«ساخت هند» چالشی برای «ساخت چین»

گروه بین‌الملل - «ساخت هند» داستان اقتصادی جالبی درباره کشوری است که موقعیت چین را به عنوان بزرگ تولیدکننده کالا در ۵سال اخیر به چالش طلبیده است.

چین در حال حاضر انتخاب بسیار مطلوبی برای پروژه‌های برون‌سپاری صنعتی است، در حالی که هند مقصد خوبی برای پروژه‌های برون‌سپاری فناوری اطلاعات و خدمات است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که تمایل زیادی، در بخش صنعت وجود دارد که شعبات تولیدی خود را به هند منتقل کنند. براساس نظرسنجی مجله فورچون از ۳۴۰کمپانی که در امر تولید صنعتی در سطح جهان فعال هستند، تعداد زیادی از این کمپانی‌ها علاقه خود را برای برون‌سپاری تولیدات صنعتی به هند در سه سال آینده اعلام کرده‌اند. در واقع کم بودن هزینه‌ها در هند از جمله نیروی کار ارزان از جمله امتیازات مهم هند برای جذب پروژه‌های برون‌سپاری صنعتی است.

نتیجه این است که جذابیت هند برای کمپانی‌های تولیدی در حال افزایش است به گونه‌ای که در پنج سال آینده قابلیت هند برای تولید صنعتی از ظرفیت حال حاضر این کشور در تولید نرم‌افزار پیشی خواهد گرفت. در حال حاضر، سهم چین از صادرات جهان بیش از ۸درصد است، در حالی که هند کمتر از یک درصد تولیدات جهان را میزبانی می‌کند. اگر هند خیز خود را برای میزبانی پروژه‌های برون‌سپاری آغاز کند، چین دلایل کافی برای نگرانی دارد.

با این همه به‌رغم جذابیت زیادی که در حال حاضر بازار کار ارزان هند و نیز انگلیسی زبان مردم آن برای صاحبان کمپانی‌های تولیدکننده جهان دارد، هند باید خود زمینه را برای اشغال این موقعیت مهیا کند و آن توسعه تاسیسات زیربنایی است، چیزی که بیش از نیمی از کمپانی‌های بزرگ که قصد برون‌سپاری دارند از آن گله‌مندند. ساخت و توسعه راه‌ها، تجهیز بندرگاه‌ها، توسعه فرودگاه‌ها از مقدمات مهم این پیشرفت محتمل هستند که در حال حاضر در نقش موانع جدی عمل می‌کنند.

هند در حال حاضر اقداماتی برای افزایش تولیدات به قصد صادرات انجام داده است و آن تشکیل این احتیاج است تا بستر مطلوب جذب پروژه‌های برون‌سپاری تشکیل شود.

یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های تولیدکننده خارجی برای انتقال به‌ هند، هزینه است که در چین در حال افزایش است اما در هند هنوز کارگر ارزان است. میانگین دستمزد کارگران در چین بین ۱۰۰ تا ۲۰۰دلار در هر ماه است این در حالی است که در هند میانگین دستمزد کارگر ماهانه ۶۰دلار است. تحلیلگران همواره به تاسیسات یک‌میلیارد دلاری هیوندا موتور از کره‌جنوبی اشاره می‌کنند که در شهر جنوبی چنایی در سال ۱۹۹۸ دایر شده است و حدود سالانه هزاران دستگاه تولید و صادر می‌کند و سود کلانی را نصیب این کمپانی می‌کند. هیوندا موتورز راه روشن هند را برای میزبانی پروژه‌های برون‌سپاری نشان می‌دهد.

تولید هیوندا در هند برای بهره‌برداری از هزینه‌های اندک نیروی کار منتقل شد و اکنون انتظار می‌رود بسیاری از کمپانی‌های دیگر راه رفته هیوندا را دنبال‌کنند. یکی از موسسات پژوهشی در هند پیش‌بینی کرده است که احتمالا در سال آینده حدود ۹/۵میلیارد دلار سرمایه مرتبط با پروژه‌های برون‌سپاری به هند عزیمت کند، این در حالی است که در هفت سال اخیر جمعا ۲۰میلیارد دلار به هند کوچ کرده است. به هر حال به نظر می‌رسد بازیگران بین‌المللی به هند به عنوان کانون جدید تولید نظر دارند.

در واقع کمپانی‌های خارجی صرفا به بازارهای خارجی چشم‌ ندارند، بلکه نگاه آنها به بازار وسیع ۱/۱میلیارد نفری هند است، سرزمینی که به دلیل تقاضایی که در‌حال‌حاضر برای میزبانی پروژه‌های برون‌سپاری مواجه است ناگزیر از توسعه تاسیسات زیربنایی است و این خود انگیزه قوی برای کمپانی‌ها است که بتوانند در این توسعه بزرگ شریک باشند و از آن سهم ببرند.

تحلیلگران تسلط مردم هند به زبان انگلیسی را یکی دیگر از دلایل و عوامل جذب سرمایه در این کشور می‌داند. انتقال «خدمات» به هند مانند مراکز جوابگویی به تلفن صرفا به دلیل انگلیسی‌زبان بودن مردم هند صورت گرفته و رونق تولید صنعت نرم‌افزار هم مرهون زبان انگلیسی هندی‌ها است.

از طرف دیگر تولیدات چین با مشکلات زیادی در عرصه بین‌المللی مواجه شده است. غذاهای فاسد و کالاهای تقلبی و فاقد کیفیت، از اعتبار و جذابیت برچسب «ساخت چین کاسته است.»

در ماه آگوست و جولای ۴محموله اسباب‌بازی ساخت چین به دلیل سربی که در رنگ‌های استفاده شده در تولید این اسباب‌بازی وجود دارد، به چین برگشت داده شد.

در ماه سپتامبر هم ۲محموله اسباب‌بازی و یک محموله غذای حیوانات که فاسد بوده است، برگشت داده شده است.

داستان خمیردندان‌های مسموم و کشنده، شیر خشک فاسد برای کودکان بخشی دیگر از مشکل بزرگی است که تولیدات ساخت چین با آن مواجه هستند، هرچند برخی آن را تلاش کشورهای غربی برای مبارزه با جذابیت سیل کالاهای ارزان چینی می‌دانند.

به هر حال این کالاهای تقلبی و فاسد باعث شد تا ایالات متحده از چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.

چین تحت فشار ایالات متحده و سازمان تجارت جهانی پس از تحقیقاتی، فهرست سیاهی از ۴۰۰ شرکت چینی تهیه کرد و به آنها در مورد رعایت استاندارد بهداشت و تولید اخطار داد.

مشکلات فعلی چین و از طرفی افزایش سطح دستمزدها در چین که به دلیل رشد سریع و شتابنده اقتصادی در این کشور اتفاق افتاده و دولت را مجبور کرده است تا برای جلوگیری از تورم ناشی از رشد، به بهبود زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در امر بهداشت، آموزش، بیمه و به طور کلی بالا بردن استاندارد زندگی در چین بپردازد، سطح دستمزدها را در این کشور بالا بوده است، همه این عوامل فرصت طلایی در اختیار جامعه بزرگ و فقیر هند قرار داده است تا حداقل بازار وسیع جهانی را با این کشور همسایه شریک شود و سرمایه جهانی را برای کاهش فقر جامعه کشاورزی تهیدست هند به کار گیرد.