفاده از گاز صنعتی کلر به عنوان سلاح و کشته شدن ده‌ها تن به وسیله این گاز منتشر شده بود که روز سه‌شنبه دیده‌بان حقوق بشر دولت سوریه را به استفاده از این گاز متهم کرد.