امتیاز ویژه «داووس» به ترکیه

وزیر تجارت ترکیه: حضور در ۲۰ اقتصاد قدرتمند جهان را هدف گرفته‌ایم

دنیای اقتصاد- میزبانی اجلاس منطقه‌ای داووس با حضور ۴۰۰ شخصیت سیاسی و اقتصادی از ۴۰ کشور جهان به ترکیه رسید. در صورتی که روند تحولات اقتصادی در یک بخش از جهان یا کشوری خاص مورد توجه مجمع قرار بگیرد، داووس یک مجمع منطقه‌ای را در آنجا به تصویب می‌رساند. امسال به دنبال تحولات اقتصادی ترکیه که از دید داووس مثبت ارزیابی شده است، مجمع منطقه‌ای اقتصاد جهانی در این کشور شکل گرفت. به گزارش پایگاه اینترنتی مجمع جهانی اقتصاد، ترکیه در چند سال اخیر گام‌های مثبتی را در راستای اصلاحات اقتصادی برداشته است. اجرای درست و گام به گام برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول یکی از عواملی بوده که از دید مجمع جهانی اقتصاد توانسته موفقیت‌های اقتصادی ترکیه را رقم بزند، از دید این سازمان مهار تورم، کنترل بازارهای تجارتی و مدیریت اقتصادی در سطوح کلان از مهم‌ترین دستاوردهای ترکیه در راستای اصلاحات اقتصادی بوده است. با حضور ۴۰۰شخصیت سیاسی و اقتصادی از ۴۰کشور جهان

اجلاس منطقه‌ای مجمع جهانی اقتصاد در استانبول برگزار شد

گروه بین‌الملل- مجمع جهانی اقتصاد با هدف بررسی اقتصاد ترکیه و چند موضوع کلی‌تر دیگر در استانبول گشایش یافت. هر ساله مجمع جهانی اقتصاد در دهکده آلپی داووس در سوئیس تشکیل جلسه می‌دهد و موضوعات اقتصادی کلان جهان را بررسی می‌کند.

در صورتی که روند تحولات اقتصادی در یک بخش از جهان یا کشوری خاص مورد توجه مجمع قرار بگیرد، داووس یک مجمع منطقه‌ای را در آنجا به تصویب می‌رساند. امسال به دنبال تحولات اقتصادی ترکیه که از دید داووس مثبت ارزیابی شده است، مجمع منطقه‌ای اقتصاد جهانی در این کشور شکل گرفت.

به گزارش پایگاه اینترنتی مجمع جهانی اقتصاد، ترکیه در چند سال اخیر گام‌های مثبتی را در راستای اصلاحات اقتصادی برداشته است. اجرای درست و گام به گام برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول یکی از عواملی بوده که از دید مجمع جهانی اقتصاد توانسته موفقیت‌های اقتصادی ترکیه را رقم بزند، از دید این سازمان مهار تورم، کنترل بازارهای تجارتی و مدیریت اقتصادی در سطوح کلان از مهم‌ترین دستاوردهای ترکیه در راستای اصلاحات اقتصادی بوده است.

مجمع اقتصادی ترکیه که روز پنج‌شنبه در استانبول افتتاح شد، همچنین روند عضویت ترکیه را در اتحادیه اروپا بررسی خواهد کرد. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در افتتاح این مراسم با اشاره به این روند گفت: ترکیه اکنون شرایط اقتصادی پیوستن به اتحادیه اروپا را دارد و اندک مسائل باقی‌مانده نیز در حال اصلاح است. اما برخی تحلیلگران اروپایی عقیده دارند که ترکیه هنوز نتوانسته است شرایط پایدار اقتصادی را ایجاد کند، بلکه احتمال بازگشت تورم‌های تازنده به اقتصاد این کشور وجود دارد. در این اجلاس دو روزه بیش از ۴۰۰ شخصیت سیاسی و اقتصادی از ۴۰‌ کشور جهان حضور داشتند که ۲۰ نفر از آنها را روسای‌جمهور، نخست‌وزیرها و معاونان ارشد آنها تشکیل می‌دادند. علاوه بر بحث‌های اقتصادی ترکیه، بحث‌های ریشه‌ای اقتصاد جهانی مانند انرژی و امنیت عرضه آن از مهمترین بحث‌های مطرح شده در اجلاس استانبول بود.

وزیر صنایع و تجارت ترکیه در آیین افتتاحیه این مجمع گفت: ترکیه قصد دارد جایگاه خود را در میان ۲۰ اقتصاد بزرگ و قدرتمند جهان تثبیت کند و به همین منظور آماده همکاری با دیگر کشورها است. وی با اشاره به باز بودن فضای سرمایه‌گذاری در ترکیه خواستار حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور شد. مساله قبرس یکی از اصلی‌ترین مباحث سیاسی پیش‌روی ترکیه در زمینه پیوستن به اتحادیه اروپا است که دولتمردان ترکیه امیدوارند پس از گذشت ۴۰ سال از این بحران بتوانند آن را حل کرده و خود را به اتحادیه اروپا نزدیک کنند.

همچنین کشورهای اروپایی امیدوار هستند که از طریق ترکیه بتوانند وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش‌ دهند. به همین دلیل یکی از موارد اصلی مورد بحث در اجلاس استانبول به مساله امنیت انرژی اختصاص یافت. با توجه به وابستگی روزافزون اتحادیه اروپا به گاز روسیه اکنون این اتحادیه قصد دارد گاز جمهوری‌های دیگر آسیای‌ میانه را جایگزین گاز روسیه کند. ترکیه مناسب‌ترین مسیر برای ترانزیت و انتقال این گاز به اروپا است. همچنین شرکت‌کنندگان در اجلاس استانبول در مورد موقعیت تجاری ترکیه در جهان گفت‌وگو کردند. ترکیه اکنون در موقعیت مناسبی در منطقه بین آسیا و اروپا قرار گرفته است و می‌تواند نقش خوبی در ترانزیت کالا بین این دو قاره ایفا کند. افزایش توان گردشگری ترکیه نیز از دیگر موارد مورد بحث شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی استانبول بود.