گروه بین‌الملل- جان کری، وزیر خارجه ایالات‌متحده، که برای شرکت در نشست همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اِپک) به اندونزی سفر کرده‌است، در واکنش به آغاز روند نابودی سلاح‌های شیمیایی در سوریه، حکومت بشار اسد را به‌دلیل پیروی از قطعنامه سازمان ملل شایسته تقدیر دانست.
وزیر خارجه ایالات‌متحده پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در حاشیه این نشست گفت:« ما از روسیه به‌دلیل همکاری و از سوریه به‌دلیل تبعیت [از قطعنامه سازمان ملل] قدردانی می‌کنیم.»
کری سرعت آغاز کار را بی‌سابقه دانست و گفت: «اینکه دیروز، یکشنبه یعنی یک‌هفته پس از تصویب قطعنامه سازمان ملل، مقداری از سلاح‌های شیمیایی نابود شده بی‌اندازه مهم است.»
وزیر خارجه آمریکا افزود: «صادقانه باید بگویم این اعتباری برای رژیم بشار اسد است. شروع کار بسیار خوب بود‌ و ما از شروع خوب استقبال می‌کنیم.»
این قطعنامه پس از آن صادر شد که در درگیری‌های دولت سوریه با مخالفان، از سلاح شیمیایی استفاده شد و این اعتراض شدید جامعه بین‌المللی را برانگیخت.
بر اساس گزارش بازرسان سازمان ملل، روز سی‌ام مرداد در غوطه، در نزدیکی دمشق از گاز سارین استفاده و باعث مرگ صدها نفر شده‌است.
پیش از آن نیز استفاده از سلاح‌های شیمیایی گزارش شده و هم نیروهای دولتی و هم مخالفان به استفاده از این سلاح‌ها متهم شده بودند هر چند که هر دو طرف این موضوع را تکذیب می‌کنند.
بنابر تخمین‌ها، سوریه حدود هزار تن سلاح شیمیایی از جمله گاز اعصاب سارین و مواد تاول‌زا مثل گاز خردل ذخیره کرده‌است که آنها را می‌توان با هواپیما، موشک بالستیک و توپخانه راکتی به کار گرفت.
نابودی این ذخیره سلاح شیمیایی در سوریه زیر نظر گروهی از کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) انجام می‌گیرد.
این نخستین باری است که از این سازمان که مقر آن در لاهه است، خواسته شده است تا بر نابودی سلاح‌های شیمیایی نظارت داشته باشد.
یکی از مقامات این سازمان دیروز (یکشنبه چهاردهم مهر) گفت: «نخستین روز تخریب و خنثی سازی به پایان رسیده و به کلاهک‌های موشکی، بمب و نیز واحدهای متحرک و ثابت ترکیب و ذخیره مواد شیمیایی نیز رسیدگی شده‌است. این اقدام طی روزهای آینده ادامه پیدا خواهد کرد.»
بر اساس توافقی که بین آمریکا و روسیه انجام گرفت، حکومت سوریه اطلاعات مربوط به سلاح‌های شیمیایی خود را در اختیار این سازمان قرار داد و از دولت سوریه خواسته شد تا به عهدنامه ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی بپیوندد. نابودی این سلاح‌ها با دشواری هایی روبه‌رو است؛ به ویژه آن‌که برخی از مخازن این سلاح‌ها در مناطقی قرار دارد که محل درگیری نیروهای دولتی و شورشیان است.