زود است از پیروزی در جنگ با تروریسم صحبت کنیم

ایسنا- رابرت گیتس دیروز ‌از کشورهای آسیایی خواست تا اقدامات بیشتری را برای شکست تهدید «تروریسم‌ جهانی» و تضمین این امر که افغانستان مجددا به دوران هرج و مرج باز نمی‌گردد، به انجام رسانند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در اظهارات رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا که در کنفرانس سالانه‌ امنیت بین‌المللی «شانگری - لا» در سنگاپور ایراد شد، تنها مختصری به موضوع چین که تدارکات نظامی‌اش محور اصلی کنفرانس پیشین بوده، پرداخته شد. گیتس با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف پایدار اظهار داشت: چالشی که از سوی تروریست‌ها اعمال می‌شود الهام گرفته از ایدئولوژی‌های افراطی است و نمی‌تواند از سوی یک کشور به تنهایی حل‌و‌فصل شود، چه این کشور ثروتمند بوده یا قدرتمند باشد. گیتس در اظهاراتی در پاسخ به سوالات حضار گفت: در حالی که آمریکا و کشورهای دیگر به پیشرفت‌هایی علیه القاعده و سازمان‌های تروریستی وابسته به آن دست یافته‌اند هنوز خیلی زود است تا درباره‌ طرف پیروز این مبارزات صحبت کنیم. وی همچنین گفت: این شبکه‌های تروریستی در حال گسترش هستند. وزیر دفاع آمریکا با اشاره به این مطلب که ریشه‌ تروریسم شاید حکومت‌های استبدادی یا فقر باشد، گفت: ما به پیشرفت‌های کافی در تلاش برای پرداختن به علل ریشه‌‌ای تروریسم دست نیافته‌ایم و خطر هم چنان بسیار زیاد است.

پس از اظهارات گیتس یک ژنرال چینی در این کنفرانس سخنرانی کرد و در پاسخ به سوال حضار گفت: چین انتظار دارد توافقنامه‌ نهایی در ماه سپتامبر درباره‌ پیشنهاد بلند مدت آمریکا در خصوص ایجاد یک خط تلفن مستقیم میان رهبران دفاعی دو کشور به منظور استفاده از آن در خلال بحران‌ها منعقد شود. ژنرال ژانگ کوئینشنگ، معاون رییس ستاد مشترک ارتش چین و عالی‌ترین افسر چینی شرکت کننده در کنفرانس سنگاپور گفت، مسائل فنی راه این توافقنامه را گرفته است. این ژنرال چینی گفت، وی در نشست‌هایی در واشنگتن در ماه سپتامبر حضور می‌یابد تا این توافقنامه را نهایی کند. گیتس در سخنانش درباره‌ عدم اقدام جدی کشورهای دیگر، به نتیجه‌ صلح‌آمیز جنگ سرد به عنوان مثالی از چگونگی همکاری بین‌المللی در غلبه بر یک تهدید مشترک اشاره کرد. گیتس بر بعد گسترده و پایه‌ تاریخی منافع آمریکا و تعهدات آسیا و اقیانوسیه تاکید کرد. وی افزود: برخی مردم گمان می‌کنند آمریکا احتمالا آسیا را به دلیل تمرکز بر عراق و افغانستان فراموش کرده است اما در واقعیت آمریکا نه تنها آسیا را از یاد نبرده بلکه بیشتر از قبل نیز به آن توجه دارد.