کاهش کسری تجاری آمریکا - ۲۵ مرداد ۸۶

سیدعباس عاملی- دولت آمریکا اعلام کرد کسری تجاری این کشور در ماه ژوئن نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت. به‌‌رغم پیش‌بینی اقتصاددانان مبنی بر افزایش کسری تجاری آمریکا در ماه ژوئن، اقتصاد این کشور شاهد کاهش ۷/۱‌درصدی کسری تجاری بود. بدین ترتیب کسری تجاری آمریکا به ۱/۵۸‌میلیارد دلار کاهش یافت. کاهش کسری تجاری این کشور به دنبال افزایش ۵/۱‌درصدی صادرات آمریکا صورت گرفت. صادرات آمریکا در ماه ژوئن به رقم بی‌سابقه ۵/۱۳۴‌میلیارد دلار رسید. کاهش کسری تجاری آمریکا در حالی صورت گرفت که افزایش قیمت نفت در ماه‌های گذشته اقتصاددانان را بر این داشته بود تا با توجه به حجم واردات نفتی آمریکا پیش‌بینی کنند کسری تجاری این کشور در ماه ژوئن افزایش یابد. ارزش واردات نفتی آمریکا در ماه ژوئن نسبت به نه ماه گذشته بی‌سابقه بود و به رقم ۱۶/۲۱‌میلیارد دلار رسید.

با این حال کاهش ارزش دلار توانسته است با کاهش قیمت محصولات آمریکایی برای واردکنندگان دیگر کشورها به صادرات این کشور کمک کند. طبق آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار در برابر سبد متشکل از واحدهای پولی چند کشور دیگر طی ۱۸ ماه گذشته ۷‌درصد کاهش یافته است.

عامل دیگری که به افزایش صادرات آمریکا در ماه‌های اخیر کمک کرده است، افزایش رشد اقتصاد جهانی است. رشد اقتصادی در دیگر کشورها باعث افزایش تقاضا برای محصولات آمریکایی شده است. در ربع دوم امسال اقتصاد چین نسبت به پارسال رشد ۹/۱۱‌درصدی داشته است. اقتصاد ژاپن نیز در همین زمان به میزان ۳/۲‌درصد رشد کرده است و اقتصاد ۱۳ کشور عضو یورو به طور میانگین شاهد رشد ۱/۳‌درصدی بوده است. این در حالی است که اقتصاد آمریکا در همین مدت رشد ۸/۱‌درصدی داشته است.

پایگاه خبری، تحلیلی بلومبرگ دیروز پیش‌بینی کرد کاهش قیمت نفت در ادامه ماه جاری به همراه کاهش بیشتر ارزش دلار و افزایش رشد اقتصادی در آسیا، اروپا و آمریکای لاتین باعث استمرار کاهش کسری تجاری آمریکا شود. مقامات بانک مرکزی آمریکا نیز هفته گذشته در بیانیه‌ای که به دنبال تصمیم آنها مبنی بر ثابت نگه داشتن نرخ بهره منتشر کردند، افزایش تقاضای خارجی برای محصولات آمریکایی و افزایش اشتغالزایی را از عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی مناسب آمریکا در ماه‌های آینده برشمردند.

درو ماتوس، از اقتصاددانان برجسته آمریکایی به دنبال انتشار آمار مربوط به کاهش کسری تجاری آمریکا اظهار داشت رشد صادرات آمریکا قابل توجه است و این نشان‌دهنده سلامت اقتصاد جهانی است.

همچنین صادرات محصولات پتروشیمی و افزایش صادرات خودرو از عوامل تاثیر‌گذار بر کاهش کسری تجاری آمریکا بوده‌اند. صنعت خودرو آمریکا به خصوص در ماه‌های اخیر جان تازه‌ای یافته است. شرکت‌های فورد و جنرال موتورز که تا چند ماه پیش در معرض ورشکستگی قرار داشتند اکنون در حال بازپسگیری جایگاه خود در بازار خودرو هستند.

با وجود کاهش کسری تجاری آمریکا، تفاوت میزان واردات و صادرات این کشور در تجارت با چین باز هم افزایش یافت. به‌‌رغم افزایش صادرات آمریکا به چین و رسیدن آن به رقم بی‌سابقه ۹/۵‌میلیارد دلار، کسری تجاری آمریکا با چین در ماه ژوئن به دنبال افزایش بیشتر واردات آمریکا از چین به رقم بی‌سابقه ۱۶/۲۱‌میلیارد دلار رسید. این مساله طبق معمول به افزایش انتقادات از دولت جرج بوش انجامید. پیتر موریچی، استاد اقتصاد دانشگاه مریلند، به دنبال انتشار آمار اخیر عنوان کرد در حالی که دولت جرج بوش مکررا طفره می‌رود و پیامدهای تخریب کننده رشد کسری تجاری آمریکا با چین را نادیده می‌گیرد، اقتصاد آمریکا ماه به ماه متحمل صدمات بیشتری می‌شود.

در همین حال روز سه شنبه دولت آمریکا برای بار سوم در فاصله کمتر از یک سال از سازمان تجارت جهانی برای حل و فصل مناقشات با چین درخواست مداخله کرد. در حالی که کسری تجاری آمریکا کاهش خود را آغاز کرده است، کسری تجاری این کشور با چین همچنان در حال افزایش است. منتقدان اقدامات دولت چین در پرداخت یارانه‌های سنگین به صنعت و صادرات این کشور را تقلب در تجارت جهانی می‌دانند و بر این عقیده اند که در صورت ادامه این روند، کسری تجاری آمریکا با چین بیش از این گسترش خواهد یافت.

با این حال آخرین آمار منتشر شده حاکی از کاهش ۷/۷‌درصدی کسری تجاری آمریکا در شش ماه اول امسال در مقایسه با سال ۲۰۰۶ است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال آمریکا اولین کاهش سالانه در کسری تجاری خود را طی شش سال گذشته تجربه کند.