افزایش شکاف ثروت در آسیا

گروه بین‌الملل- شکاف میان گروه‌های فقیر و ثروتمند در کشورهای آسیایی به ویژه چین به موازات رشد سریع اقتصادی آنها افزایش یافته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، بانک توسعه آسیا در گزارش سالانه خود اعلام کرد، نابرابری نسبی در چین نسبت به سایر کشورهای آسیایی به استثنای نپال که در اثر جنگ متحمل خسارات زیادی شده است، عمیق‌تر و بیشتر است. براساس این گزارش، شکاف ثروت در کشورهای هند، کامبوج و سریلانکا هم افزایش پیدا کرده است و لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌های فرهنگی مانند آموزش، بهداشت و تعلیم و تربیت را خاطرنشان می‌سازد. این موسسه تحقیقات اعلام کرد که دلیل تعمیق و تشدید این شکاف در سال‌های اخیر تفاوت و عدم توازن در سرمایه‌گذاری در مناطق شهری و روستایی است که باعث برخورداری شرایط آموزش و زندگی بهتر جمعیت شهری شده است. این موضوع باعث مهاجرت روستاییان به شهرها و تبدیل آنها به حاشیه‌نشینان می‌شود و آن چیزی را رقم می‌زند که به آن توسعه ناموزون و یا هماهنگ در یک کشور می‌گویند. این توسعه نابرابر که باعث برجستگی تبعیض‌ها می‌شود، ممکن است به آشوب داخلی و ناآرامی بیانجامد.

از این رو بانک توسعه آسیا معتقد است راه رفع این مشکل، بهبود زیرساخت‌ها در روستاها است که سیاست‌های دولت مانع از جذب سرمایه خصوصی به این مناطق شده است. نابرابری نسبی که با تغییر تفاوت در درآمد فقیرترین و غنی‌ترین در جامعه اندازه‌گیری می‌شود در ۱۵ کشور مورد مطالعه این موسسه تحقیقاتی از دهه ۹۰ تاکنون افزایش یافته است و فقط در ۶کشور اندونزی، مغولستان، مالزی، قزاقستان، ارمنستان و تایلند این شکاف رو به کاهش داشته است.

اگرچه به موازات رشد اقتصادی‌ آسیا، سطح فقر در این کشورها کم شده است اما استاندارد زندگی گروه‌های ثروتمند این جوامع با سرعت بیشتری از نرخ فقر بهبود و گسترش یافته است و به این ترتیب گروه‌های آسیب‌پذیر، فقیرتر مانده‌اند.

با اینکه به اعتقاد بانک توسعه آسیا تفاوت در میزان درآمدها در کشورهایی مانند هند یا چین غیرمعمول و نامتعارف نیست اما افزایش آن برای ثبات اجتماعی خطرناک و مضر است، چرا که فقر در دل خود گروه‌های متعرض و حاشیه‌ای معترض را می‌پروراند.

افضل علی، اقتصاددان بانک توسعه آسیا معتقد است در مناطقی مانند آسیا که اقتصاد آن پویا و در حال رشد سریع است، رشد محدود در درآمد فقرا منعکس‌کننده الگوی نامناسب رشد و توسعه است.

به اعتقاد وی رشد نابرابری‌ها می‌تواند وفاق و انسجام اجتماعی را کاملا بی‌ثبات سازد.

رشد شهر محور در چین و هند می‌تواند فرسایش اجتماعی شدیدی ایجاد کند که پیامد و عارضه مهاجرت روستاییان به شهرها و کمبود سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق دورافتاده و روستایی است.

بانک توسعه آسیا در این گزارش خود می‌گوید پاسخ این مشکل آن نیست که این کشورها فقط به جهانی شدن بچسبند بلکه باید فرصت‌های اشتغال را در سطح کشور افزایش دهند.

بانک هشدار داده است که نابرابری در زندگی از همان ابتدا وجود دارد و با امتناع و انکار تصمیم‌گیرندگان که گویی اعتقادی به فرصت‌های برابر اشتغال، بهره‌مندی از امکانات بهداشتی و آموزشی ندارند، تشدید می‌شود.

بانک افزود: دولت‌ها باید برای رفع این بحران به سرمایه‌گذاری در زمینه بهداشت و آموزش بپردازد تا به گروه‌های فقیر مهارت‌های لازم برای استفاده از فرصت‌های شغلی در کشور را آموزش دهد و به این ترتیب به آنها فرصت برابر در بازار کار اعطا کند.