گروه بین‌الملل - تجارت خارجی ژاپن هم‌اکنون در یکی از بدترین دوره‌های زمانی خود به سر می‌برد. براساس گزارش اداره آمار اقتصادی ژاپن وابسته به وزارت اقتصاد این کشور، مازاد تجاری ژاپن در ماه اکتبر با یک کاهش چشمگیر به میزان 8/24درصد سقوط کرده است.

ژاپن که پس از یک دوره هفت ساله رکود از ماه آگوست امسال نخستین نشانه‌های بهبود را از خود نشان داد اکنون در آستانه ورود به چالش جدیدی به نام ضعف تجاری خارجی است. حجم تجارت خارجی ژاپن در ماه اکتبر به ۵میلیارد و ۲۱۰میلیون دلار رسید که نخستین سقوط پس از ۳ ماه پی‌درپی افزایش است. این سقوط در حالی رخ داده است که مازاد تجارت ژاپن در ماه سپتامبر به بالاترین سطح در ۱۸ ماه گذشته رسید و توانست از مرز یک تریلیون ین عبور کند.
براساس این گزارش خرید هواپیما و افزایش واردات گاز مایع از اصلی‌ترین دلایل کاهش مازاد تجاری ژاپن در ماه اکتبر بوده است. طی ماه اکتبر ژاپن سه فروند بوئینگ 747 از آمریکا وارد کرد و همچنین حجم واردات LNG را به منظور استفاده در نیروگاه‌های برق حرارتی این کشور افزایش داد. ژاپن قصد دارد نیروگاه‌های برق حرارتی را جایگزین نیروگاه‌های برق هسته‌ای کند. همچنین در کنار این اقلام باید به افزایش واردات مواداولیه به ژاپن اشاره کرد. ایجاد تحرک در بخش‌های مختلف صنعتی این کشور باعث شده است تا ژاپن به مواداولیه بیشتری به خصوص در بخش فولاد و موادمعدنی دیگر نیاز داشته باشد. چین اصلی‌ترین تامین‌کننده موادمعدنی ژاپن است و به همین دلیل طی ماه اکتبر کسری تجاری ژاپن در برابر چین هم افزایش چشمگیری داشت. همچنین افزایش قیمت جهانی فولاد نیز نقش به‌سزایی در کاهش مازاد تجاری ژاپن داشت.
کسری تجاری ژاپن در برابر چین در ماه اکتبر ۷/۲۳درصد افزایش یافت که ۵/۱۹درصد آن به دلیل افزایش واردات از چین و مابقی به دلیل افزایش قیمت‌جهانی مواداولیه بوده است. دولت ژاپن اعلام کرده است که در چند ماه گذشته هزینه واردات سنگ‌آهن و فولاد این کشور به میزان ۳/۹۲درصد افزایش یافته است که نشانگر به حرکت درآمدن چرخ صنایع بزرگ ژاپن است. صنایع خودروسازی ژاپن نخستین نشانه‌های پویایی را نشان داده‌اند. طی ماه اکتبر میزان صادرات صنایع خودروی ژاپن با رشد چشمگیر ۳/۳۶درصد روبه‌رو بوده‌اند که بیشترین خودرو‌های ژاپنی به مقصد ایالات‌متحده صادر شده‌اند. این موضوع باعث شده است تا میزان صادرات به ایالات‌متحده ۵/۱۳درصد افزایش پیدا کند.
اما میزان واردات نفت ژاپن از کشور‌های خاورمیانه طی ماه اکتبر 7/5درصد کاهش داشته است. ژاپن از چند ماه قبل برنامه‌های خود را برمحور کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه تنظیم کرده بود.