کفتا، تعبیر رویای آمریکای توسعه نفتا

گروه بین‌الملل- همه‌پرسی از مردم کاستاریکا برای پیوستن به قرارداد تجارت آزاد آمریکای مرکزی موسوم به پیمان کفتا برگزار ‌شد. این همه‌پرسی در حالی انجام ‌شد که ایالات متحده اعلام کرده است در صورتی که مردم کاستاریکا به این همه‌پرسی رای منفی بدهند ایالات متحده تلاش مجددی را برای عضویت کاستاریکا در پیمان تجارت آزاد آمریکای مرکزی به عمل نخواهد آورد. پیش‌‌بینی می‌شود ۶/۲میلیون نفر در این رای‌گیری شرکت کنند که البته نگاه‌های مثبتی وجود دارد. برخلاف بسیاری از مردم جهان که با عقد قرارداد تجارت آزاد به خصوص با ایالات متحده مخالف هستند مردم کاستاریکا با عقد این قرارداد موافقند. به همین منظور دیروز راهپیمایی گسترده‌ای در حمایت از این قرارداد برگزار شد.

کاستاریکا اولین کشوری بود که مذاکرات عقد قرارداد را با ایالات متحده به پایان رساند اما هنوز آن را اجرا نکرده است. کاستاریکا به منظور پیوستن به این قرارداد یک سلسله اصلاحات مالی را انجام داد اما پارلمان این کشور اجرای قرارداد تجارت آزاد را منوط به رای‌گیری همگانی کرده است.

ایالات متحده قرارداد تجارت آزاد آمریکای مرکزی یا همان پیمان کفتا را در واکنش به پیمان مرکوسور که ونزوئلا آن را رهبری می‌‌کند، ترتیب داد. ایالات تحده قصد دارد پیش از آنکه این کشروها به عضویت پیمان مرکوسور درآیند آنها را به حلقه کفتا بکشاند. کشورهای آمریکای مرکزی پس از آنکه مکزیک به عضویت پیمان نفتا درآمد علاقه خود را نسبت به عقد قرارداد تجارت آزاد با ایالات متحده ابراز کردند. به عقیده هری برایت، تحلیلگر اقتصادی موسسه گلوبال اینسایت ایالات متحده قصد دارد پیمان کفتا را در امتداد پیمان نفتا طرح‌ریزی کند. هدف نهایی از این پیمان تشکیل یک پیمان بسیار بزرگ‌تر است که کل آمریکای شمالی و آمریکای مرکزی را در بر بگیرد. کشورهای آمریکای مرکزی نیز از این پیمان سود خواهد برد چرا که سرمایه‌های انباشته شده در شمال آمریکا به این منطقه سرازیر خواهد شد. پیمان نفتا بزرگ‌ترین پیمان تجاری حال حاضر جهان است که در سال ۱۹۹۴ بین سه کشور ایالات متحده، کانادا و مکزیک منعقد شد.