مذاکرات بی‌نتیجه آمریکا و چین

عکس: AFP مذاکرات چین و آمریکا بی نتیجه پایان یافت

شادی آذری

دیروز، چهارشنبه، مقامات چین و ایالات متحده در شرایطی برای ثبات در روابط بین دو کشور ابراز امیدواری کردند که اختلاف‌نظر آنها بر سر چگونگی حل بحران سوریه و کاهش تنش‌ها در مورد دریای جنوب چین و سایر مسائل جهانی، بدون راه حل همچنان باقی ماند.

به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده و یانگ جیه‌چی، همتای چینی او پس از مذاکرات بی نتیجه‌ای که برای حل مجادلات برسر دریای جنوب برگزار کردند، تنها وعده دادند که نسبت به یکدیگر حسن نیت به خرج دهند. مقامات دو کشور نتوانستند در این مذاکرات به توافق قابل توجهی دست‌یابند و هریک تنها سعی کردند با ‌نظری مثبت روابط فی‌مابین را توصیف کنند.

در این مذاکرات هیلاری کلینتون خواستار یافتن راه حلی دوجانبه برای حل این مناقشه مرزی شد که انتقاد پکن را در پی داشت. کلینتون به خبرنگاران گفت که چنین اختلاف‌نظرهایی نباید همکاری بین دوکشور را تحت تاثیر قرار دهد. کلینتون پس از پایان مذاکرات خود با یانگ که در تالار گریت هال خلق پکن برگزار شد، به خبرنگاران گفت: «من به قدرت و انعطاف‌پذیریی که در روابطمان ایجاد کرده‌ایم، افتخار می‌کنم. این ما را قادر می‌سازد که در مورد همه مسائل با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و راه‌هایی را برای مواجهه صریح و موثر با مسائل بیابیم.» وی همچنین افزود که دوطرف در مورد بسیاری از مسائلی که بخشی از روابط گسترده‌شان را تشکیل می‌دهد، با هم توافق ندارند. یانگ هم در شرایطی که سعی می‌کرد روابط را با دیدی مثبت تشریح کند، گفت که هر دو طرف «تا زمانی که احترام به منافع و نگرانی‌های عمده همدیگر ادامه یابد»، با یکدیگر همکاری خواهند کرد. یانگ گفت: «تاریخ و حقایق به کرات ثابت کرده‌اند که چین و ایالات متحده منافعی در هم تنیده دارند.» این سخنان وزرای امور خارجه دو کشور تلاشی بود در جهت پیشگیری از بروز اختلافات، به‌ویژه در زمانی که دو کشور بر سیاست داخلی خود تمرکز دارند. حزب کمونیست چین طی ماه‌های آینده سرگرم موضوع تغییر در رهبری خود خواهد بود که در هر دهه تنها یک بار رخ می‌دهد. این در شرایطی است که باراک اوباما نیز در ماه نوامبر به شدت سرگرم رقابت برای انتخاب مجدد خود به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا خواهد بود. در این دیدار یانگ با اتخاذ موضعی میانه‌رو در مورد سوریه با هرگونه مداخله خارجی مخالفت اما از انتقال قدرت سیاسی در این کشور حمایت کرد. بنا به گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه چین، نخست‌وزیر این کشور، هوجینتائو نیز در دیدار با کلینتون گفت: «چین علاقه‌مند به ادامه و تقویت گفت‌وگو، روابط و همکاری با آمریکاست. توسعه باثبات روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا تاثیر فراوانی بر دو کشور و همچنین احیا و رشد اقتصادی جهان خواهد داشت.»

همه این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که هیچ یک از طرفین در مورد مناقشه بر سر دریای جنوب چین کوتاه نیامدند. این مجادله به حساسیتی دائمی در روابط بین دو کشور تبدیل شده و منعکس‌کننده ظن پکن در این‌مورد است که دولت اوباما به دنبال کاهش نفوذ چین بر این دریا است. ادعای مالکیت چین بر بخش اعظم دریای جنوب که جزایر اسپراتلی و پاراسل را نیز در بر می‌گیرد، موجب تیرگی روابط این کشور با ویتنام، فیلیپین و سایر کشورهای جنوب‌شرق آسیا نیز شده است. مناقشه مشابهی نیز بر سر دریای شرق چین بین چین و ژاپن درگرفته است.

حمایت ایالات متحده از پیشنهاد مذاکرات چندجانبه برای حل چنین مناقشاتی موجب کدورت چین شده است چون این کشور ترجیح می‌دهد برای حل این موضوع به طور جداگانه با تک تک کشورهای مدعی آسیایی که از قدرت کمتری برخوردارند، وارد مذاکره شود.

یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت: معاون رییس‌جمهوری چین ژی جین‌پینگ که به احتمال زیاد جانشین هوجینتائو، رییس‌جمهوری این کشور، خواهد شد، مجبور شد ملاقات خود با هیلاری کلینتون را لغو کند. یکی از مقامات آگاه گفته است که احتمالا معاون نخست‌وزیر چین، لی کژیانگ به جای معاون رییس‌جمهوری این کشور با کلینتون دیدار خواهد کرد. پیش از این ژی دیدار خود با نخست‌وزیر سنگاپور را هم لغو کرده بود. مقامات چینی این را نشانه‌ای تلقی کردند از اینکه لغو دیدار او با کلینتون معنای خاصی نداشته است. یانگ در مورد غیبت ژی در این مذاکرات گفت: «امیدواریم مردم از گمانه‌زنی‌های غیرضروری در این رابطه خودداری کنند.»

وزرای خارجی چین و آمریکا/ عکس: AFP