به دلیل اعلام کاهش تولید امارات متحده عربی بهای سبد نفتی اوپک به مرز 77دلار نزدیک شد
گروه بین‌الملل- در حالی که با شروع هفته جدید معاملاتی در صبح دیروز بهای نفت روند کاهش آهسته‌ای را آغاز کرد، بهای سبد نفتی اوپک با شتاب رو به بالا حرکت کرد. جدیدترین گزارش دبیرخانه کشورهای صادرکننده نفت خام که در وب‌سایت این سازمان قرار گرفته است. نشان می‌دهد که قیمت نفت اوپک رکورد جدیدی را ثبت کرده است. این نفت دیروز با افزایش ۹۴ سنتی به قیمت هر بشکه ۷۲/۷۶ دلار معامله شد. به اعتقاد تحلیلگران سبد اوپک طی روزهای آینده از ۷۷دلار عبور خواهد کرد.

در حالی که اوپک قصد کرده است از ابتدای ماه نوامبر میلادی 500هزار بشکه به تولید نفت روزانه خود اضافه کند، امارات متحده عربی که چهارمین عضو بزرگ اوپک از نظر تولید و عرضه روزانه نفت به حساب می‌آید اعلام کرد از ابتدای ماه نوامبر 600هزار بشکه از تولید خود خواهد کاست. به این ترتیب عملا نه تنها اوپک نمی‌تواند کمک 500هزار بشکه‌ای خود به مازاد عرضه بازارها را عملی کند بلکه شاهد کاهش 100هزار بشکه‌ای نسبت به سقف تولید کنونی خواهد بود.
سقف تولید رسمی ۱۰ کشوری که در اوپک به نظام سهمیه‌بندی پایبند هستند در حال حاضر براساس اعلامیه‌های رسمی ۲۶میلیون و ۷۰۰هزار بشکه است. اوپک قصد داشت تولید خود را به ۲/۲۷میلیون بشکه در روز برساند که با این تصمیم امارات متحده عربی رسیدن به این سقف تولید دشوار خواهد بود. امارات عربی متحده دلیل قطع تولید خود را تعمیر و نگهداری سکوها و خطوط لوله فراساحلی اعلام کرده است. بنابر اعلام شرکت نفت ابوظبی برنامه این تعمیرات پیش از اجلاس ۱۴۵اوپک تنظیم شده است و امارات به دلیل جلوگیری از زیان منابع نفتی ناگزیر از عملی کردن آن است.
با این وصف اکنون مصرف‌کنندگان بزرگ نفت خام با نگرانی حاصل از کمبود عرضه مواجه خواهند شد و احتمال آن وجود دارد که بار دیگر دست به دامن عربستان سعودی شوند. عربستان از دو طریق می‌تواند به آنان کمک کند. راحت‌ترین راه و البته بدترین راه این است که عربستان به طور انفرادی تمام کاهش نفت امارات را جبران کند. عربستان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان است که توانایی افزودن سریع بر تولید روزانه خود را دارد. این روش چندان پسندیده نخواهد بود چرا که عربستان برای اجرای آن ناگزیر از سرپیچی از نظام سهمیه‌بندی اوپک است. اگرچه این روش پسندیده نیست اما عربستان نشان داده که هرگاه اقتصادهای بزرگ جهان در خطر قیمت‌های بالای نفت قرار گیرند یک تنه تولید را تا کاهش قیمت‌ها افزایش خواهد داد. نمونه آن در جریان بحران بازارهای مالی آسیا در سال‌های پایان دهه 90میلادی دیده شد. عربستان در جریان این بحران برای دور نگه داشتن اقتصادهای بحران‌زده شرق آسیا از نفت گران و چالشی مضاعف، چندان تولید نفت خود را اضافه کرد که بهای سبد نفتی اوپک تا 9دلار پایین آمد.
روش دومی که عربستان می‌تواند کاهش تولید امارات عربی را جبران کند، اتخاذ سیاستی همانند سیاست این کشور در اجلاس ۱۴۵ اوپک است. عربستان که یگانه موافق افزایش ۵۰۰هزار بشکه‌ای تولید بود در جریان این اجلاس سیاست سکوت را در زمان مخالفت در پیش گرفت. به این ترتیب چند کشور دیگر عربی نیز با عربستان همراه شدند و طرح افزایش تولید تصویب شد. با توجه به نفوذی که عربستان از سالیان‌دور در بزرگ‌ترین کارتل نفتی جهان دارد ممکن است این کشور با درخواست اجلاس فوق‌العاده و یا حتی گفت‌وگوی تلفنی اعضا را به افزایش تولید به منظور جبران کاهش تولید امارات متحده عربی راضی کند.