ایسنا - آلمان تلاش می‌کند همکاری‌های اقتصادی خود را با عربستان افزایش دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که صنایع آلمان مى‌کوشند در طرح گسترش راه‌آهن، سیستم الکترونیکى کنترل مرزها و ایجاد یک شبکه مخابراتى براى تامین امنیت شهروندان عربستان سعودى نقش اصلى را ایفا کنند.

به منظور فراهم ساختن مقدمات مشارکت صنایع آلمان، میشائیل گلوس، وزیر اقتصاد این کشور، در حالی که حامل نامه‌اى از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بود عازم ریاض شد که در آن به آمادگى شرکت‌هاى آلمانى براى مشارکت در طرح‌هاى مذکور اشاره شده است.

مقامات عربستان سعودى تصمیم دارند با صرف چندین میلیارد دلار هزینه، شبکه راه‌آهن این کشور را ۲هزار و ۴۰۰ کیلومتر توسعه دهند.

طرح دیگرى که قرار است به اجرا گذاشته شود، ایجاد یک سیستم الکترونیکى کنترل مرزها است که به ویژه با توجه به اوضاع عراق، براى عربستان سعودى اهمیت حیاتى یافته است. در کنار این دو طرح، پروژه شبکه مخابراتى براى تامین امنیت شهروندان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

اقتصاد عربستان سعودى که تا اوایل دهه جارى به دلیل کاهش درآمدهاى نفتى با بحران شدیدى روبه‌رو شده بود، پس از افزایش بهاى نفت در سه سال اخیر، بار دیگر به شکوفایى رسید و رشد آن در سال ۲۰۰۵ میلادى به ۵/۶درصد رسید. هزینه اجراى سه طرح تازه، میلیاردها دلار است و از هم اکنون شرکت‌هاى غربى براى مشارکت در آنها وارد رقابت با یکدیگر شده‌اند.

همزمان با سفر وزیر اقتصاد آلمان، کمیسیون مشترک اقتصادى آلمان و عربستان در ریاض تشکیل جلسه داد.

ابراهیم العساف، وزیر دارایی عربستان، در این نشست از آلمان خواست که در عربستان سعودى بیشتر سرمایه‌گذارى کند. وى اعلام کرد که حجم مبادلات اقتصادى دو کشور، در سال ۲۰۰۵ به چهار میلیارد و ۶۰۰میلیون یورو رسید، اما این رقم متناسب با امکانات بالقوه موجود نیست. از سوى دیگر کسرى موازنه عربستان با آلمان در همین سال سه‌میلیارد یورو بود. وزیر دارایی عربستان با ابراز تاسف از این امر، اظهار امیدوارى کرد که آلمان در آینده نفت بیشترى از عربستان بخرد.

وى به این نکته اشاره کرد که کشورش به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، نقش عمده‌اى در تامین ثبات بازار جهانى نفت ایفا می‌کند. انتخاب مقدماتى شرکت‌هایى که داوطلب همکارى در طرح توسعه راه‌آهن عربستان هستند، قرار است تا پایان امسال صورت گیرد. تا آن زمان، شرکت‌هاى علاقه‌مند به مشارکت، مى‌بایست بتوانند توانایى‌هاى فنى خود را ثابت کنند. تصمیم نهایى در مورد شرکت‌هاى مجرى طرح، تا اواسط سال ۲۰۰۷ میلادى اتخاذ خواهد شد.

به گزارش رویتر، تاکنون راه‌آهن آلمان و شرکت‌هاى زیمنس و‌هایت‌کمپ به مشارکت در این طرح علاقه نشان داده‌اند.

در نشست کمیسیون مشترک اقتصادى آلمان و عربستان، وزیر اقتصاد آلمان آمادگى کشور خود را براى گسترش مبادلات بازرگانى با عربستان سعودى، اعلام کرد و گفت که امکانات زیادى براى این امر وجود دارد. وى افزود: عربستان سعودى در آینده نیز مهم‌ترین شریک بازرگانى آلمان در منطقه خلیج فارس باقى خواهد ماند.

میشائیل گلوس در عین حال عربستان سعودى را به سرمایه‌گذارى بیشتر در آلمان ترغیب کرد و گفت: اقتصاد آلمان امکانات زیادى براى همکارى در پروژه‌هاى بزرگ سرمایه‌گذارى عربستان دارد.