پوتین در اندیشه بازگرداندن امنیت سرمایه‌گذاری به اقتصاد روسیه

گروه بین‌الملل - ولادیمیر پوتین با اعلام عزم روسیه برای مبارزه با جرایم اقتصادی گفت: افزایش و تداوم جرایم اقتصادی باعث ترس و پشیمانی سرمایه‌گذاران از ورود به بازارهای سرمایه‌گذاری می‌شود. رییس جمهور روسیه با اشاره به این که جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای رشد اقتصادی روسیه ضروری است، گفت: مبارزه با جرایم اقتصادی یکی از اهداف اصلی ما است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مفید باشد.

او که در همایش مبارزه با جرایم اقتصادی روسیه سخن می‌گفت، با اشاره به افزایش جرایم اقتصادی گفت: این موضوع اکنون به مانعی در راه توسعه اقتصادی روسیه تبدیل شده است و دولت عزم جدی دارد با قاچاق، باج‌خواهی و رشوه‌خواری در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی مبارزه کند.

این رفتارها باعث کاهش امنیت سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش بیکاری و به هدر رفتن درآمد افراد می‌شود.

ولادیمیر پوتین در حالی این سخنان را بیان کرده و همایش مبارزه با جرایم اقتصادی به منظور افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ایجاد امنیت اقتصادی را برگزار می‌کند که در هر دو صحنه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با اتهاماتی روبه‌رو است.

در حقیقت دولت روسیه سال‌ها است که سعی دارد از زیربار اتهام جلوگیری از ورود سرمایه‌های خارجی به این کشور فرار کند، اما همچنان انگشت اتهام به سوی این دولت نشانه رفته است.

اتحادیه اروپا اصلی‌ترین حامی این نظریه است که روسیه دانسته از سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور جلوگیری می‌کند. در بخش سرمایه‌گذاری داخلی، پس از زدن اتهام به میخاییل خودورکوفسکی، میلیاردر روسی و مالک شرکت نفتی یوکاس، ذهنیت منفی علیه پوتین و دولتش شکل گرفت. این مساله که در سال ۲۰۰۳ میلادی و با زندانی شدن مالک یوکاس آغاز شد، همچنان نیز ادامه دارد و دولت پوتین یوکاس را به میلیاردها دلار فرار مالیاتی متهم کرده است. اکنون حجم بدهی‌های مالیاتی یوکاس از ارزش آن بیشتر شده است و احتمال ضبط آن از سوی دولت وجود دارد.

آنچه برای یوکاس پیش‌ آمد باعث شد تا بسیاری از میلیاردرهای روسی همچون رومن آبراموویچ خاک روسیه را ترک کنند و در نقاط دیگر جهان مشغول به فعالیت شوند. دومین موردی که ذهنیت عدم امنیت سرمایه‌گذاری داخلی را در روسیه نشان می‌دهد، بحث‌هایی است که دولت روسیه جدیدا برای شرکت لوک اویل دیگر غول نفتی روسیه به وجود آورده است. بنابر ادعای دولت و اداره مالیات روسیه، لوک اویل هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت نفتی بخش‌خصوصی روسیه است، باید صورت‌های مالی خود را شفاف کند و کلیه مدارک و اسناد معاملاتی خود را به دولت ارائه کند. اما مدیران لوک اویل عقیده دارند که آنها مالیات خود را به طور کامل پرداخت کرده‌اند. برخی کارشناسان عقیده دارند که لوک اویل اکنون در آستانه راهی قرار دارد که پیش از این یوکاس طی کرد. بی‌شک رفتارهای دولت پوتین نشانگر آن است که روسیه تمایل دارد استخراج صادرات نفت و گاز در انحصار دولت و شرکت‌های تابعه آن باشد و در این راه آماده انجام هر کاری است. در بخش گاز اکنون این انحصار دولتی ایجاد شده است و شرکت دولتی گاز پروم تنها فعال در صنعت گاز روسیه است، اما در بخش نفت شرکت‌های بخش‌خصوصی حضوری فعال دارند.

در بخش سرمایه‌گذاری خارجی که پوتین این‌گونه نگران امنیت آن است و جرایم اقتصادی را آفتی برای آن می‌داند نیز ماجرای پروژه نفت و گاز ساخالین ۲ یکی از نمونه‌هایی است که مسوولیت دولت پوتین را سنگین می‌کند. این پروژه که هنوز تکلیف نهایی آن مشخص نیست به عقیده اتحادیه اروپا و آمریکا نشانه دخالت دولت در اقتصاد روسیه است. روسیه این پروژه نفتی را که ۲۰میلیارد دلار ارزش داشت به بهانه عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی از سوی پیمانکار اروپایی از آنها گرفت و به شرکت‌های گازپروم و روز نفت داد. به همین دلیل جو ناامنی در بخش سرمایه‌گذاری خارجی در روسیه به وجود آمده است.

از طرف دیگر اروپا یکی از اصلی‌ترین مشتریان گاز روسیه است و عقیده دارد که روسیه باید اجازه حضور شرکت‌‌های چند ملیتی اروپا را در پروژه‌های نفت و گاز این کشور بدهد. اما روسیه تاکنون از این کار خودداری کرده است.

هم‌اکنون شرکت شیمیایی باسف آلمان در نظر دارد، ۸۰۰میلیون یورو در پروژه‌های انرژی روسیه سرمایه‌گذاری کند.

این شرکت قصد دارد چند پروژه مشترک جدید با شرکت گازپروم، غول گازی روسیه، اجرا کند. سخنگوی باسف در این خصوص اعلام کرد: برای توسعه فعالیت انرژی نه تنها در روسیه، بلکه در سراسر اروپا سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. این شرکت آلمانی قصد دارد ۵/۳میلیارد یورو در زمینه انرژی در اروپا سرمایه‌گذاری کند که ۹/۱میلیارد یورو از آن در پروژه ساخت خط لوله در بستر دریای بالتیک خواهد بود.

اما در بحث سرمایه‌گذاری خارجی در روسیه، انگلستان بهترین شریک این کشور است. سفیر روسیه در لندن اعلام کرد که انگلیس از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری در اقتصاد روسیه، جایگاه اول را در اختیار دارد. یوری فدوتوف گفت: در ۶ ماهه اول امسال حجم سرمایه‌گذاری خارجی از سوی انگلیس در روسیه بیش از چهارمیلیارد دلار بوده است.

او گفت: می‌توان پیش‌بینی کرد که امسال رکورد پارسال برای این شاخص را پشت‌سر خواهیم گذاشت.

وی با اشاره به افزایش میزان مبادلات تجاری بین روسیه و انگلیس تصریح کرد: در نیم سال اول سال ۲۰۰۶، میزان مبادلات تجاری ۱۱درصد افزایش داشته و به هفت‌میلیارد دلار رسید.

وی همچنین اطلاع داد که امسال، تعداد شرکت‌های روسیه که وارد بازار پایه بورس لندن شده‌اند، افزایش چشمگیری داشته و به رکورد جدیدی رسیده است.