گروه بین‌الملل: توافق‌نامه ژنو در خصوص اوکراین بر روی کاغذ ماند و به میدان جنگ رسید. اکنون از اوکراین خبر می‌رسد که دولت اوکراین، برای نخستین‌بار، از روز گذشته سنگین‌ترین حملات خود را علیه مواضع طرفداران روسیه در اسلاویانسک آغاز کرده است و بیم آن می‌رود که روسیه نیز وارد مداخلات نظامی شود. سایت مسکو تایمز به نقل از شبه‌نظامیان طرفدار روسیه می‌نویسد که دو فروند «هلی کوپتر» اوکراینی را ساقط کرده‌اند. سخنگوی شبه‌نظامیان اسلاویانسک گفته است که در پی حمله به این دو هلی‌کوپتر، یکی از خلبانان کشته شده و دیگری به اسارت آنها در آمده است. این هلی‌کوپتر‌ها از نوع «ام‌ای۲۴» بوده و توسط موشک‌های استینگر سقوط کرده است. برخی منابع می‌گویند در داخل اسلاویانسک نیروهایی علیه ارتش اوکراین به مقابله پرداخته‌اند که حرفه‌ای‌تر از چند شورشی به نظر می‌رسند. این منابع می‌گویند که ارتش روسیه نیروهای خود را تحت پوشش شورشی وارد اسلاویانسک کرده‌اند.

با این وجود راشاتودی به نقل از کرملین این موضوع را رد و دخالت روسیه را در امور اسلاویانسک شایعه‌سازی رسانه‌های غربی اعلام می‌کند. روزنامه مسکو تایمز اما می‌نویسد که طرفداران روسیه برخی از مردم محلی و ۷ خارجی را در داخل شهر مانند گروگان نگه داشته‌اند و اجازه خروج به آنها داده نمی‌شود. در بین خارجی‌ها ۴ آلمانی دیده می‌شوند که گفته می‌شود از اعضای «آژانس امنیت» اروپا هستند.

همزمان اما برخی از خبرگزاری‌ها از پیشروی نیروهای دولتی در اسلاویانسک خبر می‌دهند و مدعی شده‌اند که ارتش اوکراین توانسته است بلندی‌های مشرف به اسلاویانسک را به تصرف خود در آورد. به گفته برخی منابع مذکور در پی حمله ارتش اوکراین ساختمان و رادیو و تلویزیون دولتی این کشور بازپس گرفته شد. آرسن آواکوف وزیر کشور اوکراین اعلام کرد که نیروهای اعمال قانون اوکراین کنترل ۱۰ ایست بازرسی را در شهر اسلاویانسک در اختیار گرفتند. براساس اعلام وزیر کشور اوکراین، عملیات نظامی علیه جدایی‌طلبان حامی روسیه در اسلاویانسک از روز گذشته رسما کلید خورده است.

وزیر کشور اوکراین افزود: با استفاده از یگان‌های نظامی وزارت کشور، گارد ملی و نیروهای نظامی ارتش ۱۰ ایست بازرسی جدایی‌طلبان در اختیار نیروهای نظامی اوکراین قرار گرفت. این شهر به‌طور کامل محاصره شده است.

اسلاویانسک در هفته‌های اخیر به تصرف طرفداران روسیه در آمده است و مردم این شهر ساختمان‌های دولتی اوکراین را تصرف کرده‌اند. در این راستا نخست‌وزیر اوکراین گفت که ۱۰ روز آینده جزو سخت‌ترین و خطرناک‌ترین روزهای اوکراین پس از استقلال خواهد بود. به گزارش «ایسنا»، آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین، مسکو را به توطئه برای ایجاد درگیری‌های بیشتر در تعطیلات روز جهانی کارگر که به یادآورنده پیروزی‌های شوروی سابق است، متهم کرد.

این در شرایطی است که جدایی‌طلبان حامی روسیه کنترل خود را بر مناطق شرقی اوکراین افزایش داده‌اند و روزپنج‌شنبه به دفتر دادستان ناحیه‌ای در دونتسک حمله کردند.

مقامات کی‌یف اکنون نسبت به تقویت قدرت این جدایی‌طلب‌ها در روز ۹ مه که سالگرد پیروزی شوروی سابق بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم است، نگران هستند.

