گروه بین‌الملل- بازارهای سهام جهان در هفته گذشته سرخوش از پایان بحران اعتبارات به دلیل کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده و نیز گزارش اشتغال مطلوب ماه سپتامبر هفته پررونقی را سپری کردند. اگرچه در روزهای میانی هفته بیم از کسادی اقتصاد آمریکا اندکی سرمایه‌گذاران را ترسانده بود، اما گزارش اشتغال در ماه سپتامبر خیال سرمایه‌گذاران را از بابت تعداد شاغلان آسوده ساخت. در آمریکا داوجونز تقریبا به رکورد جدیدی دست یافت و بازارهای آسیایی نیز رونق خوبی در هفته گذشته داشتند. سهام بانک‌ها در بازارهای پررونق هفته گذشته، در زمره خوش‌شانس‌ترین برندگان پس از حداقل دو ماه کسادی بودند و به رغم اینکه برخی بانک‌ها درباره سود خود هشدار دادند، سیتی‌گروپ یکی از بانک‌های بزرگ در ایالات‌متحده اعلام کرد، احتمال کاهش سود این بانک در سه ماه سوم سال وجود دارد. بانک سوئیس هم اعلام کرد، آنها احتمالا در سه ماه سوم سال به جای سود، ضرر داده باشند.

اخباری مهمی که در هفته گذشته بر بازارهای سهام تاثیر گذاشت، یکی تولید صنعتی است که در ماه سپتامبر بسیار کند بوده است و شاخص آن از ۹/۵۲ در ماه اوت به ۵۲ در ماه سپتامبر کاهش یافته است اما خبر مربوط به افزایش تعداد شاغلان در ماه سپتامبر، ناامیدی ناشی از کاهش تولیدات صنعتی را جبران کرد. اقتصاد آمریکا در ماه سپتامبر ۱۱۰۰۰۰ شغل ایجاد کرده است، هر چند میزان بیکاری در سال تا ماه سپتامبر اندکی افزایش نشان می‌دهد. افزایش تعداد شاغلان به معنای افزایش حجم پول در دست مردم است که خرج و مصرف را تقویت می‌کند و عنصر اصلی درآمد و سود در اقتصاد است.

هزینه مصرف یا تورم در منطقه یورو ۱/۲درصد در سال در ماه سپتامبر افزایش داشته است که نسبت به سال تا ماه اوت یک درصد افزایش نشان می‌دهد. این موضوع شاید بانک مرکزی اروپا را برانگیزد تا نرخ بهره را به منظور جلوگیری از جهش تورم افزایش دهد. اما نرخ بیکاری در منطقه یورو در ماه اوت ۹/۶درصد اعلام شده که نسبت به ماه قبل از آن یعنی جولای تغییری نشان نمی‌دهد.

در ژاپن، به دلیل بحران اخیر اعتبارات در بازارهای مالی، تولیدکنندگان صنعتی اعتماد خود را به جریان رشد اقتصادی از دست داده‌اند. بانک مرکزی این کشور که هر سه ماه گزارشی درباره وضعیت اقتصاد منتشر می‌کند، این گزارش نشان می‌دهد تعادلی میان کسانی که معتقدند وضعیت اقتصاد و کسب‌و‌کار مطلوب است و آنهایی که معتقدند وضع کسب‌و‌کار نامطلوب است، برقرار است. در کره جنوبی تولید صنعتی در سال تا ماه اوت ۲/۱۱درصد افزایش داشته است، البته به لطف افزایش تقاضای جهانی برای اتومبیل. تورم هم در سال تا ماه سپتامبر ۳/۲درصد ترقی کرده است.

چشم‌انداز رشد اقتصادی برای اقتصادهای ثروتمند اندکی تیره و مبهم است. براساس نظرسنجی ماهنامه اکونومیست از اقتصاددانان و مدیران بنگاه‌های بزرگ اقتصادی رشد اقتصادی کشورهای ثروتمند صنعتی در سال ۲۰۰۸ کاهش خواهد داشت.

و اما دلار در این روزها به نشانه برای وضعیت اقتصاد آمریکا تبدیل می‌شود و ضعف آن در بازارهای بین‌المللی نشان از ضعف اقتصاد آمریکا می‌دهد. کسادی بخش مسکن در آمریکا و احتمال کاهش نرخ بهره تاثیر منفی بر ارزش دلار دارد و موجب تنزل آن در برابر ارزهای رقیب شده است. اما کاهش ارزش دلار و برابری آن با ارزش دلار کانادا، با اینکه باعث خوشحالی این کشورها شده است و مردم این کشورها آن را نشانه‌ای از قوت و قدرت اقتصادی خود می‌دانند و از برابری دلار دو کشور به‌خود می‌بالند، موجبات نگرانی کشورهای اروپایی و ژاپن را فراهم کرده است. سیاستمداران اروپایی نگران گران شدن صادرات اروپا در مقابل کالاهای آمریکایی هستند.