اروپا به دنبال بازار تجارت عراق

گروه بین‌الملل- مذاکرات یک‌روزه اتحادیه اروپا و عراق پیرامون افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی پایان یافت، درحالی که مقامات تجاری اتحادیه اروپا از این گفت‌وگوها به عنوان یک فرصت تاریخی یاد کردند. در این اجلاس بنیتا والنر، کمیسر روابط‌خارجی و پیتر ماندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه و برهم صالح، معاون نخست‌وزیر عراق به نمایندگی از دولت نوری‌المالکی حضور داشت.

پیتر ماندلسون پس از پایان این اجلاس در یک نشست خبری گفت: اتحادیه اروپا اکنون سهم چندانی از بازار کالا و خدمات عراق ندارد. تجارت اتحادیه اروپا و عراق به یک بخش کوچک از این کشور محدود می‌شود، اما اتحادیه اروپا اکنون سعی دارد این بازار را گسترش دهد و طرح‌هایی نیز برای این کار دارد.

ماندلسون در انتقاد از وضعیت به وجود آمده در عراق گفت: پس از سرنگونی دولت صدام‌حسین درگیری‌های فرقه‌ای و جنگ‌های خیابانی در عراق گسترش پیدا کرد و مجموعه این عوامل امنیت را به شدت در شهرهای اصلی عراق کاهش داده است.

تداوم چنین وضعیتی باعث شده است تا اوضاع اقتصادی و تجاری بی‌ثبات شود.

ماندلسون با اشاره به لزوم برقراری سریع امنیت در عراق به منظور رونق تجارت گفت: اتحادیه اروپا طرح‌هایی برای گسترش مبادلات تجاری در زمینه کالا، خدمات، قوانین تجاری، سرمایه‌گذاری در بخش‌های تجاری و انتقال حقوق تجاری و تکنولوژی به عراق دارد.

اتحادیه اروپا در حالی اجلاس مشترک را با مقامات عراق برگزار کرده که کمیسیون اروپا خواستار لغو حکم اعدام صدام‌حسین شده است. صدام حسین چندی قبل به دلیل قتل‌عام ۱۴۸نفر در روستای دجیل عراق به اعدام محکوم شده بود.

برهم صالح، معاون نخست‌وزیر عراق نیز در جریان این کنفرانس خبری گفت: در عراق تمایل فراوانی به تغییر و توسعه وجود دارد، اما چالش‌های بزرگی مانند تروریسم و افراط‌گرایی اکنون پیش روی ما است.

صالح که علاوه بر پست معاونت نخست‌وزیر، وزیر بازرگانی عراق نیز است، گفت: عراق هم‌اکنون روزانه ۷/۱میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که این میزان تا سال ۲۰۱۰ دو برابر خواهدشد. صالح در حالی این آمار را ارائه می‌دهد که بسیار کمتر از آمار ارائه شده به وسیله وزارت نفت عراق است. وزارت نفت عراق تولید روزانه این کشور را بیش از ۲میلیون بشکه ذکر کرده است.

در گفت‌وگوی سه‌نفره همچنین طرفین بر حضور بیشتر اروپا در میادین نفت و گاز عراق تاکید کردند. صنعت نفت و گاز عراق اکنون تقریبا در کنترل کامل شرکت‌های نفتی آمریکایی قرار دارد و غول‌های نفتی اروپایی همچون بریتیش پترولیوم علاقه فراوانی دارند که خود را به این میادین برسانند.

از سوی دیگر عراق نیز در شرایط کنونی نیازمند تولید نفت بیشتری است، اما توان عملیاتی و مالی داخلی این کشور نمی‌تواند از پس سرمایه‌گذاری در این بخش برآید. به همین دلیل عراق باید این سرمایه‌گذاری را از خارج از کشور جذب کند و برای این منظور اتحادیه اروپا یک هدف بسیار مناسب است. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که صنعت نفت عراق برای رسیدن به گردونه رقابت جهانی نفت، به بیش از ۲۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. عراق دارنده سومین ذخایر نفت اثبات شده در جهان است و به همین دلیل می‌تواند به محل مطمئنی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌‌های نفتی اروپایی باشد.

پیتر ماندلسون در جریان این دیدار گفت: اتحادیه اروپا طرحی را تهیه کرده است که براساس آن طی یک دوره زمانی پنج‌ساله عراق به چرخه اقتصاد جهانی باز می‌گردد.

همچنین در جریان این دیدار توافقاتی نیز برای جذب کمک‌های مالی از اتحادیه اروپا به منظور بازسازی عراق به عمل آمد. اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون ۹۲۳میلیون دلار برای بازسازی بخش‌های مختلف عراق هزینه کرده است. بیشتر این مبلغ در بخش زیرساختی و خدمات پایه هزینه شده است.