ایسنا- قدرت‌های غربی پیش‌نویس بیانیه‌ای را در خصوص برمه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دادند که طی آن سرکوب مردم توسط دولت نظامی محکوم شده و آزادی زندانیان سیاسی و آغاز مذاکرات با مخالفان توسط دولت این کشور درخواست شده است.

به گزارش خبرگزاری رویتر، این پیش‌نویس ساعاتی پس از‌ آنکه گزارش ابراهیم گمبری، نماینده ویژه سازمان ملل به برمه به ۱۵ عضو شورای امنیت ارائه شد، منتشر شد. گمبری هشدار داده بود که دولت برمه در صورت عدم جدی گرفتن هشدارهای بین‌المللی با پیامدهای جدی روبه‌رو خواهد شد.

این بیانیه توسط آمریکا، انگلیس و فرانسه تنظیم شده و در آن آمده است: دولت نظامی باید شرایط را به هفته‌های قبل از تظاهرات‌های دموکراسی خواهانه راهبان و فعالان سیاسی بازگرداند.

بر اساس این پیش‌نویس سرکوب خشونت آمیز تظاهرات‌های آرام مردمی به شدت محکوم شده و از دولت برمه خواسته شده اقدامات سرکوب‌گرانه خود را هر چه سریع‌تر متوقف کند.

بیانیه‌های شورای امنیت باید به رای مثبت تمامی اعضا برسد، بنابراین این پیش‌نویس باید توسط دیگر اعضا نظیر چین که تاکنون هر اقدام سازمان ملل علیه برمه را بلوکه کرده، برسد.

به گفته دیپلمات‌ها کارشناسان شورا در خصوص متن قطعنامه که احتمالا تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد به رایزنی می‌پردازند.

بر خلاف یک قطعنامه‌، بیانیه شورا لازم‌الاجرا نیست، اما اگر یک متن بسیار جدی مورد تایید تمامی اعضا قرار گیرد می‌تواند پیامی بسیار قوی و محکم برای دولت نظامی برمه باشد.

چین و آمریکا در خصوص هر گونه اقدام جامعه بین‌المللی علیه دولت برمه از طریق شورای امنیت با یکدیگر مخالفت می‌کنند. پکن تاکید دارد بحران برمه یک مساله داخلی است.

گمبری پس از سفر چهار روزه‌اش به نیویورک در سخنرانی خود برای شورای امنیت آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شده و نگرانی خود را از گزارش‌ها درباره تداوم بدرفتاری دولت با زندانیان و مردم اعلام داشت.

وی به شورای امنیت گفت: نگرانی بزرگ سازمان ملل و جامعه بین‌المللی تداوم ناآرامی‌ها و بدرفتاری‌هایی است که توسط عناصر امنیتی و غیر یونیفورم پوش به خصوص در شب و در هنگام اجرای مقررات منع آمد و شد شبانه به اجرا گذاشته می‌شود، به خصوص حمله به منازل، ضرب و شتم، دستگیری‌های بدون توجیه و مفقود شدن‌های مردم.

به گفته وی دولت برمه باید درک کند سرکوب بی‌امان راهبان بودایی می‌تواند عکس‌العمل‌های بسیار جدی بین‌المللی را به همراه داشته باشد.

آمریکا اعلام کرده است اگر دولت برمه به نگرانی‌های بین‌المللی پاسخ ندهد تحریم‌های جدی علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

زلمای خلیل‌زاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز به شورای امنیت گفت: مردم برمه نباید بیش از این سرکوب شوند.

وی تاکید کرد: واشنگتن آماده اعلام یک قطعنامه تحریم علیه برمه در صورت عدم همکاری دولت این کشور با گمبری است. اما برمه با هشدار به شورای امنیت از سازمان ملل خواست از اقدامی که به نقش بسیار خوب و مفید دفاتر این سازمان در کاهش بحران‌ها در برمه ضربه می‌زند، خودداری کند.