نا‌آرامی در عربستان سعودی

تظاهرات مردم در شرق عربستان/ عکس: AFP

گروه بین‌الملل- گزارش‌ها از عربستان سعودی حاکی است که در پی تیراندازی پلیس به یک روحانی برجسته شیعه و زخمی کردن و بازداشت او، شهر شیعه‌نشین «عوامیه» صحنه تظاهراتی شد که به تیراندازی پلیس به تظاهرات‌کنندگان و کشته شدن دو تن از معترضان و زخمی شدن چهار تن از آنان انجامید. وزارت کشور عربستان سعودی در اطلاعیه‌ای مدعی شده‌است که پلیس یکشنبه شب قصد بازداشت شیخ نمر النمر را داشته است که با تیراندازی از جانب او و همراهانش مواجه می‌شود و در پی تبادل آتش میان طرفین، پای شیخ نمر هدف گلوله قرار می‌گیرد و پلیس موفق به بازداشت او می‌شود.

به گفته برادر شیخ نمر، او از دو ماه پیش به دلیل سخنرانی‌های انتقادی‌اش از حکومت، تحت تعقیب بوده و دیشب هنگامی که از مزرعه‌اش در بیرون شهر به منزل شخصی‌اش در عوامیه باز می‌گشته به نیروهای پلیس برخورده است.

شیخ نمر، در سال‌های گذشته نیز چند بار به صورت کوتاه مدت بازداشت شده بود.

او اخیرا پس از درگذشت امیر نایف، ولیعهد عربستان سعودی، سخنرانی بسیار تندی علیه او و خاندان سعودی انجام داده و گفته بود که امیر نایف در قبر عذاب می‌کشد و به جهنم خواهد رفت.

مقام‌های دولتی عربستان سعودی، النمر را یکی از محرکان اصلی تظاهرات معترضان شیعه در منطقه قطیف توصیف می‌کنند.

او حدود ۱۰ روز پیش در خطبه‌های نماز جمعه خود در مسجد العوامیه گفته بود: «من یقین دارم که دستگیری یا کشتن من انگیزه‌ای برای قیام خواهد بود و دستگاه‌های اطلاعاتی شایعه‌هایی را در این باره به منظور انحراف اذهان عمومی جامعه منتشر می‌کنند.»

چند سال پیش هم النمر به مدت چهار سال در زندان به سر برده بود.

او خواستار «جدایی قطیف و الاحساء از عربستان سعودی و بازگشت آنها به بحرین به منظور تشکیل اقلیمی واحد» شده بود.

در عربستان سعودی ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت شیعه هستند و مدت‌ها است شکایت دارند که به عنوان شهروند درجه دوم با آنها رفتار می‌شود.

مناطق نفت‌خیز قطیف و الاحساء عربستان سعودی که در شرق این کشور قرار دارند، شیعه نشین هستند. از سویی، فعالانی از مرکز عدالت و حقوق بشر، دستگیری نمر النمر را تایید کردند. آنها گفتند که از چندی پیش شایعه‌هایی در خصوص دستگیری این روحانی شیعه مخالف حکومت عربستان سعودی وجود داشت.

این در شرایطی است که در درگیری‌های ماه‌های گذشته میان معترضان شیعه قطیف و نیروهای امنیتی عربستان سعودی، شش تن از معترضان کشته شدند.

پیش‌تر یک مسوول در وزارت کشور عربستان سعودی گفته بود آنچه که در قطیف روی می‌دهد «تروریسم نو» است که نیروهای امنیتی با آن برخورد خواهند کرد «همان‌گونه که با دیگر فعالیت‌های تروریستی بدون قائل شدن تفاوت در مذهب و منطقه برخورد کردند.» این وزارت‌خانه همچنین شیخ نمر النمر را به «فتنه‌انگیزی» متهم کرده‌‌است.

قطیف پیش‌تر شاهد تظاهرات اعتراض آمیزی در حمایت از اعتراض‌های بحرین بود. تظاهرات‌کنندگان پس از مدتی خواستار آزادی زندانیان سیاسی و اصلاحات سیاسی در عربستان سعودی شدند.

سال گذشته اعتراض‌های شیعیان بحرین که اکثر ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند، آغاز شد. نیروهای نظامی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت به منظور مقابله با این اعتراض‌ها به در خواست مقام‌های بحرین، به این کشور اعزام شدند.

پس از آغاز انقلاب‌های اخیر در شماری از کشورهای عربی که تاکنون به سرنگونی ۴ نظام حاکم در این کشور‌ها انجامیده است، مقام‌های عربستان سعودی اقدام به افزایش حقوق کارمندان دولتی کرده‌اند.

ناظران می‌گویند که این اقدام به منظور ایجاد رضایت عمومی و جلوگیری از اعتراض‌های احتمالی انجام گرفته است.