حمله سامورایی‌ها برای فتح بازار خودروی آمریکا

گروه بین‌الملل- این روزها وضعیت خودروسازان ایالات‌متحده بدتر از هر زمان دیگری است. پس از دیدار ماه گذشته آنها با جورج بوش، رییس‌جمهور این کشور، اکنون آنها دیگر پروا ندارند که علیه رقبای خارجی خود سخنرانی کنند. نشریه اتودیتا در شماره جدید خود به بررسی روند تاثیر حضور خودروسازان خارجی بربازار خودروی ایالات‌متحده پرداخته است. کمپانی تویوتا موتورز اکنون اصلی‌ترین رقیب تولیدکنندگان آمریکایی است که یک تنه سه خودروساز غول‌پیکر جنرال‌موتورز، فورد و دایملر کرایسلر را به مبارزه طلبیده است. در حالی که همواره با شروع فصل سرما در ایالات‌متحده مردم برای فرار از برف و باران به خرید اتومبیل رو می‌آورند، جدیدترین گزارش‌های شرکت‌های خودروسازی نشانگر آن است که در آستانه فصل سرد امسال، فروش خودروها نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش نیز داشته است. شرکت فورد موتورز به عنوان دومین تولیدکننده خودرو در آمریکای شمالی اعلام کرد که طی ماه نوامبر فروش این شرکت نسبت به نوامبر ۲۰۰۵ نزدیک به ۷/۹درصد کاهش داشته است. این مساله باعث شد تا فورد به رتبه چهارم جدول فروش خودرو در ماه نوامبر تبدیل شود.

جدول فروش ماه نوامبر نشان می‌‌دهد که تویوتا موتورز رتبه دوم خودروسازان آمریکا را در بخش فروش به خود اختصاص داده است و این مساله به غیر از شکست تجاری، یک سرشکستگی حرفه‌ای برای خودروسازان بزرگ آمریکایی است. تویوتا توانسته در مهد اتومبیل، گوی سبقت را از مالکان اصلی این صنعت برباید. تویوتا موتورز توانسته طی ماه نوامبر تعداد ۱۹۶هزار و ۶۹۵دستگاه خودرو را در آمریکا به فروش برساند که این رقم نسبت به ماه نوامبر ۲۰۰۵ نزدیک به ۹/۱۵درصد بیشتر است. پس از تویوتا، دایملر کرایسلر قرار دارد که توانست ۱۸۶هزار و ۶۳۵دستگاه خودرو را در بازار حل کند.

اما جنرال‌‌موتورز به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده توانست جایگاه بهتری به دست آورد و همچنان مقام بهترین فروشنده خودرو را در ایالات‌متحده در دست خود نگاه دارد. این شرکت عظیم ۲۹۳هزار و ۵۵۸دستگاه خودرو را طی ماه نوامبر به فروش رساند.

شرکت فورد که بیشترین کاهش فروش را در این ماه تجربه کرده است، بیشترین زیان را در بخش وانت‌ها و تراک‌های سبک دیده است. میزان فروش خودروهای تراک این شرکت ۱۶درصد کاهش داشته است. برخی تحلیلگران عقیده دارند که توجه بیش از اندازه فورد به بازار آمریکای شمالی و دور شدن از بازاریابی جهانی یکی از اصلی‌ترین عوامل شکست‌های تجاری فورد طی سال ۲۰۰۶ بوده است. یکی از کارمندان بخش آنالیز فروش شرکت فورد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که این شرکت در ۹ماه اول امسال ۷میلیارد دلار را از دست داده است و از آن بدتر اینکه این وضعیت تا سال ۲۰۰۹ ادامه خواهد یافت و امیدی به جبران زیان سال ۲۰۰۶ تا آن زمان نیست. تا پایان ماه نوامبر شرکت فورد موتورز ۲میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه انواع خودرو‌های کوچک و بزرگ را به فروش رسانده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۵ نزدیک به ۵/۷درصد کاهش داشته است، اما رقیب اصلی این شرکت و دیگر شرکت‌های آمریکایی در همین بازه زمانی توانسته ۵/۱۲درصد بر میزان فروش خود در آمریکا اضافه کند. فروش تویوتا در این مدت ۲میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه بوده است.

شرکت خودروسازی فورد موتورز از دهه نود میلادی تاکنون نزدیک به ۱۱درصد از سهم بازارش را از دست داده است.

هم‌اکنون فورد ۱/۱۵درصد بازار خودروی آمریکای‌شمالی را در دست دارد و این در حالی است که تویوتا ۴/۱۶درصد از این بازار را به کنترل خود درآورده است. این دقیقا همان نکته‌ای است که خودروسازان آمریکا توان تحمل آن را ندارند. بزرگ‌ترین سهم بازار خودروی آمریکا همچنان در دستان پرقدرت کمپانی جنرال‌موتورز است که این سهم به ۵/۲۴درصد می‌رسد. این مساله باعث شده است تا خودروسازان آمریکایی از بیم افزایش زیان، از هم‌اکنون سیاست‌های کاهشی را برای سال ۲۰۰۷ در نظر بگیرند. براساس اعلام شرکت فورد موتورز، این خودروسازی تولید خودرو ۶ماه ابتدای سال ۲۰۰۷ را به میزان ۸ تا ۱۲درصد کمتر از ۶ماه ابتدای امسال هدف‌گذاری کرده است. مجموع تولید فورد در نیم‌سال اول ۲۰۰۷ بیش از ۷۵۰هزار دستگاه خودرو نخواهد شد. مدیران فورد در حالی تن به این تصمیم داده‌اند که می‌دانند این موضوع تاثیر مستقیم بر آینده ارزش سهام و سهم بازار آنها در مارکت خودروی آمریکای شمالی خواهد داشت.

تحلیلگران بازار خودروی آمریکا عقیده دارند که خودروسازان این کشور باید قبول کنند که سلایق خریداران در حال تغییر است. اکنون حتی آمریکایی‌ها هم خودرو‌های کوچک ژاپنی را ترجیح می‌دهند. تنها در این صورت است که می‌توان امیدوار بود که آمریکا بتواند یکبار دیگر بازار خودرویش را از رقبای آسیایی و اروپایی بازپس بگیرد.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد عصر خودروهای بزرگ هشت سیلندر به پایان رسیده است. افزایش بهای جهانی نفت که افزایش بهای بنزین را به همراه دارد، کمتر فرصت راندن و گاز دادن به خودرو‌های پرمصرف هشت سیلندر فراهم می‌شود. به هر حال سامورایی‌ها برای فتح بازار خودروی آمریکا آمده‌اند و گویا در این راه بسیار هم جدی هستند.