دنیای اقتصاد- ماراتن انتخاب رییس جدید صندوق بین‌المللی پول با تشکیل نخستین جلسه رسمی هیات‌مدیره این سازمان در این خصوص رسما آغاز شد. این انتخاب در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای اروپایی بیش از هر زمان دیگری در حال لابی کردن برای بالا آوردن کاندیداهای موردنظر خود هستند. با تعیین چهار نامزد اروپایی کلید خورد

ماراتن ریاست در صندوق بین‌المللی پول

گروه بین‌الملل - ماراتن انتخاب رییس جدید صندوق بین‌المللی پول با تشکیل نخستین جلسه رسمی هیات‌مدیره این سازمان در این خصوص رسما آغاز شد. این انتخاب در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای اروپایی بیش از هر زمان دیگری در حال لابی کردن برای بالا آوردن کاندیداهای موردنظر خود هستند. در این میان فرانسه بیش از کشورهای دیگر دارای کاندیدا در حال تلاش و رایزنی با دیگر اعضای با نفوذ اتحادیه اروپا برای انتخاب دومنیک استراس کان وزیر دارایی سابق این کشور به عنوان رییس جدید صندوق بین‌المللی پول است.

به غیر از این فرانسوی سه نفر دیگر در فهرست کاندیداهای در حال بررسی برای احراز این پست قرار دارند.

گریت‌ زالم وزیر سابق دارایی هلند نفر بعدی است که رسانه‌های اروپایی از او به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی یاد می‌کنند. لزیک بالکروویچ رییس سابق بانک مرکزی لهستان کاندیدای بعدی ریاست صندوق بین‌المللی پول است که از سوی کشورهای شرق اتحادیه اروپا حمایت می‌شود. آخرین نامی که در این رابطه مطرح شده است نیز توماسو پادوآ، وزیر دارایی کنونی ایتالیا است. این چهار نفر اکنون بخت‌های اصلی ریاست دومین نهاد مالی جهانی هستند که به طور سنتی رییس خود را از میان مقامات اقتصادی اروپایی انتخاب می‌کند. در این میان کاندیدای فرانسوی یعنی دومنیک استراس کان نسبت به بقیه شانس بیشتری دارد. تحلیلگران عقیده دارند به احتمال فراوان رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول از میان این چهار نفر انتخاب می‌شود مگر آنکه بریتانیا یا آلمان کاندیداهایی را معرفی کنند. به دلیل قدرت اقتصادی بالا و نفوذ این دو کشور در اتحادیه اروپا شانس آنها نسبت به نمایندگان دیگر کشورهای اروپایی بیشتر است. با این وجود احتمال اینکه کاندیدای جدیدی مطرح شود ضعیف است.

نیکولاسارکوزی رییس‌جمهور جدید فرانسه که گویا قصد دارد در اولین گام یک امتیاز بزرگ برای کشورش به دست آورد و استراس کان را بر صندلی ریاست صندوق بین‌المللی پول بنشاند خواستار حمایت کشورهای اروپایی از او شده است. همچنین سارکوزی از جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا نیز درخواست کرد که از کاندیداتوری استراس کان در صندوق بین‌المللی پول حمایت کند. سارکوزی با اعلام اینکه استراس کان می‌تواند بهترین فرد برای هدایت صندوق بین‌المللی پول در راه رسیدن به اهدافش باشد اظهار امیدواری کرد که هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول وی را برای ریاست این نهاد مالی بین‌المللی انتخاب کند. در همین حال استراس کان از حمایت دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز برخوردار است. نخست‌وزیر لوکزامبورگ یکی از کسانی است که به شدت از نامزدی او حمایت کرده است. ژان کلودیانکر در این باره گفت: دومینک استراس کان همه شرایطی را که برای مدیر صندوق بین‌المللی پول در نظر دارید دارا است.

با این وجود برخی کشورها با توجه به عقاید چپ‌گرایانه سابق استراس کان هنوز نسبت به او تردید دارند و نگرانند که او مانع از روند سریع اصلاحات اقتصادی در صندوق بین‌المللی پول شود.

در زمان ریاست رو دریگو راتو رییس کنونی صندوق بین‌المللی پول یک سلسله اصلاحات داخلی در صندوق بین‌المللی پول آغاز شد که مهمترین این اصلاحات شروع افزایش تدریجی حق رای کشورهای عضو و همچنین تغییرات در درجه‌بندی اقتصادی کشورها و همچنین تغییر چگونگی اعطای وام به آنها است. این مجموعه اصلاحات که با همکاری بانک جهانی انجام شده است در حال حاضر مهمترین دغدغه صندوق بین‌المللی پول است. هیات‌مدیره کسی را انتخاب خواهد کرد که بتواند به بهترین شکل ممکن این اصلاحات را به جلو هدایت کند.

در میان کاندیداهای مطرح شانس کاندیدای ایتالیایی از همه کمتر است. در میان کشورهای عضو یورو ایتالیا یکی از راکدترین و بی‌ثبات‌ترین اقتصادها را دارد. این کشور به دلیل مدیریت ضعیف اقتصادی در سال‌های گذشته از نرخ بیکاری بالا به همراه رشد اقتصادی پایین رنج می‌برد. اضافه بر این بعید به نظر می‌رسد هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول وزیر دارایی یک دولت چپ‌گرا را به ریاست سازمان خود انتخاب کند. صندوق بین‌المللی پول از زمان روی کارآمدن رودریگو راتو برنامه‌هایی را برای گسترش اقتصاد بازار آزاد در کشورهای در حال توسعه طراحی کرده است و برخی کشورها همچون ترکیه توانسته‌اند با اجرای این برنامه‌ها از بحران اقتصادی نجات پیدا کنند. انتصاب فردی همچون وزیر دارایی کنونی ایتالیا ممکن است این روند را با مشکلاتی همراه کند. پس از استراس کان، رییس سابق بانک مرکزی لهستان یکی از شانس‌های اصلی است. او که نقش بزرگی در اصلاحات اقتصادی در لهستان پس از فروپاشی بلوک شرق و به‌دنبال آن عضویت در اتحادیه اروپا داشته است، به اعتقاد بسیاری از کشورهای شرق اروپا می‌تواند نقش راتورا در صندوق بین‌المللی پول به‌خوبی ادامه دهد.