باهره دامغانی- شاخص‌های وال‌استریت در روزی کاملا بی‌‌انگیزه و در حالی که منتظر گزارش کامل بیکاری در ماه سپتامبر بودند، روز پنج‌شنبه را با افزایش محدود سپری کردند.

به گزارش رویتر از نیویورک، سرمایه‌گذاران وال‌استریت روز پنج‌شنبه را در انتظار گزارش اشتغال دولت با این امید سپری کردند که گزارش اتغال بتواند تعادلی میان رشد آرام و آهسته اقتصاد و نیز امید به کاهش نرخ بهره ایجاد کند. برای بازار کسادی بیش از حد اقتصادی خطرناک است و در واقع کل فعالیت بازار را زیر سوال می‌برد و از طرفی اخباری که نوید رونق اقتصادی باشد، امید وا‌ل‌استریت را برای کاهش نرخ بهره بر باد می‌دهد. اخباری که در روز پنج‌شنبه منتشر شد نشان می‌داد که درخواست‌های بیمه بیکاری در هفته افزایش یافته است و از طرفی از سفارش کارخانه‌ها کاسته شده است.

این دو خبر انگیزه‌ای به وال‌استریت برای فعالیت نداد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران ترجیح دادند منتظر اخبار روز بعد باشد که اخباری مهم‌تر و کامل‌تر است و این امید را برای خود حفظ کرده‌اند که اشتغال در ماه سپتامبر نسبت به ماه آگوست احیا شده باشد.

در واقع این خبر کاهش اشتغال بود که بانک مرکزی آمریکا را برای کاهش نرخ بهره مصمم ساخت.

تحلیلگران بازار معتقدند، گزارش اشتغال نسبتا قدرتمند از این جهت برای بازار مفید است که می‌تواند تقویت‌کننده افزایش سود کمپانی‌ها باشد.وقتی مصرف‌کنندگان پول کافی برای خرید داشته باشد، مصرف افزایش می‌یابد.قطعا کاهش نرخ بهره اهمیت دارد و مطلوب است اما درآمد و سود بیشتر کمپانی‌ها مطلوب‌تر و بهتر است. شاخص سهام داوجونز ۶ واحد یا ۰۴/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۳۹۷۴ رسید.

شاخص داوجونز به طور کلی هفته را با نوسان زیادی پشت‌سر گذاشت، ابتدا در روز دوشنبه رکود شکست و در روز سه‌شنبه و چهارشنبه ناگزیر بخشی از سود بزرگ خود را از دست داد.شاخص سهام استاندارد اندپورز ۳واحد یا ۲۱/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۵۴۲ رسید و روز کاملا خوشی را سپری کرد. شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۴ واحد یا ۱۵/۰درصد به دست آورد و به واحد ۲۷۳۳ رسید.

بی‌عملی وال‌استریت و پیش‌بینی کاهش سود برخی کمپانی‌ها دیروز موجب تنزل شاخص‌های سهام در توکیو شد. شاخص سهام نیکی ۲۷ واحد یا ۱۶/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۷۰۶۵ رسید.

اما شاخص سهام توپیکس هم ۱/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۶۵۶ رسید. روز پنج‌شنبه هم شاخص نیکی ۶۲/۰درصد از دست داده بود.

تنزل بیش از حد ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی صادر کنندگان ژاپنی را با مشکل مواجه ساخته است. در اروپا شاخص سهام روز پنج‌شنبه سرنوشت متفاوتی داشتند و در حالی که داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه هر یک به ترتیب ۱۳/۰درصد و ۰۳/۰درصد از دست دادند شاخص FISE لندن ۱۹/۰درصد به دست آورد. این شاخص دیروز را هم به دلیل رونق سهام بخش معدن با افزایش آغاز کرد و در صبح دیروز ۴/۰درصد افزایش یافت.

در بازار ارز بین‌المللی ارزش دلار در مقابل ین و یورو تنزل یافت. هر یورو به ازای ۴۱۳۷/۱ دلار معامله شد که حکایت از تنزل ۳/۰درصدی ارزش دلار در مقابل یورو دارد. ارزش دلار در مقابل ین هم ۲درصد کاهش یافت و هر دلار به ازای ۵۴/۱۱۶ ین معامله شد.