در همین راستا در آخرین تلاش غرب برای منصرف کردن مسکو از دامن زدن به این بحران، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کرد. پوتین در این تماس تاکید کرد که دولت اوکراین باید با خارج کردن نیروهایش از مناطق جنوب شرقی این کشور و اجرای اصلاحات گسترده قانون اساسی این تنش‌ها را کاهش دهد. یولیا تیموشنکو اما پیش از بالا گرفتن جنگ نظامی در اوکراین احتمال وقوع جنگ داخلی را رد کرده بود و در گفت‌وگو با شبکه خبری یورو نیوز درخصوص احتمال جنگ داخلی در اوکراین گفته بود: به وجود آمدن جنگ داخلی غیرممکن است زیرا اقدامات پوتین در شرق و جنوب اوکراین طرفداری ندارد. تنها ۱۸ درصد از ساکنان این نواحی خواستار جدایی از اوکراین هستند و این میزان بسیار کم است. پس جدایی‌طلبی به میزان زیاد وجود ندارد و به همین ترتیب جنگ داخلی نیز به وجود نخواهد آمد اما روسیه به صورت غیررسمی در حال جنگ علیه اوکراین است.

وی همچنین درخصوص موضع اتحادیه اروپا در قبال کرملین مدعی شد: به نظر من جهان مدت‌ها است که متوجه حکومت استبدادی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و اقتصاد بسته این کشور شده است. شبه جزیره کریمه و اوکراین نیز همانند دام‌هایی برای پوتین بودند که وارد آنها شد و به نظر من شمارش معکوس برای اضمحلال دولت روسیه آغاز شده است.

تیموشنکو از سوی دیگر اما به حمایت قاطع از برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۵ مه پرداخت و گفت که این انتخابات تاثیر زیادی بر ثبات اوکراین و همچنین پایان دادن به بحران اقتصادی‌اش خواهد داشت.

تیموشنکو در پایان اما سخنان خود را باز متوجه روسیه کرد و گفت که نه او و نه هیچ‌کس دیگر انتظار نداشت که روسیه چنین اقداماتی را در قبال اوکراین اتخاذ کند اما پس از پیروزی انقلاب کی‌یف و به دست آمدن استقلال واقعی، کرملین نتوانست این شرایط را بپذیرد.

کمک صندوق بین‌المللی پول به اوکراین

صندوق بین‌المللی پول با اعطای بسته وام ۱‌/‌۱۷ میلیارد دلاری دو ساله به اوکراین موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیات ۲۴ عضوی صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه با برنامه کمک دو ساله به اقتصاد اوکراین موافقت کرد.

تصویب این بسته، چراغ سبز را به واگذاری سریع مبلغ ۲ / ۳ میلیارد دلار به این کشور داده است و این به اوکراین اجازه می‌دهد که دچار قصور در پرداخت بدهی نشود. بیش از نیمی از این پول قرار است صرف حمایت از بودجه اوکراین شود.

این بسته کمک مالی راه را برای اعطای وام‌ها از جانب دیگر اعطاکنندگان که مجموعا حدود ۱۵ میلیارد دلار می‌شود، هموار می‌کند.

هدف این است که اوکراین از این پول برای با‌ثبات کردن اقتصادش استفاده کند.

صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای گفت: برنامه اقتصادی مقامات این سازمان هدفش بازیابی ثبات اقتصاد کلان، تقویت شفافیت و مدیریت اقتصادی و به جریان انداختن رشد اقتصادی پایدار و ایمن است و در عین حال از آسیب‌پذیرترین حوزه‌ها محافظت خواهد کرد.

کریستین لاگارد، مدیر صندوق بین‌المللی پول در ارتباط با این بسته کمک مالی گفت که این طرح خطرات ژئوپلیتیکی و اجرایی خواهد داشت. لاگارد روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما در جبهه اجرایی همه احتیاط‌ها را که باید در نظر گرفته‌ایم تا خطرات را کاهش دهیم. وی افزود: در جبهه ژئوپلیتیکی به وضوح حمایت بین‌المللی دو جانبه و همکاری همه طرف‌ها به شدت به تقویت جایگاه اقتصاد اوکراین کمک خواهد کرد. وی افزود: ما معتقدیم اوکراین باید این فرصت را مغتنم بشمرد و از اقدامات قبلی اجتناب کند چه اقدامات مالی و چه اقدامات پولی و چه اقدامات مربوط به مدیریت.

این در شرایطی است که به‌دلیل آشوب‌های اخیر در اوکراین اقتصاد این کشور سه درصد نزول پیدا کرده است.