بهار تایلندی در حال وقوع است

گروه بین‌الملل- آنها از بهار عربی الهام گرفته‌اند. تصمیم دارند که تا سرنگونی دولت مستقر در تایلند از پا ننشینند. معترضان می‌گویند که دولت را امروز تسخیر و آن را برای همیشه تعطیل خواهند کرد. در این راستا معترضان مخالف دولت تایلند روز گذشته، پس از تعهد برای سرنگونی دولت این کشور همزمان با تظاهرات گسترده در بانکوک، به سمت شرکت‌های دولتی مخابرات رفتند. به گزارش «ایسنا»، معترضان تایلندی ساختمان‌های اصلی دولت در بانکوک را در جریان تظاهرات عظیم خیابانی که از سال ۲۰۱۰ میلادی بی‌سابقه بود، محاصره کردند. معترضان که در میان آنها برخی از وفاداران به دولت، افراد طبقه متوسط و سکنه جنوب تایلند مشاهده می‌شد، با هدفی یکسان که تنفر از تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق این کشور است، متحد شدند.

تاکسین شیناواترا که سابق بر این غول ارتباطات و مخابرات تایلند بود، در سال ۲۰۰۶ میلادی و در پی یک کودتای نظامی سرنگون شد و از آن زمان تاکنون در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد؛ اما ظن قوی در این باره وجود دارد که او قدرت اصلی را در دولت یینگلاک شیناواترا، خواهرش که هم‌اکنون نخست‌وزیر تایلند است، در دست دارد.

بنابر گفته‌های پلیس بانکوک، چندین هزار معترض ضد دولتی در پنج پایگاه در سراسر پایتخت تایوان امروز جمع شدند، اما انتظار می‌رود که تعداد شرکت‌کنندگان در این تظاهرات بیشتر شود؛ چون که سازمان‌دهندگان این تظاهرات به دنبال ضربه نهایی پیش از مراسم تولد پادشاه این کشور ‌آسیایی در پنجم دسامبر سال‌جاری میلادی هستند. سازما‌ن‌دهندگان این تظاهرات را به عنوان «روز پیروزی» نام نهادند و قرار است در نزدیکی محل اقامت فرماندار که به شدت از آن محافظت می‌شود، تجمع کنند. معترضان متعهد شده‌اند تا ساختمان‌های مهم بیشتری را تصرف کنند و حتی باغ وحش بانکوک را اشغال کنند و هم‌چنین محاصره وزارتخانه‌های دولت را بیش از پیش تنگ‌تر کنند. این در شرایطی است که نخست وزیر تایلند که به تازگی از استیضاح جان سالم به‌در برده است خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد شده است.

با این وجود شیناواترا اعلام کرد که شرایط تایلند برای برگزاری انتخابات به اندازه کافی آرام نیست. او در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که وی مطمئن نیست در صورتی که خواستار برگزاری انتخابات جدید شود، تظاهرات آرام می‌شود یا خیر. شیناواترا گفت: «من عاشق این کشور هستم. من خود را وقف این کشور می‌کنم. من تنها یک چیز را برای این کشور نیاز دارم. ما باید از دموکراسی حمایت کنیم.»

یینگلاک شیناواترا،‌ نخست‌وزیر تایلند روز پنج‌شنبه پس از آنکه از جلسه رای اعتماد مجلس جان به در برد، از مخالفان خواست به اعتراضات خاتمه دهند. او همچنین خواستار مذاکره با اپوزیسیون شد که این درخواست از سوی سوتهپ تاگ سوبان، رهبر معترضان رد شد.

از اشغال مراکز نظامی تا برادر نخست وزیر

معترضان تایلندی که پیش از این مراکز دولتی را اشغال می‌کردند در تازه‌ترین اقدامات خود پایگاه نظامی در این کشور را نیز اشغال کردند، اما آنها چند ساعت بعد بدون درگیری از محل خارج شدند. به گفته کارشناسان معترضان به قصد قدرت‌نمایی و پیوستن ارتش اقدام به این‌کار کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، معترضان با شکستن یکی از درهای ورودی وارد این مرکز نظامی شدند و پس از دست زدن به اعتراض در محوطه این مرکز، از ارتش خواستند تا به آنها بپیوندند. گفته شده است که معترضان پس از آن بدون هرگونه رویارویی این ساختمان را ترک کردند. ظاهرا مقامات تمایلی به رویارویی با معترضان نداشتند.

معترضان همچنان اصرار دارند که شیناواترا آلت دست برادرش تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق است. تاکسین شیناواترا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ نخست‌وزیر تایلند بود و در سال ۲۰۰۸ به جرم فساد مالی به حبس محکوم شد. او همواره گفته است که اتهامات وارده به او انگیزه سیاسی داشته است. در سال ۲۰۰۶ میلادی ارتش، دولت تاکسین شیناواترا را سرنگون کرد و قانون اساسی کشور بازنویسی شد.

یک‌سال بعد در دسامبر سال ۲۰۰۷ حزب قدرت مردم، متشکل از هواداران شیناواترا در انتخابات پارلمانی اکثریت را به‌دست آورد. در سال ۲۰۰۸ میلادی شیناواترا قبل از اتمام محاکمه به اتهام فساد مالی از کشور گریخت. در همان سال آبهیسیت وجاجیوا، به جای او به نخست‌وزیری رسید. در ۲۰۱۰ میلادی هزاران معترض قرمزپوش طرفدار تاکسین شیناواترا، بخش‌هایی از بانکوک را اشغال کردند، اما با مداخله ارتش و کشته شدن ده‌ها تن به اعتراضات پایان داده شد.