توافق غیرمنتظره با «خرس روسی»
گروه بین‌الملل- پس از ماه‌ها جدال مسکو با کشورهای غربی بر سر حل و فصل بحران اوکراین توافقی به دست آمد که باراک اوباما از هم‌اینک نسبت به اجرای آن ابراز تردید کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این توافق در نشست چهارجانبه ژنو گام‌های مشخصی را برای بازگشت امنیت در مناطق شرقی اوکراین مشخص کرد و از همه گروه‌های مسلح می‌خواهد تا برای برقراری امنیت خلع سلاح شوند و ساختمان‌های تحت اشغال‌شان را تخلیه کنند.
هر چند مستقیما به این گروه‌های مسلح اشاره نشد، اما احتمالا منظور از آنها همان جدایی طلب‌های حامی روسیه است که بخش‌هایی از جنوب شرقی اوکراین را تصرف کرده‌اند.
این توافق در شرایطی حاصل شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، چند ساعت پیش از آن مقامات محلی اوکراین را به ارتکاب جنایتی بزرگ محکوم کرده و احتمال لشکرکشی به جنوب شرقی این کشور را رد نکرده بود.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز از دستیابی به این توافق ابراز خوشحالی کرد و گفت که از همه طرف‌ها انتظار دارد تمایل واقعی خود را برای حصول توافق نشان دهند.
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، نیز ضمن استقبال از این توافق، آن را اولین گام مهم توصیف کرد. این در شرایطی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به عملی شدن این توافق ابراز تردید کرد و گفت: «به نظر من، ما نمی‌توانیم در حال حاضر مطمئن باشیم، اما این احتمال و چشم‌انداز وجود دارد که دیپلماسی این بحران را کاهش دهد.» در این راستا هفته‌نامه اوکونومیست نیز با غیرقابل پیش‌بینی خواندن روسیه نوشت در حال حاضر هزینه توقف خرس روسی بالا است و اگر غربی‌ها در این راستا نتوانند کاری انجام بدهند نتیجه دندان‌گیری به دست نخواهند آورد.
این هفته‌‌نامه در ادامه با یادآوری موضوع بحران گرجستان به چکشی عمل کردن مسکو استناد می‌کند که بخشی از خاک گرجستان را به تصرف خود در آورد. به اعتقاد نویسنده این گزارش حمایت روسیه از شبه‌نظامیان طرفدار خود در داخل خاک اوکراین که به تصرف ایستگاه‌های پلیس دست زده‌اند، یک حرکت هوشمندانه از سوی کرملین است تا کی‌یف را در موضع ضعف قرار دهد تا نتواند با خیالی آسوده تصمیم‌گیری نماید. در این گزارش همچنین آمده است: «بی‌ثباتی راه آسان‌تری است تا اینکه مسکو دست به مقابله بزند.» بر این اساس نیز روز جمعه خبر رسید که طرفداران روسیه در داخل اوکراین اعلام کرده‌اند که با توافق به دست آمده در ژنو کاری ندارند و قصد تخلیه کردن ساختمان‌های دولتی و ایستگاه‌های پلیس را
ندارند.
با این وجود اوباما گفت که در حال همکاری با رهبران اروپا است تا در صورت نتیجه نگرفتن در این توافق در روزهای آتی، تحریم‌های بیشتری علیه مسکو وضع شود.
پوتین پنج‌شنبه ابراز امیدواری کرده بود که مجبور به استفاده از «حق لشکرکشی» به اوکراین نشود.
کی‌یف نیز پیش‌تر در اقدامی تنش‌زا ورود همه مردهای ۱۶ تا ۶۰ ساله روس به اوکراین را ممنوع اعلام کرده بود.
در توافق چهار جانبه ژنو، درخواستی برای عفو کسانی مطرح شده است که ساختمان‌های تحت اشغال را تخلیه و سلاح‌هایشان را تحویل دهند. همچنین براساس این توافق یک گفت‌وگوی ملی در اوکراین با حضور همه مناطق در این کشور باید برگزار شود. این در شرایطی است که هیچ جدول زمانی برای اجرای این توافق مشخص نشده است.
نشست ژنو با شرکت وزرای خارجه آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین برگزار شد.