تنزل ارزش ین در مقابل ارزهای رقیب بویژه دلار و یورو موجب رونق سهام و شاخص نیکی در توکیو در اولین روز هفته شد. به گزارش رویتر از توکیو، ارزش‌ ین در روز دوشنبه به پائین‌ترین حد از سال ۱۹۹۹ تاکنون رسید و هر یورو به ازای ۴۳/۱۶۲ ین معامله شد. کاهش ارزش ین به این دلیل است که عده‌ای ین را از ژاپن که نرخ بهره آن پائین است قرض می‌گیرند و در کشورهایی که نرخ بهره بالاست، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این موضوع دلیل اصلی کاهش ارزش‌ ین در بازارهای جهانی است که البته صادرکنندگان ژاپنی را خوشحال کرده است.

به نظر می‌رسد چاره این کار افزایش نرخ بهره در ژاپن است که البته می‌تواند تاثیر منفی بر ‌بازارهای مالی جهان داشته باشد، به دلیل اینکه پول‌های زیادی از طریق این نوع معاملات سرمایه‌گذاری شده است. به همین دلیل اعضای گروه هفت، با این موضوع با مدارا رفتار کردند و امیدوارند که کاهش ارزش ین فرآیندی طولانی و مداوم نباشد.

روز دوشنبه صبح در توکیو شاخص سهام نیکی ۰۲/۱ درصد را به دست آورد. رونق روز جمعه هم موجب دلگرمی سرمایه‌گذاران در توکیو بود، سهام مرغوب داوجونز در روز جمعه ۴۷/۰ درصد افزایش یافته بود و این برای توکیو، نشانه‌ای قوی از رونق اقتصادی است. شاخص سهام توپیکس هم در روز دوشنبه ۹۰/۰ درصد اضافه کرد.

قیمت نفت در بازارهای جهانی روز دوشنبه اندکی تغییر پیدا کرد. هفته گذشته پس از اینکه اعلام شد که ذخایر گازوئیل به اندازه‌ای است که تقاضای فصل تابستان را بتواند جواب دهد، قیمت نفت کاهش پیدا کرد. در حال حاضر میادین جدید نفتی کشف شدند و این‌ها از دلایلی بودند که به کاهش قیمت نفت کمک کرد.

به اعتقاد تحلیلگران،حالا دیگر مسئله نفت نیست، چرا که در نیجریه خشونتی که موجب کاهش تولید نفت شود وجود ندارد، اما موضوع تأمین گازوئیل در فصل تابستان که مردم تمایل به مسافرت دارند از اهمیت زیادی برخوردار است به این ترتیب، قیمت نفت خام تحویلی برای ماه مه به ۷۴/۶۳ دلار رسید که ۱۱ سنت افزایش نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. هفته گذشته قیمت نفت ۳/۰ درصد تنزل پیدا کرد و در روز ۱۳ آوریل یعنی پنجشنبه قیمت هر بشکه نفت به ۶۳/۶۳‌دلار رسید.

در بازار معاملات ارزی، همه چیز تاثیر تنزل ارزش ین در برابر یورو و دلار بود، هر یورو روز دوشنبه به ازای ۴۳/۱۶۲ ین رسید و هر دلار به ازای ۱۱۹‌ ین معامله شد.

وال استریت در حالی هفته جدید را شروع خواهد کرد که سرمایه‌گذاران با وجود رونق هفته گذشته نگران افزایش تورم در امریکا هستند. بازار سهام از این جهت که افزایش تورم می‌تواند بانک مرکزی امریکا را برانگیزد تا نرخ بهره را افزایش دهد، اخبار اقتصادی را دقیق دنبال می‌کند، مهم‌ترین خبری که بازار به دنبال آن است، هزینه مصرف‌کنندگان ماه مارس است که قرار است توسط اداره بازرگانی تعیین شود همچنین شاخص امپایر استیت درباره تولید صنعتی از مهم‌ترین اخباری است که وال استریت منتظر آن است.